• Anonym (vågar jag förlåta?)

Du som har varit otrogen och blivit förlåten

Du som har varit otrogen, ångrat dig och blivit förlåten. Känner du att det är helt omöjligt att det kommer hända igen eller tror du att omständigheterna kan leda dig i frestelse igen och du då gör om det?Jag förstår att känslorna för partnern kan svalna men tror du då att du kommer göra slut först eller kommer du vänstra igen?

obs att jag inte vill ha svar från sådana som tigger förlåtelse utan att mena det bara för att stanna kvar och ha det bekvämt samtidigt som du fortsätter vid sidan om.

• Svar på tråden Du som har varit otrogen och blivit förlåten
  • Anonym (Kdkfkfk)

Frågan är helt omöjlig att besvara, eftersom människor har miljoner olika anledningar att vara otrogna. Det behöver inte ens ha det minsta att göra med känslorna för partnern, eller någon kris i relationen.
    Du säger heller inte om det handlar om tillfälliga snedsteg eller längre affär, som är två helt olika saker. Tillfälligt hjärnsläpp kan alla få.
    Långvarigare grejer kräver en viss personlighet, förmåga att ljuga och splitta sin personlighet typ. Och där är återfallsrisken sannolikt större, oavsett vad som orsakade otroheten (personlig kris, relationskris, förälskelse etc).
    Även om den otrogna själv tror att det inte kommer att hända igen... sannolikheten att upprepa beteendet är generellt större när man redan passerat gränsen, så att säga.
    Men ingen regel utan undantag.
    Så, det finns inget absolut svar. Du får söka det hos dig själv.

• Anonym (Häpp)

Jag var otrogen och blev accepterad, inte förlåten. 

• Anonym (vågar jag förlåta?)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-02-14 11:55:44 följande:

Jag var otrogen och blev accepterad, inte förlåten. 

Accepterad räcker för min följdfråga, tror du att du skulle göra om det idag eller skulle du lämna partnern först? 
  • Anonym (Förlåt)

Jag har förlåtit detta. Det är det viktigaste man kan göra. För båda två, för alla. Det är så oerhört mycket bättre. Att förlåta är vägen till hjärtat. Se på Jesus. :)

• Anonym (Jaget)

Hej,

jag tror det är mycket viktigare att du funderar på hur den otrogne har hanterat det. Finns det äkta ånger, är hen öppen för att förklara vad som hänt och kan reflektera över varför det hände och ser hen sitt ansvar i det. Har hen förmåga att själv se hur framtida strategier kan se ut för att undvika att det kan hända?

De frågorna och säkert många fler tror jag är viktigare än att en förlåtelse skulle förhindra att det kan upprepas. På klarspråk är det en person som en gång har skitit i dig helt och hållet, jag tror inte att värdet av den andra chansen kommer att förhindra en upprepning. Det kan däremot insikt och sånt göra.

• Haskel
    Anonym (vågar jag förlåta?) skrev 2017-02-14 10:00:44 följande:

Du som har varit otrogen, ångrat dig och blivit förlåten. Känner du att det är helt omöjligt att det kommer hända igen eller tror du att omständigheterna kan leda dig i frestelse igen och du då gör om det?Jag förstår att känslorna för partnern kan svalna men tror du då att du kommer göra slut först eller kommer du vänstra igen?

obs att jag inte vill ha svar från sådana som tigger förlåtelse utan att mena det bara för att stanna kvar och ha det bekvämt samtidigt som du fortsätter vid sidan om.

Skilj först och främst på att vid ett engångstillfälle hamna i säng med någon annan, och att vänstra.
    Under rätt/fel omständigheter kan ALLA göra snedsteg och hamna i säng med någon annan. Oavsett du gjort det förr, eller inte. Oavsett du tror det om dg själv, eller inte.

Att vänstra handlar däremot mer om ett val, och ett beteende. Det går sannolikt inte att generalisera bland den gruppen heller. Alla har haft sin/sina orsaker till att de vänstrat. Några är notoriska vänstrare, oavsett förhållande, andra inte.
  • Anonym (Förlåt)

Den som är utan synd kan kasta första stenen på syndaren.

Gå nu, och synda inte mer.

• Anonym (Otrogen)

Jag var otrogen och blev förlåten men var otrogen igen. Jag tror dock aldrig att jag skulle vara otrogen igen nu så både ja och nej antar jag...

• Anonym (...)

Jag har varit otrogen och blivit förlåten. Kommer att vara otrogen igen så länge jag är i det här förhållandet. Kanske blir annorlunda om jag hamnar i ett annat förhållande i framtiden. Jag lever bara en gång och tänker inte gå miste om något. Min man vet förmodligen om att jag vänstrar, annars är han blind men han tycker att det är värt att stanna ändå.

• Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2017-02-14 17:29:08 följande:

Jag har varit otrogen och blivit förlåten. Kommer att vara otrogen igen så länge jag är i det här förhållandet. Kanske blir annorlunda om jag hamnar i ett annat förhållande i framtiden. Jag lever bara en gång och tänker inte gå miste om något. Min man vet förmodligen om att jag vänstrar, annars är han blind men han tycker att det är värt att stanna ändå.

Jag var även otrogen i ett tidigare förhållande, erkände självmant och blev förlåten. Fortsatte dock att träffa min älskare i två år innan jag valde att göra slut.
Svar på tråden Du som har varit otrogen och blivit förlåten