Spelberoende och stora skulder
Hej
För 4 månader sedan upptäckte jag av en händelse att min man utan min vetskap lånat stora summor för att finansiera ett spelberoende som jag var ovetande om. Av sin mor har han lånat 650 tkr och utöver det har han tagit mängder av ogynnsamma sms-lån etc tillsvarvande totalt 650 tkr ? total 1,3 millioner kronor. Lånet av sin mor kallas nu för "förskott på arv", vilket underlättar något, men 650 tkr är fortfarande lånade pengar.
Vi är gifta, har var sina bankkonton (och således ingen insyn i varandras ekonomi) och är bosatta i en villa. Han har sedan tidigare ett barn, en tonåring som bor hos oss, plus att vi har ett gemensamt barn på 10 år.
Hans inkomst idag oavkortat åt till att täcka hans lån, det är således jag som håller hela hushållet flytande idag. Jag tömde mitt sparande för att rädda min man ur den akuta ekonomiska krisen när allt upptäcktes och dagens ekonomiska upplägg innebär att jag inte har möjligheter att upprätthålla mitt sparandet. Kämpigt, ohållbart och orätt.
Jag har sökt proffesionellt rådgivning och fått många beklaganden, men inget konkret som inte innebär att jag direkt eller indirekt betalar för hans tidigare spelande. Jag önskar naturligtvis att han bidrar till familjens hushåll samtidigt som han tar ansvar för sina skulder.
Det är onekligen mycket känslor i detta, men mitt i alla känslor måste jag ändå försöka vara strategisk och klok.
Tips och råd mottagas med stor tacksamhet.