• Cajjo

    Klädsel för finare middag på herrgård!

    Jag och sambon ska på lördag till en herrgård och övernatta för att fira alla hjärtans dag i efterhand. Vi ska då också äta 3 rätters middag på kvällen. Men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska ha på mig! 
    Jag vill ju inte komma allt för uppklädd men inte heller allt för nerklädd! Det som också försvårar allt är att vi fick barn för 2 månader sedan och kroppen har då inte gått tillbaka helt och jag kommer inte i alla mina vanliga kläder.. Dessutom har vi inte ekonomin för att jag ska köpa något heller. 
    Jag har ganska många klänningar, men de flesta är ganska korta och 1 lång klänning. Men den känns alldeles för fin..
    Ja, som ni märker behöver jag hjälp! :)

  • Svar på tråden Klädsel för finare middag på herrgård!
  • Birgitta02

    Jag skulle ringa receptionen och höra hur klädkoden brukar vara. En långklänning är väl inte alls fel om killen kommer i en fin kostym/smoking. Det beror lite på vilket ställe ni åker till.

    Annars funkar ett par snygga långbyxor med en högklackad sko till :)

  • Carambolan

    Inte behöver du gå och köpa nya kläder bara för att bo på hotell med din man! Såna där herrgårdshotell brukar mest besökas av par och av konferensgäster. Konferensgästerna kan ha allt från jeans och t-shirt till mörk kostym beroende på bransch :) Möjligen kan där finnas någon bröllopssällskap i finare kläder, men jag tror absolut att du kommer känna dig utspökad i långklänning. Ta en kort klänning med tights eller mörka strumpbyxor och en fin kofta så blir det jättebra.

  • HippHipp

    Som svar 2 säger: man behöver inte klä sig jättefint- min erfarenhet av sådana helger är att det är väldigt spritt- allt ifrån enkla svarta byxor med en topp till lång paljettklänning har jag sett.

    Mitt tips för att vara 'säker' är att mixa (exempel nedan). Tycker det ät väldigt fint för det blir en härlig mix av fint/vackert och avslappnat. Tex:

    - Din långa klänning med en lite 'grövre' kofta.

    - ett par enkla (tex svarta) byxor, eller jeans med en riktigt glittrig topp. (Dock kanske i alla fall blå jeans är på gränsen på herrgårdsweekend).

    - basic svarta byxor och svart topp, med ett rejält/glittrigt halsband till. Eller långa strassörhängen. Och högklackat.

    Vet inte om jag utrycker mig luddigt, menar i korthet att blanda vardagliga plagg med festplagg/assessoirer. Då brukar man smälta in lite överallt.

Svar på tråden Klädsel för finare middag på herrgård!