• Pikku Enkeli

Ögonoperationer - erfarenheter?

Har funderat ett tag nu på att operera ögonen och vill höra vad ni har för erfarenheter av detta. Har kikat runt lite på FL och hittat lite, men de flesta verkar ha använt Lasik. Ingen som opererats med PRL?

Jag ser gärna att personer med olika operationsmetoder svarar; Lasik, PRL, Lasek eller vad det nu kan vara.

-Var har ni gjort det?
    -Vilken metod är du opererad med?
    -Vad kostade det?
    -Komplikationer?

M.m., m.m...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ögonoperationer - erfarenheter?
  • Smultronet12

-Var har ni gjort det?
    I Umeå hos Koskela

Lasek, kallas Elsa.

-Vad kostade det?
    9900kr per öga

-Komplikationer?
    Näe inga direkta, man får tänka på att man inte kan se med ögonen på 1-3 dagar. Bara ligga i sängen och vila ögonen, inte anstränga dom. Har haft lite problem med torra ögon, men det har nu gått över sen 4 månader tillbaka. Gjorde min operation under våren 2005. Jag har i dag perfekt syn.

• boopan

Hej!
    Opererade mina ögon den 26 januari, alltså bara 5 veckor sedan.
    Var på "Nya ögon" i Stockholm. Fantastiskt! Gjorde Lasek, 25 sekunder på ena ögat, 19 på andra. Ser perfekt! Visst, lite jobbigt dom första dagarna, men efter det, kanon!
    Möjligtvis känns ögonen lite torra på kvällskvisten, men det är inte särskilt besvärande.
    Jag hade synfel, vä -3,25, hö -2,75. Betalade 20000, räntefritt 24 mån.
    Lycka till!
    Petra.

• liin

Jag har op mina ögon i Malmö.
    Metod: PRK
    Kostade 17500:- för båda ögonen.

Gjorde op dec 04, grym smärta första dagarna, men det gick bra då jag fick stark smärtlindring. Såg suddigt första månadern sen blev det superbra. Ångrar inte op för en sekund. Underbart att slippa glasögon och linser.

• Nowa

-Var har ni gjort det?
    Jag gjorde det i GBG på www.medocular.se/beh_av_synfel/metoder/icl/index.html

PRL
    -Vad kostade det?
    Det var dyrt 17600 per öga, fast nu har dom höjt.

-Komplikationer?
    Inga, visst gjorde det ont dom första dagarna, men inte så farligt.

Jag fick lugnande tabletter och sen in i ett annat rum och la mig i en stol (påminner om tandläkarstol) op var klar efter ca 20 min. Jag satte mig upp och läkaren bad mig att kolla hur mycket kl var, jag såg vad kl var och den satt ju några meter bort vilken känsla det var så jag såg bra med en gång. Just det ja, ska säga att dom tar ett öga i taget, och det var ca 4 årsen jag op mig.
    Den op är det bästa jag har gjort.

liin: vart i Malmö kan man få PRL så billigt?

• Nowa

Oj läste fel liin det var ju PRK och inte PRL som du hade gjort, då var det inget om att det var billigt

• Nowa

Jag hade -7,0, på linser.
    Så PRL var bara den op jag kunde göra efter som att jag såg så dåligt + att min hornhinna var tunn.

Vad har du?

• Pikku Enkeli

Hmm.. Har aldrig haft linser så jag vet inte hur de räknar sånt.. Vad står -7,0 för? Jag har kombinerad närsynthet/astigmatism. Höger: -2,50/-3,25. Vänster: -3,50/-3,25. Kan endast ha helårslinser för 5000kr och använder därför inte linser, är för rädd att tappa en lins..

• Nowa

På linser räknar dom styrkan lite svagare bara, för att det kommer rätt på ögat.

Så på glasögon skulle jag kanske ha -7,25. Alltså jag var bara närsynt lika på båda ögona, man kunde nog säga att jag var halft blind innan, kunde inte se texten på tv om jag inte satt ca 20-30 cm i från (utan linser eller glasögon vill säja

Svar på tråden Ögonoperationer - erfarenheter?