• plaaneera

Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller

God kväll!

Kommit inför en situation där jag inom kort kommer bli fader. Spännande, skrämmande och känslor som dalar.

Jag och modern till mitt barn var en ganska kort romans, behöver inte gå in på djupare detaljer.

Det tog lite tid innan jag fick reda på allt om själva graviditeten utav olika anledningar.

Jag och modern kommer bra överens och kan prata, men vi lever separat och har ingen romans som pågår. Utan lever våra liv var för sig. 

Vi diskuterade lite..
    Barnet ska bo hos henne (under första året/åren. därefter blir det bara spekulationer så inte lönt att tänka längre) och jag bryr mig absolut ingenting om pappadagar m,m. Utan jag tror det är viktigast, att vårt barn, kommer få en trygg och bra miljö.

Hon vill ha ensamvårdnad och olika, ganska förståeliga anledningar kan jag tycka som en ensamstående mor. Och hon är en bra mor. Vi har levt/lever ganska olika liv. Hon aningen mer "städat" än mitt. 

jag vill ha gemensam vårdnad, för jag är rädd att förlora rättigheter överlag. och är lite rädd för vad jag kanske skriver under på. Vi är ärliga och pratar med varandra. Men ingen ser in i framtiden och man vet aldrig vad som händer.

Så..vad gäller? 

Happy Valentince! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-14 20:29
    Mest önskvärt är nog svar ur kvinnligt perspektiv.
  • Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller
  • Queennr1

Så länge ni kan samarbeta och du inte planerar att jäklas genom att begära halva barnbidraget etc så finns ingen anledning att hon ska ha ensam vårdnad. Om hon har ensam vårdnad kan hon exempelvis ta barnet och flytta 100 mil bort.

• plaaneera
    Queennr1 skrev 2017-02-14 20:44:21 följande:

Så länge ni kan samarbeta och du inte planerar att jäklas genom att begära halva barnbidraget etc så finns ingen anledning att hon ska ha ensam vårdnad. Om hon har ensam vårdnad kan hon exempelvis ta barnet och flytta 100 mil bort.

ta barnbidraget..vi är båda arbetande människor så tror det gör mer nytta hos henne :)

Kan barnet bo hos henne heltid, alltså 7 dagar i veckan - 365 dagar om året om man har gemensam?

Är det fortfarande möjligt att skriva över alla pappadagar direkt till henne? 

• vipsan
    plaaneera skrev 2017-02-14 20:50:42 följande:

ta barnbidraget..vi är båda arbetande människor så tror det gör mer nytta hos henne :)

Kan barnet bo hos henne heltid, alltså 7 dagar i veckan - 365 dagar om året om man har gemensam?

Ja, barnet kan bo heltid hos henne trots gemensam vårdnad.

Alla dagar kan inte skrivas över. Nu fick jag hjärnsläpp om det är 60 eller 90 dagar som är bundna till respektive förälder, resten kan man fördela som man vill.
  • Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 20:50:42 följande:

Ja var barnet bor är irrelevant. Men vad det gäller föräldraledigheten så förloras rätt många dagar om ni har gemensam som ej kan skrivas över. Jag föreslår att hon har ensam vårdnad tills föräldradagarna är slut om du ej planerar att ta ut pappadagarna, för då får hon (eller snarare barnet ) dom. Och sedan kan ni skriva gemensam efter att dagarna tagits ut. Vore ju synd att behöva sätta en liten på dagis allt för tidigt.
  • plaaneera
    vipsan skrev 2017-02-14 20:53:36 följande:
    Ja, barnet kan bo heltid hos henne trots gemensam vårdnad.

Alla dagar kan inte skrivas över. Nu fick jag hjärnsläpp om det är 60 eller 90 dagar som är bundna till respektive förälder, resten kan man fördela som man vill.

Om man ger över ensam vårdnad till henne.

Hur svårt att det att begära gemensam igen? Vad har jag för rättigheter där? 

• plaaneera
    Queennr1 skrev 2017-02-14 20:56:42 följande:
    Ja var barnet bor är irrelevant. Men vad det gäller föräldraledigheten så förloras rätt många dagar om ni har gemensam som ej kan skrivas över. Jag föreslår att hon har ensam vårdnad tills föräldradagarna är slut om du ej planerar att ta ut pappadagarna, för då får hon (eller snarare barnet ) dom. Och sedan kan ni skriva gemensam efter att dagarna tagits ut. Vore ju synd att behöva sätta en liten på dagis allt för tidigt.
    exakt detta hon sade. och detta håller jag helt klart med om. ju längre barnet kan vara med henne så är det givetvis bättre. men då är min fråga just, hur lätt är det för mig att begära gemensam därefter? vi kanske har olika åsikter då. känns som det blir väldigt mycket out of my control. 
  • Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 20:58:19 följande:

Om man ger över ensam vårdnad till henne.

Hur svårt att det att begära gemensam igen? Vad har jag för rättigheter där? 

Om ni är överens är det bara att skriva papper. Om hon ej går med på det frivilligt måste det gå via dom. Men om du inte är en hemlös knarkare kommer det inte att vara några problem att få gemensam. Det ska mycket till att man som hyfsat normalfungerande inte får del av vårdnad.
  • Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 21:00:16 följande:

exakt detta hon sade. och detta håller jag helt klart med om. ju längre barnet kan vara med henne så är det givetvis bättre. men då är min fråga just, hur lätt är det för mig att begära gemensam därefter? vi kanske har olika åsikter då. känns som det blir väldigt mycket out of my control. 

De flera kvinnor älskar sina barn och vill deras bästa. Och om du är samarbetsvillig och visar att du vill ditt barns bästa så tror jag nog att hon kommer att gå dig till mötes i vårdnadsfrågan då hon säkert för ert barns skull vill att ni ska ha en god relation... Men som sagt, även om hon inte skulle vilja dela så är det mycket svårt för henne att få igenom ensam vårdnad. Ni kanske kan skriva nåt slags avtal om saken, som vid en eventuell förhandling framöver ändå kan visas upp även om den inte är juridiskt bindande.
  • plaaneera
    Queennr1 skrev 2017-02-14 21:00:49 följande:
    Om ni är överens är det bara att skriva papper. Om hon ej går med på det frivilligt måste det gå via dom. Men om du inte är en hemlös knarkare kommer det inte att vara några problem att få gemensam. Det ska mycket till att man som hyfsat normalfungerande inte får del av vårdnad.

okok, lugnande läsning, tack! :)

Men, bara låt oss säga. vad skulle hända om hon väljer att flytta till USA? eller vad som? kanske obefintlig spekulation men jag vill veta lite var jag står, i sådana här frågor. 

fan, börjar nog bli nojjig att bli fader.. :) 

• Queennr1
    plaaneera skrev 2017-02-14 21:05:18 följande:

okok, lugnande läsning, tack! :)

Men, bara låt oss säga. vad skulle hända om hon väljer att flytta till USA? eller vad som? kanske obefintlig spekulation men jag vill veta lite var jag står, i sådana här frågor. 

fan, börjar nog bli nojjig att bli fader.. :) 

Byter hon land kan det bli en lång och knepig process. Men som sagt, de flesta föräldrar är ändå inte så egoistiska utan vill sitt barns bästa.
Svar på tråden Ensam eller gemensam vårdnad - vad gäller