• UppOchNer

Tandimplantat kostnad?

Efter 20 års depression där jag bland mycket annat lät min tandhälsa falla handlöst utför ett stup har jag sedan snart fem år med väldigt mycket möda lyckats ta mig tillbaka upp på benen.
    Jag har min envishet och vinnarinstinkt att tacka för att jag klarat av det. Hatar att förlora, och är envis ibland på gränsen till dumhet.Det tillsammans med hjälp av många människor längs vägen blev min räddning.

Dock är min tandhälsa idag ett bittert minne av denna tid.

Utgå ifrån att inga av tänderna går att rädda, vilket man inte behöver vara raketforskare för att inse ifall man hade fått se min mun, och jag vill ha implantat.
    Att nu frågar om vad det kostar är lite som att fråga hur långt ett snöre är, eller vilken färg en bil har.
    Men jag söker en fingervisning. Jag kommer inte vara beroende av några bidrag från kommunen eller annan hjälp att finansiera det, utan jag klarar att ta kostnaderna själv, bortsett från det FK går in med, hur mycket det nu må vara. Hur som helst, oavsett vilket klarar jag att ta kostnaden själv.

Jag utgår från när de tandrester jag har kvar är borttagna och tandköttet är friskt.

Kostnaderna härifrån, för att sätta implantat i hela munnen, tänker jag 150tkr, +/ 25tkr.
    Är jag helt ute och cyklar då, eller är det realistiskt att tänka att kostnaden för min del kommer hamna där någonstans?

• Svar på tråden Tandimplantat kostnad?
  • Kerubmamman

Du behöver sannolikt inte göra samtliga implantat. En del rötter går antagligen att rädda med rotfyllning. Sen kan det göras broar/bryggor mellan inplantat och de rotfyllda tänderna. Du får bidrag från FK för tänderna 1-6. Vill du ersätta 7:orna får du betala hela kostnaden för dem. Kolla om du har möjlighet att få tandvårdsabonnemang. Det är bäst att göra samtliga tänder inom 12 månader för att få så mycket rabatt som möjligt på 1-6. . Om det går.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Nu klippte jag och klistrade in på fel ställe. Så meningarna är konstiga på slutet. Inte lätt från mobilen alltid.

• Kerubmamman

Kan tillägga. Jag har gjort en 4a dom implantat. FK ersatte inget för de tyckte jag skulle välja bro/brygga. Den tanden betalade jag ca 12000 för. Det är iaf operation och skruv. Blev osäker nu på om jag fick kronan på tandvårdsabonnemanget. Kan leta efter pappren ikväll.

• lolcat

Hej

är tandläkare.   Med nuvarande regler från FK har jag väldigt svårt att tänka mig att kostnaden kommer överstiga 50 000 kr för dig som patient om det är godkända FK-åtgärder man gör vilket det låter som på din beskrivning av din munstatus.

Det är sällan behandlingar går över 40000kr för patienter även med implantat uppe och nere och bryggor.

• UppOchNer
    lolcat skrev 2017-02-15 20:22:57 följande:

Hej

är tandläkare.   Med nuvarande regler från FK har jag väldigt svårt att tänka mig att kostnaden kommer överstiga 50 000 kr för dig som patient om det är godkända FK-åtgärder man gör vilket det låter som på din beskrivning av din munstatus.

Det är sällan behandlingar går över 40000kr för patienter även med implantat uppe och nere och bryggor.

Tack för svaret. Jag har en fråga, men kommer till dessa om en liten stund.
    Vill bara berätta om en kort period av mitt liv. Mitt i allt mitt mående för många år sen bestämde jag mig för att försöka ta tag i livet. En punkt att ta tag i var min munhälsa.
    Med facit i hand borde jag kanske väntat, då jag knappt hade vare sig fysisk eller mental ork att sköta tider bokade hos tandläkare.

Hur som helst. Jag meddelade försörjningsstöd om mina planer. Handläggaren gav mig rådet att besöka en tandläkare för att få ett kostnadsförslag. Det gjorde jag.
    Idag har jag inga papper kvar, men vill minnas att det kostnadsförslag jag gick därifrån med täckte det som just vid det tillfället behövde åtgärdas i min mun för att få en frisk mun att kunna arbeta med, och därefter skulle vi titta på ett nytt kostnadsförslag.
    Låter logiskt och klokt.

Kostnadsförslaget tar jag tillbaka till handläggaren som tar det vidare till sin överordnade och får det godkänt. Får ett papper som ska lämnas till tandläkaren där det framgår att kostnadsförslaget var godkänt, upp till vad det nu var för belopp, vilket jag glömt.

Jag får ett par tider inbokade hos tandläkaren till att börja med. Med mycket möda och besvär lyckas jag ta mig dit på varje besök.
    När jag hade gått på sju inbokade tider tar det tvärstopp. Tandläkaren hade fakturerat försörjningsstöd för något som inte var inräknat i kostnadsförslaget.

Handläggaren skickar ett brev hem till mig att de inte kan bevilja fortsatt bidrag för tandvård. Jag kontaktar henne och får då reda på, precis som jag nyss skrev, att tandläkaren hade utfört och fakturerat behandling som låg utanför kostnadsförslaget.

I och med att jag var arbetslös ville tandläkaren inte bevilja någon avbetalningsplan heller, vilket jag kan förstå.

En vecka senare trillar det in ett brev från tandläkaren. En faktura på strax över femtusen kronor.

Försörjningsstöd ville inte betala, och jag hade inte möjlighet att betala. Moment 21 när det är som allra bäst.
    Där tog det stopp. Jag hade ingen kraft att börja bena i vem som gjort fel, vem som skulle betala och inte.

Det vore enkelt att förbanna sig över tandläkaren och lägga skulden på honom. Är dock inte helt säker på att den där behandlingen som han hade fakturerat för och som inte ingick i kostnadsförslaget, att den inte skulle kunnat vara berättigad i och med att det är ganska enkelt att föreställa sig att det kan dyka upp komplikationer eller detaljer man inte tidigare upptäckt.

Jag vet inte riktigt. Idag är skulden betald och jag känner inte att den där röran ska få påverka mig idag.

Den fråga jag hade är, du nämner brygga. Innebär det något som inte sitter fast permanent, utan är möjligt att ta bort och sätta tillbaka som man vill? För mig är det väldigt viktigt att det blir något som är permanent, inte att det blir någon form av protes.
Svar på tråden Tandimplantat kostnad?