• Sarisen080

    De vill inte....vad gör jag?!

    Har tre barn mellan 7 och 11 år. Varannan vecka sedan 6 år tillbaka. Samarbetet är i det närmaste obefintligt och det är oerhört tungt med allt tjafs med exmannen. Han skriver inte på ledighetsansökan, passansökan, bankkortsansökan, han vill inte ha någon flexibilitet i schemat och han har två gånger hoppat av samarbetssamtal trots att vi så väl behöver det. 
    Barnen känner av detta och det är smärtsamt alltihop. Har kontakt med en advokat men har inte än vågar fatta mod att stämma för en förändring. 
    Pappan bor väldigt litet och barnen delar rum, det får endast plats tre sängar, inget annat. Nu står de knappt ut längre. De vill träffa pappa men de vill INTE bo i hans lägenhet. Mellanflickan är pedant och har stark integritet, hon behöver space. Nu börjar hon prata om att bo mer hos mig. 
    Vad gör jag...han vägrar prata med mig och eventuella problem. Vi kommer aldrig någonvart. Jag känner mig som i en rävsax. Har någon varit med om liknande?

  • Svar på tråden De vill inte....vad gör jag?!
  • Anonym (all lycka!)

    Sök enskild vårdnad eftersom han vägrar skriva på papper. Det borde inte vara några som helst svårigheter att få igenom. Här krävs att du har barnens bästa för ögonen. Så fatta mod nu!! Livet kommer bli så otroligt mycket lättare.

    Vad gäller umgänget är det desto svårare. Har du själv pratat med familjerätten om hur barnen känner och tänker? De ska ju kunna ha det lika bra hos honom som hos dig. Det är ju inte föräldrars rätt till barnen det handlar om, det är barnens rätt till föräldrarna.

    Vägrar han samarbetssamtal är det ytterligare en indikation att du lättare kommer få enskild vårdnad så du själv får den juridiska bestämmanderätten.

  • Anonym (anonym)

    Mina barn bodde vv sedan förskoleåldern, vissa perioder både de mer hos mig andra perioder mer hos sin pappa,, ibland valde de bort att bo med ett visst syskon under en period. De fick kring mellanstadiet och uppåt välja ganska fritt hur de skulle bo.

  • Sarisen080
    Tack för svar! Det som gör att jag tvekar är att de tycker mycket om sin pappa. Den äldsta flickan har sagt att hon vägrar bo annat än varannan vecka trots att de bor så litet. Det är hjärtskärande när man hör henne planera för att peppa pappa att sätta upp skärmväggar osv, hon försöker hela tiden hitta lösningar till sånt HAN måste göra något åt. Kvinnorna på kommunen sa också att det är väldigt tydligt att barnen tar ansvar i konflikterna och försöker rätta till. Det är skitjobbigt allting. 
    Han är en väldigt tongivande person, stark och dominant, och jag känner att det skulle vara väldigt jobbigt att gå igenom en rättslig process.

    Anonym: mina barn får inte välja fritt för pappan. Fick de det skulle detta inte vara något problem. 
Svar på tråden De vill inte....vad gör jag?!