• EmmyLi

Spelberoende och stora skulder

Hej

För 4 månader sedan upptäckte jag av en händelse att min man utan min vetskap lånat stora summor för att finansiera ett spelberoende som jag var ovetande om. Av sin mor har han lånat 650 tkr och utöver det har han tagit mängder av ogynnsamma sms-lån etc tillsvarvande totalt 650 tkr ? total 1,3 millioner kronor. Lånet av sin mor kallas nu för "förskott på arv", vilket underlättar något, men 650 tkr är fortfarande lånade pengar.

Vi är gifta, har var sina bankkonton (och således ingen insyn i varandras ekonomi) och är bosatta i en villa. Han har sedan tidigare ett barn, en tonåring som bor hos oss, plus att vi har ett gemensamt barn på 10 år.

Hans inkomst idag oavkortat åt till att täcka hans lån, det är således jag som håller hela hushållet flytande idag. Jag tömde mitt sparande för att rädda min man ur den akuta ekonomiska krisen när allt upptäcktes och dagens ekonomiska upplägg innebär att jag inte har möjligheter att upprätthålla mitt sparandet. Kämpigt, ohållbart och orätt.

Jag har sökt proffesionellt rådgivning och fått många beklaganden, men inget konkret som inte innebär att jag direkt eller indirekt betalar för hans tidigare spelande. Jag önskar naturligtvis att han bidrar till familjens hushåll samtidigt som han tar ansvar för sina skulder.

Det är onekligen mycket känslor i detta, men mitt i alla känslor måste jag ändå försöka vara strategisk och klok.

Tips och råd mottagas med stor tacksamhet.

• Svar på tråden Spelberoende och stora skulder
  • EmmyLi

Tack för ditt svar, Tofflans!

Det är en naturlig reflex och tanken skavar dagligen, men konsekvenserna känns skyhöga, inte minst för hans tonåring som står kvar med en pappa i en ekonomisk ruin utan tillgång till den andra föräldern. Min man kan inte försörja sig och barnen vid en separation, i så fall behövs insatsee från samhället ? skuldsanering exempelvis, men det är ingen enkel utväg.

• Queennr1

För att rädda det som räddas kan måste du separera.

Ett så allvarligt spelmissbruk finns inte en chans att man tar sig ur på egen hand. Han behöver flera månader på dygnetruntbehandling. Innan detta är genomfört är separation det enda som gäller. Han kommer inte att svälta ihjäl.

Utan behandling kan jag garantera att han fortfarande spelar.

• EmmyLi

Jag tror du har rätt, Queennr1, han har fått hjälp med sitt spelberoende och har genomfört insatserna, men jag är väldigt besviken över att jag inte involverats på något sätt i denna process. Jag har läst mycket om ämnet och försöker ha en öppen dialog med honom, men visst känner jag mig ensam. Nog om det.

Om jag väljer att separera för att rädda min och vårt gemensamma barns ekonomi så tänker jag att det kan finnas fallgropar och strategiska tillvägagångssätt för att undvika dem. Hur blir det vid en bodelning när tillgångar och skulder ska fördelas, tex?

Jag har förstått att det inte är smart av honom att i dagsläget ansöka om skuldsanering då man räknar hela hushållet som en tillgång ? även mina tillgångar, något som minimerar hans möjligheter plus att jag i det läget också drabbas hårt och kanske hårdast. I så fall bör han ansöka om skuldsanering efter en eventuell separation.

Jag har tusen frågor och inga säkra svar, jag vet bara att jag inte vill ta ansvar för hans spelande med tillhörande skulder. Han försäkrar mig om och om igen att han äger problemet, men idag bär jag en alldeles för stor och orättvis börda.

• Tow2Mater

Kanske skiljas men bo sambo, och skriva papper mellan er på huset mm tillgångar. Innan han har spelat upp ytterligare belåningar.

• EmmyLi

Precis Tow2Mater, det är en lösning, jag läste nyss en artikel om bodelning inom äktenskapet som skulle kunna vara en annan utväg. Och det kan finnas flera alternativ.

Det känns viktigt att jag även fortsättningsvis har en god planering för framtiden, således kan det vara investeringen värt att kontakta en jurist med expertis på området för att få faktan och alternativ. Jag äger ansvaret för min framtid ? med eller utan min man.

Tack för ert engagemang, det värmer!

• Jamesdio

Hur högt är er villa belånad? Finns det utrymme för ytterligare lån där? Vad händer vid en separation med villan? Har du möjlighet att köpa ut honom och bo kvar?

Låter som om en skuldsanering ändå är vägen framåt. Men då bör lånet till hans mamma åter vara lån och inte förskott på arv. Kika in på Fattiga riddares forum för mer råd och hjälp!

• EmmyLi
    Jamesdio skrev 2017-02-14 14:09:03 följande:

Hur högt är er villa belånad? Finns det utrymme för ytterligare lån där? Vad händer vid en separation med villan? Har du möjlighet att köpa ut honom och bo kvar?

Låter som om en skuldsanering ändå är vägen framåt. Men då bör lånet till hans mamma åter vara lån och inte förskott på arv. Kika in på Fattiga riddares forum för mer råd och hjälp!

Tack Jamesdio, det finns utrymme att belåna villan, men jag har inte övervägt lösningen då jag misstänker att det skulle innebära att jag i det läget tar över ansvaret halva skulden. Det kan kanske lösas med ett avtal, men jag önskar blanda in vårt boende i hans skulder. Vid en ev. separation skulle villlan sannolikt säljas även om jag hade förutsättningar att köpa ut honom.

Bra poäng vad gäller "förskott på arvet", det kan med fördel återgå till lån i det fall han ser skuldsanering som enda utväg.

Efter dagens juristkontakt har jag förstått att vi kan skriva äktenskapsförord samt göra en bodelning inom äktenskapet för att säkra mina tillgångar. Jag tänker att det är en potentiell lösning inledningsvis förutsatt att min man kan uppvisa en hållbar ekonomisk plan för hur han tänker bistå till försörjningen av sig själv och sina barn.

Kikar in på Fattiga Riddare och tackar för tips och råd.
  • tjol

Så mycket för "i nöd och lust"..

Råd 1: skriv i ett annat forum, tex i lånforum.se där är vi många som kan ge dig råd.

2: din man behöver hjälp. Följ med honom på GA möten tex, kontakta spelterapeuten i er kommun så han får hjälp!!!

3: ta över allt de ekonomiska, du betalar alla räkningar. Ta över bankdosan. Låt honom bara få lite fickpeng (kontanter). Ta bort datorn. Du tar in all post. Han ska inte ha pengar på sitt konto första året.

4: att bli spelfri händer inte på en dag, det är tufft och du som anhörig behöver stötta och inte döma allt för mycket.

Finns mycket mer att skriva.

Jag var i din mans sits för 3 1/2 år sen. Spelmissbrukare (numera spelfri spelmissbrukare) med ca 500000 kr i skulder (snabblån, blanco och smslån)

Min man visste inget förens jag var tvungen att bekänna. Det är inte lätt att erkänna för den man älskar och inte lätt att erkänna för sig själv heller.

Min man lämnade inte. vi klarade detta tillsammans, jag fick mycket stöd från mina och hans föräldrar, syskon, vänner, arbetskamrater, spelterapeut och möten.

Hade du funderar på att lämna honom om han vore alkoholist?

Sen skuldsanering blir svårt då han äger halva huset.. Jag har nämligen försökt själv.

Jag önskar dig och din man ett stort lycka till och hoppas att han blir spelfri!!!

• tjol

Såg nu att han redan fått hjälp. Bra!!!

Du kan som anhörig också få hjälp, via spelterapeuten eller vara med på GAmöten.

Ang. Skuldsanering så ja din inkomst räknas in även vid en löneutmätningen som startar först.

Hade ni belånat huset hade ni kanske kunnat förhandla ner alla skulder. Ett sådant lån kan man väl också skriva papper på, så att du får ut en större summa pengar vid en ev försäljning? Värt att kolla upp iallafall.

Svar på tråden Spelberoende och stora skulder