Anghammarad skrev 2017-02-17 12:44:26 följande:
Jag har en lägenhet i Hundfjället i Sälen som hyrs ut under vintersäsongen. Jag var väldigt noga med att det skulle vara riktigt ski out/ski in läge för att göra det så attraktivt som möjligt och fast jag inte egentligen har någon koll på priserna i Åre så har jag en känsla av att ett motsvarande läge där skulle bli så dyrt att det knappt går att få ekonomi eller vettig förräntning på det. Har mycket god bokningsnivå på min. För innevarande säsong är den exempelvis bokad från säsongsöppning 13/12 till stängning 23/4 utan några som helst luckor och för säsongen 2017/2018 är redan jul, nyår samt sportlovsveckorna och påsk bokade.
Har ungefär en 10% förräntning på insatt kapital, och då är inte värdeökningen på ca en miljon de senaste fyra åren medräknad.
Okej trevligt! Det finns ski in ski out i Åres system som inte ligger mitt i smeten för rimliga priser om man letar sig till de lite äldre lägenheterna. Allt nybyggt är hutlöst men annars går det att köpa för 1,5-2 miljoner med bra bokningsläge, jag är mest intresserad av att ha ett boende där vi kan vara mycket själva och delvis finansiera med uthyrning. Ca 70000:-/år är intäkter på de jag tittat på, nackdelen med att inte köpa i Åre by är att man missar intäkterna under sommaren. Åre har en väldigt stark sommarsäsong numer.
Har du din enbart som investering eller är du skidåkare?