• Anonym (Ensamma mamman)

Mina barn har snattat idag

Idag blev jag stoppad i affären av en kassörska. Hon hade tidigare idag kommit på mina tre barn att försöka snatta godis. Det var tydligen inte första gången heller.

Jag blev helt chockad!

Mina barn är 7,8 och 10 år gamla. Jag är ensam med dem och har varit det nu i flera år. Min största har börjat få problem i skolan med att inte vara fokuserad och att störa på lektionerna.

Det känns som att jag tappar kontrollen!! Jag jobbar hårt för att försörja oss och för att vi ska ha det vi behöver. Jag har gett mina barn mycket frihet. Antagligen för mycket. Jag känner mig verkligen som den sämsta mamman i världen. Att stjäla hade jag inte i mina vildaste drömmar trott att de skulle göra!!

Mina barn fick gå med mig och be om ursäkt i affären och nu är de i säng.

Men jag behöver hjälp och råd!!

Hur gå vidare med detta!!

• Svar på tråden Mina barn har snattat idag
  • Anonym (43)

Börja med att dra in friheten och börja uppfostra som en föräldrer ska göra så kommer det ordna sig.

Men börja NU, innan tonåren!

• Anonym (putte)
    Anonym (43) skrev 2017-02-13 21:06:04 följande:

Börja med att dra in friheten och börja uppfostra som en föräldrer ska göra så kommer det ordna sig.

"Som en förälder ska göra"?
    Ja, det var ju också ett bra råd.
  • Anonym (Luna)

Hej! Bra att de fick gå tillbaka be om ursäkt. Det gjorde att min son aldrig gjorde det igen. Be om avlastning. Så du får ork. Då får du mer energi att ni gör saker tillsammans. Tid brukar vara bra för att återfå kontrollen.

• Queennr1

Kan man inte hantera friheten så dras friheten in. Alltså inte ett steg ute på egen hand på några månader.

• Anonym (Ensamma mamman)
    Anonym (43) skrev 2017-02-13 21:06:04 följande:

Jamen visst.. Jag tog ju själv upp att mina barns frihet kan ha varit ett problem. Så självklart är det det första jag behöver åtgärda. Men om du har några konkreta tips hur en förälder ska göra, så berätta gärna.

Jag sväljer stoltheten och tänker inte argumentera mot ditt val av uttryck. Jag behöver råd helt enkelt
  • Gunilla1957

Det där provar alla barn någon gång. Nu fick de gå tillbaka till affären och be om ursäkt och det är säkerligen bestraffning nog. De skämdes nog som hundar. Nu kan ni gå vidare precis som förut tycker jag.

• Anonym (Luna)

Bra att du agerade . Det blev en konsekvens att de fick be om ursäkt. Ge dem belöning när de gjort något bra. Exempelvis städa rummet får veckopeng. Ge de gränser om hur länge de får vara ute. Gränser ger trygghet

• Anonym (Luna)

Bra att du agerade . Det blev en konsekvens att de fick be om ursäkt. Ge dem belöning när de gjort något bra. Exempelvis städa rummet får veckopeng. Ge de gränser om hur länge de får vara ute. Gränser ger trygghet

• BahHumbug

Bra gjort att de fick gå tillbaka och jag funderar på om det kanske är dags för en kurator eller psykolog för barnen. Det kan vara ett sätt för barnen att testa gränser eller göra sig sedda. Det bästa är nog att prata med dem vid bordet och fråga varför de har gjort som de har gjort.

De kanske mår dåligt i skolan eller liknande. Jag känner inte er eller dina barn, men det låter som om de bär på något som de behöver prata om. Det kan även vara så att barnen gör som ett av barnen. Har du någon släkting eller kompis som kan ta ett av barnen någon gång? Ibland kan det bara vara skönt att få lite miljöombyte. Vet inte vad mer för råd jag kan ge, men nu ser barnen att du har markerat.

• Anonym (Suck)

Prova med utegångsförbud i ett par veckor. Din äldsta kanske har adhd?

Svar på tråden Mina barn har snattat idag