• Anonym (Ensamma mamman)

Mina barn har snattat idag

Idag blev jag stoppad i affären av en kassörska. Hon hade tidigare idag kommit på mina tre barn att försöka snatta godis. Det var tydligen inte första gången heller.

Jag blev helt chockad!

Mina barn är 7,8 och 10 år gamla. Jag är ensam med dem och har varit det nu i flera år. Min största har börjat få problem i skolan med att inte vara fokuserad och att störa på lektionerna.

Det känns som att jag tappar kontrollen!! Jag jobbar hårt för att försörja oss och för att vi ska ha det vi behöver. Jag har gett mina barn mycket frihet. Antagligen för mycket. Jag känner mig verkligen som den sämsta mamman i världen. Att stjäla hade jag inte i mina vildaste drömmar trott att de skulle göra!!

Mina barn fick gå med mig och be om ursäkt i affären och nu är de i säng.

Men jag behöver hjälp och råd!!

Hur gå vidare med detta!!

• Svar på tråden Mina barn har snattat idag
  • Anonym (43)

Börja med att dra in friheten och börja uppfostra som en föräldrer ska göra så kommer det ordna sig.

Men börja NU, innan tonåren!

• Anonym (putte)
    Anonym (43) skrev 2017-02-13 21:06:04 följande:

Börja med att dra in friheten och börja uppfostra som en föräldrer ska göra så kommer det ordna sig.

"Som en förälder ska göra"?
    Ja, det var ju också ett bra råd.
  • Anonym (Luna)

Hej! Bra att de fick gå tillbaka be om ursäkt. Det gjorde att min son aldrig gjorde det igen. Be om avlastning. Så du får ork. Då får du mer energi att ni gör saker tillsammans. Tid brukar vara bra för att återfå kontrollen.

• Queennr1

Kan man inte hantera friheten så dras friheten in. Alltså inte ett steg ute på egen hand på några månader.

• Anonym (Ensamma mamman)
    Anonym (43) skrev 2017-02-13 21:06:04 följande:

Jamen visst.. Jag tog ju själv upp att mina barns frihet kan ha varit ett problem. Så självklart är det det första jag behöver åtgärda. Men om du har några konkreta tips hur en förälder ska göra, så berätta gärna.

Jag sväljer stoltheten och tänker inte argumentera mot ditt val av uttryck. Jag behöver råd helt enkelt
  • Gunilla1957

Det där provar alla barn någon gång. Nu fick de gå tillbaka till affären och be om ursäkt och det är säkerligen bestraffning nog. De skämdes nog som hundar. Nu kan ni gå vidare precis som förut tycker jag.

• Anonym (Luna)

Bra att du agerade . Det blev en konsekvens att de fick be om ursäkt. Ge dem belöning när de gjort något bra. Exempelvis städa rummet får veckopeng. Ge de gränser om hur länge de får vara ute. Gränser ger trygghet

• Anonym (Luna)

Bra att du agerade . Det blev en konsekvens att de fick be om ursäkt. Ge dem belöning när de gjort något bra. Exempelvis städa rummet får veckopeng. Ge de gränser om hur länge de får vara ute. Gränser ger trygghet

• BahHumbug

Bra gjort att de fick gå tillbaka och jag funderar på om det kanske är dags för en kurator eller psykolog för barnen. Det kan vara ett sätt för barnen att testa gränser eller göra sig sedda. Det bästa är nog att prata med dem vid bordet och fråga varför de har gjort som de har gjort.

De kanske mår dåligt i skolan eller liknande. Jag känner inte er eller dina barn, men det låter som om de bär på något som de behöver prata om. Det kan även vara så att barnen gör som ett av barnen. Har du någon släkting eller kompis som kan ta ett av barnen någon gång? Ibland kan det bara vara skönt att få lite miljöombyte. Vet inte vad mer för råd jag kan ge, men nu ser barnen att du har markerat.

• Anonym (Suck)

Prova med utegångsförbud i ett par veckor. Din äldsta kanske har adhd?

• BahHumbug
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-13 22:08:30 följande:

Prova med utegångsförbud i ett par veckor. Din äldsta kanske har adhd?

Måste fråga, varför tror du att det är ADHD och inget annat som spökar?
    Det kan vara en massa saker, bråk med kompisarna, fel umgänge, puberteten eller brist på tex vitaminer.
  • Miss Skywalker

Har inte de flesta barn snattat någon gång? Det intrycket fick iallafall jag när jag var liten. Det blev folk av dom också..

• Anonym (:))

TS, lugn, dina barn är inte de enda i hela världen som snattat. Men det var bra att de fick gå tillbaka och be om ursäkt. 

Jag är själv strikt uppfostrad av en mamma som hade för många och helt orimliga regler. Jag har själv snattat som barn. Bara för att man ger barn frihet betyder det inte att de kommer bli ligister. En strikt uppfostran betyder inte att barnen inte blir ligister. 

Min mamma tillhör skaran föräldrar som låtit mig smaka på alkohol hemma, ville jag prova diverse alkoholhaltiga drycker så fick jag lov att göra det. Jag är helnykterist nu i vuxen ålder. 

Min poäng är att barn kan bli lite hur som helst oavsett uppfostran. Jag tror det viktigaste är att forma barnen till att göra bra val självmant. 

TS, du kan t.ex. berätta hur mycket affärerna förlorar på snatteri, prata med barnen, ställ frågor som "vad tror ni hade hänt om alla i Sverige snattade istället för betalade för sig?" Låt dem fundera över det. 

• BahHumbug
    Miss Skywalker skrev 2017-02-13 22:19:15 följande:

Har inte de flesta barn snattat någon gång? Det intrycket fick iallafall jag när jag var liten. Det blev folk av dom också..

TS Skrev "Idag blev jag stoppad i affären av en kassörska. Hon hade tidigare idag kommit på mina tre barn att försöka snatta godis. Det var tydligen inte första gången heller." Sedan finns det dem som inte kan sluta att snatta utan de gör det ända upp till vuxen ålder.
  • BahHumbug
    Anonym (:)) skrev 2017-02-13 22:25:25 följande:

TS, lugn, dina barn är inte de enda i hela världen som snattat. Men det var bra att de fick gå tillbaka och be om ursäkt. 

Jag är själv strikt uppfostrad av en mamma som hade för många och helt orimliga regler. Jag har själv snattat som barn. Bara för att man ger barn frihet betyder det inte att de kommer bli ligister. En strikt uppfostran betyder inte att barnen inte blir ligister. 

Min mamma tillhör skaran föräldrar som låtit mig smaka på alkohol hemma, ville jag prova diverse alkoholhaltiga drycker så fick jag lov att göra det. Jag är helnykterist nu i vuxen ålder. 

Min poäng är att barn kan bli lite hur som helst oavsett uppfostran. Jag tror det viktigaste är att forma barnen till att göra bra val självmant. 

TS, du kan t.ex. berätta hur mycket affärerna förlorar på snatteri, prata med barnen, ställ frågor som "vad tror ni hade hänt om alla i Sverige snattade istället för betalade för sig?" Låt dem fundera över det. 

Såg en dokumentär från England för många år sedan där man fick se små kiosker stänga på grund av att folk snattade. De som snattade hade pengar och det var ofta unga människor som hade råd att betala.

Hängde mycket på ett forum för unga tjejer och killar innan det lades ner för ett par år sedan. Där var många stolta över att de hade snattat och kommit undan, de vägrade inse att affärerna förlorade pengar. "Stor varuhusen har så mycket varor" när jag pratade med dem så rättfärdigade de sitt beteende.

Tyvärr är det många som har svårt att sluta när de väl har börjat. De har pengar och behöver inte sakerna men de vill ha kicken de får. De snattar tex ett par trosor och åker hem och känner hur adrenalinet pumpar då de inte åkte fast.
  • Anonym (Mamman)

Ta det lugnt TS. De allra flesta barn har nog snattat eller försökt snatta någon gång. Att få be om ursäkt brukar ta ganska bra så där gjorde du helt rätt. Funkade på min son som aldrig gjorde om det mig veterligen. Och så fick han inte gå in i affären ensam på flera veckor. Men en tanke hos mig är om de har veckopeng? Om inte så kanske det är dags för det just för att de ska få möjlighet att köpa godis en gång i veckan. Prata med dem om varför de snattade och om de förstår varför man inte gör så. Skulle gissa på att de yngre följer den äldre. Prata med dem och förklara att det är att stjäla när man snattar och att det är inte ok vare sig i affärer eller av någon kompis. De är för små för att han konsekvenstänk och suget efter godis tar över för stunden. De allra flesta barn slutar när de förstår att det för med sig otrevligheter som att få skämmas och be om ursäkt.

• BahHumbug
    Anonym (Mamman) skrev 2017-02-13 23:04:01 följande:

Ta det lugnt TS. De allra flesta barn har nog snattat eller försökt snatta någon gång. Att få be om ursäkt brukar ta ganska bra så där gjorde du helt rätt. Funkade på min son som aldrig gjorde om det mig veterligen. Och så fick han inte gå in i affären ensam på flera veckor. Men en tanke hos mig är om de har veckopeng? Om inte så kanske det är dags för det just för att de ska få möjlighet att köpa godis en gång i veckan. Prata med dem om varför de snattade och om de förstår varför man inte gör så. Skulle gissa på att de yngre följer den äldre. Prata med dem och förklara att det är att stjäla när man snattar och att det är inte ok vare sig i affärer eller av någon kompis. De är för små för att han konsekvenstänk och suget efter godis tar över för stunden. De allra flesta barn slutar när de förstår att det för med sig otrevligheter som att få skämmas och be om ursäkt.

Håller med mycket av det du skriver, och på en del ställen är det nolltolerans för snattade. Om de ser eller upptäcker att någon har snattat så tillkallar de på polis eller väktare.
  • Panduro

Håller med några andra i tråden. Många barn provar att snatta. Jag tog en sminkborste när jag 11, då sminkade jag mig inte ens. Nu är jag vuxen, arbetande, gravid och välfungerande. Gå vidare tillsammans nu :)

• Fru Ve

Brukar barnen få gå själva till affären alltså? Det är nog det första jag skulle dra in på om mina barn hittade på såna dumheter som att snatta. Eller har de snattat fast det är en vuxen med dem?

Jag tänker att jag överhuvudtaget inte skulle låta barnen vara ute utan vuxen tillsyn om jag inte kunde lita på dem att de sköter sig. Barn är ju olika, och i det här fallet kanske även 10-åringen är för omogen att klara sig på det sättet. Har de inte fritids som de är på om du jobbar TS?

Svar på tråden Mina barn har snattat idag