• Tineling

Centraldammsugare bra el dåligt???

Hej! Ni som har centraldammsugare är de bra el dåliga att ha? är det värt att köpa centraldammsugare för 10.000 kr när man ska bygga hus för de finns som tillval och bör fixas när huset byggs då måste vi då bestämma oss innan huset byggs upp.

Fördelar och nackdelar???

• Svar på tråden Centraldammsugare bra el dåligt???
  • Gladskiten

Vi har centraldammsugare & det finns inga nackdelar tycker jag!

• Standly

Mina föräldrar har centraldammsugare & kan oxå bara komma på fördelar med det. Du slipper dra runt på dammsugaren, inget damm osv kommer ut i luften igen utan stannar det ska. Dom har haft sin i MÅNGA år nu utan ngr fel att åtgärda. Jag hade nog satsat på det .

• tusse74

Vi har centraldammsugare sen 2-3 år tillbaka och jag tycker det är toppen. Jag är dammallergiker och det är stor skillnad med centraldammsugare, då dammet "åker ut" genom ventilen istället för att virvla runt i huset.

Den enda nackdelen jag kan komma på, är att den gärna blir kvar framme. Det kan bero på att vi har så trångt i vårat städskåp ;)

• Zabw

Har provat både centraldammsugare å vanlig dammsugare, å jag tycker centraldammsugare e lite jobbigt faktiskt.
    Många tycker det e så skönt att slippa dra omkring på dammsugaren men den långa slangen är minst lika jobbig den.....

• Samla

Vi valde centraldamsugare som tillval för den enda enkla anledningen att nu när man väl bygger huset är det så mycket lättare att bygga in än att göra det senare (blir dyrare då också) sen höjer det ju husets värde. Alla vi pratade med tyckte mest positivt om CD, enda negativa vi hörde var att slangen var klumpig att bära upp på ovanvåningen och ner.

• Moj Katile

Vi har cantraldamsugare på jobbet å jag tycker den e kanon! Har inte märkt något dumt med den alls!!!

• Gladskiten

Om slangen är klumpig att bära vad är då inte en dammsugare??

• SVejsan

En annan sak med (de flesta) centraldamsugare som är positivt är att sugkraften inte sjunker med hur mycket damm man sugit upp, som en vanlig kan göra. I en bra centraldammsugare dras inte dammet igenom någon påse som sätts igen efter första dammsugningen.
    Den är tystare. Och det blir rent som folk säger för den skickar ut utblåset utomhus. Inget utblås som rör upp dammet bakom som vid en konventionell dammsugare.

Nackdelarna är förutom slangen att det kan vara kul för småbarn att stoppa grejor i rören, som fastnar . Samt Om man väljer ett fabrikat som saknar motor/överlastskydd/brytare så kan den vid ett fel i motorn hinna brinna upp innan man märker att det är något fel på den. Har den skydd så bryter den innan något farligt händer (man har den ju ofta oövervakad i ett ljuddämpat utrymme lite långt borta så det är svårt att notera sånt i tid annars).
    Nackdel är väl att också slangen tar plats att häng upp (dvs totalt så tar den ju mer plats än en konventionell.

Skulle absolut välja centraldammsugare. (Har inte hunnit eftermontera det i vårt hus än...)

Svar på tråden Centraldammsugare bra el dåligt???