• tuntemattomana

Sen men anmälan 15-timmarsbarn! Vad händer nu??

Vi ska ha barn nummer 2 i slutet av april och vårat stora barn ska då bli 15-timmarsbarn på dagis.
    Min man tog på sig att kolla upp detta för ett bra tag sedan men har naturligtvis glömt det..! MORR!

Jag fick iaf en blankett av dagis där vi ska fylla i info om detta.
    Där står att man måste anmäla senast 3 månader innan jag går hem som föräldraledig. Vi är nu alltså en dryg månad sena med blanketten..

När jag frågade på dagis för ca 1 vecka sedan sa de att de inte mindes hur lång tid innan blanketten skulle in men att de trodde det var en månad. "vi vet ju att ni ska ha ett barn till". Det verkade väldigt slappt och ostressat. Frågan är ju om det är upp till dem men antagligen är det ju nån nisse på ett kontor..

Vad händer nu? Är jätteorolig att vi ska bli av med platsen..!?

• Svar på tråden Sen men anmälan 15-timmarsbarn! Vad händer nu??
  • Annelie 76

Ni blir inte av med platsen men i värsta fall får ni betala för heltid fastän barnet bara är där 15 timmar. Skicka in lappen och ta det som det kommer. Mindre tid på dagis brukar aldrig vara problem, mer är kinkigare.

• tuntemattomana

Min man ringde och kollade och det verkar vara lungt..

Men betalar man inte lika mycket för heltid som för 15-timmar trodde jag?

• Lena

Ska du ha barnet på allmän förskola 15h eller på bara på mindre tid?

Det sistnämnda är bara en schemaändring hos oss och platsen kostar samma som förut. Det förstnämnda gör man säger upp platsen och förskolan blir gratis men man kan inte öka tid igen utan att söka plats på nytt.

• Jasmin Karlsson

Om barnet går heltid nu händer ingenting, förutom att du kanske får betala för heltid några månader till.

• Jasmin Karlsson

Vad avgiften blir beror på barnets ålder. Från 3 års ålder går barn gratis om de går 15 h/vecka (i Stockholm iallafall).

• LillaMi81

Det är olika regler som gäller beroende på vilken kommun det är, så det är bäst att kolla vad som gäller i just din kommun. 15 timmars allmän förskola gäller överallt om man specifikt ansökt/ändrat till sådan plats, men i min kommun kan man välja mellan allmän förskola eller förskola för barn till föräldralediga. Den senare kostar lika mycket som en heltidsplats, men är ändå den de flesta väljer. Mer flexibel med tider är nog ett skäl. Allmän fsk här= mån-fre 8-11. Betalande plats kan man välja t.ex tre dagar/vecka och därmed t.ex 9-14. Man måste inte heller vara hemma t.ex sportlov och höstlov.

• mammalovis

Ni måste väl ha ett telefonnummer till dem som sköter fakturorna på fakturan. Ring dit och fråga, svårare är det inte då olika regler gäller i olika kommuner. Annars ring kommunens växel och be att få prata med fakturaansvarig av barnomsorgsavgiften ...

I vår kommun betalar vi samma taxa oavsett arbete eller föräldraledig, så det spelar ingen roll, däremot kan de välja att ta in fler barn på avdelningen i förhållande till personalstyrkan.

Väljer du att ha en gratisplats måste du ansöka minst 4-6 månader innan eller vad som gäller i er kommun om du återgår i arbete. I så fall får du väl betala taxan den tid ni har anmält.

Svar på tråden Sen men anmälan 15-timmarsbarn! Vad händer nu??