• mjh

Ett bra kök!!! Köpa och anlita hantverkare

Hej!
    Jag har köpt en lägenhet och behöver renovera köket (4,5x4m). 
    Jag undrar om vad ni kan rekommendera. Ska man titta på stora eller små tillverkare om man vill ha bra kvalitet och betala rimligt pris?
    och Hur hittar jag företag som hjälper mig att installera köket?
    Jag vet ungefär vilket kök jag vill ha, men blir mycket fundersam.  

Hur gick det för er när ni renoverade köket?

• Svar på tråden Ett bra kök!!! Köpa och anlita hantverkare
  • Linnis92

Vilken typ av kök du vill ha är helt upp till dig själv. Jag gillar Ikeas kök, nackdelen är alla platta paketZ köper du från HTH eller Ballingslöv tex så är ju allt monterat så långt som möjligt, men de kostar också en hel del mer.

Lyssna runt efter hantverkare, vilka du hört gott om. Finns oftast någon i ens omgivning som använt sig av snickare.

• mjh

Tack, Linnis92 för ditt svar!
    IKEA ser ut bra men hos mina bekanta blev det lite sned här och där efter ett tag, då blir jag lite osäker.

• Stårschan

Vad är det som gör att du behöver renovera köket?

• mjh

Det är mycket slitet och gammalt. Ett par lådor är trasiga. Ugnen måste bytas, frys är fullt med is efter 3-4 veckor. 

• nnnnnnnn

Vi har bytt luckor då våra stommar var helt OK.
    Passade på att byta några underskåp mot lådor med, det var supersmidigt.

Så gillar ni planlösningen och stommarna är OK så får ni vad som känns som ett nytt kök fast smidigare och aningens billigare med.

Sen passade vi på att köpa ny bänkskiva med och byta själva, måla om väggarna och byta vitvaror - men det är ju frivilligt!

Ang. vitvaror så är det stor skillnad på vad man får för pengarna. Vi har tyckt att det  varit värt lite extra att få självavfrostande frys och kylskåp med fläkt i som sprider kylan jämt och har ett kolfilter som gör luften fräschare = grönsakerna håller mycket längre.

• mjh

Tack nnnnnn!
    Tittade på HärjedalsKök, mycket fint, tycker om helheten
    Du imponerande mycket gjorde själv!!!!!

• nnnnnnnn
    mjh skrev 2017-02-15 08:14:10 följande:
    Tack nnnnnn!
    Tittade på HärjedalsKök, mycket fint, tycker om helheten
    Du imponerande mycket gjorde själv!!!!!
    Det man gör själv är att man tar bort gamla luckorna och lådorna + tar bort gamla gångjärnen och de där listerna som lådorna går i.
    Skåpen behöver man inte tömma, lådorna behöll vi fyllda tills de nya satt på plats.
    Men vi valde att sortera igenom alla skåpen, för att rensa ut till loppis, det var evigheter sedan vi gjorde detta! Det behövdes.

Sen kan man beställa ALLT nytt genom dem, bänkskivor, nytt "kakel" dvs fejkkakel mm. Men vi ville ha en annan bänkskiva och den måttbeställer man och skruvar fast underifrån inte så svårt.
    Men vi valde att behålla kakel, det såg nästan nytt ut när annat blev bytt.

Nya vitvaror (kyl, frys, spis mm) har vi beställt på tretti.se och det är ju bara en stickkontakt att sätta i väggen. Inte alls svårt!
  • mjh

Imponerande!!!!
    Blir det inte dyrare att anpassa nya lyckor till gamla stomme?
    Får man inte bättre pris när man beställer vitvaror från köksförsäljare?
    Deras erbjudande?? eller är det dyrare i slutändan?
    Tycker om tretti.se - priser, leveranstiden, enkelhet

• nnnnnnnn
    mjh skrev 2017-02-15 09:20:55 följande:
    Imponerande!!!!
    Blir det inte dyrare att anpassa nya lyckor till gamla stomme?
    Får man inte bättre pris när man beställer vitvaror från köksförsäljare?
    Deras erbjudande?? eller är det dyrare i slutändan?
    Tycker om tretti.se - priser, leveranstiden, enkelhet
    Ingen aning.

De gör kostnadsfria hembesök där de räknar och tipsar om lösningar, man kan lätt säga NEj, tack.

Det kostar inget att få förslag från flera olika aktörer, tex få förslag från olika köksleverantörer och se vad det kommer att sluta på.

Tänk bara på vad som ingår, du kan ju inte jämföra ett pris med vitvaror, med ett annat utan... eller ett tredje med mycket bättre vitvaror osv.

• mjh
    nnnnnnnn skrev 2017-02-15 09:40:23 följande:
    Ingen aning.

De gör kostnadsfria hembesök där de räknar och tipsar om lösningar, man kan lätt säga NEj, tack.

Det kostar inget att få förslag från flera olika aktörer, tex få förslag från olika köksleverantörer och se vad det kommer att sluta på.

Tänk bara på vad som ingår, du kan ju inte jämföra ett pris med vitvaror, med ett annat utan... eller ett tredje med mycket bättre vitvaror osv.
    Stor Tack, nnnnnnn
  • nnnnnnnn

Sen var det rätt lockande med att man kan använda köket under renoveringen, då vi har 3 barn så behöver vi kunna leva som vanligt i största möjliga utsträckning.

Så vi plockade ner allt en helg, sen stod de gamla lådorna med köksgrejor i vardagsrummet några dagar + lite extra från de skåp vi skulle ersätta med nya lådor, men vi kunde ju ändå använda köket, tex diska, laga mat osv.
    De kom på morgonen en dag och jobbade hela dagen, sen på kvällen var det färdigt och vi kunde flytta in allt i de nya lådorna nästa helg (för vi orkade inte göra det på kvällarna).

Svar på tråden Ett bra kök!!! Köpa och anlita hantverkare