• ElsaLuvan

    Hur dela amortering i efterhand?

    Hur delar man mest rättvist på amorteringen i efterhand?

    Min sambo har bolån på vår lägenhet och har amorterar omkring 70 000 kr under dessa år. Vi har delat på ränta, hyra och alla andra utgifter. Jag och min pappa har gjort väldigt mycket jobb i lägenheten så därför känner jag att jag har rätt att ta del av vinsten vid försäljning. Frågan är hur vi ska göra.

    Säg att vinsten är på 200 000 kr. Ska man då dra av hälften av 70 000 kr, dvs 35 000 kr, från vinden och dela på resterande?

  • Svar på tråden Hur dela amortering i efterhand?
  • gahadas

    Utan att vara särskilt insatt så skulle jag säga att du klantat dig som gjort jobb i en lägenhet du inte äger.

    Det är ju omöjligt att veta vad jobbet du/din far gjort är värt. Han kanske skulle gjort lika mycket vinst utan er. 

    Vad är det för jobb ni gjort och vem har stått för materialkostnaden?

  • ElsaLuvan

    Materialkostnaden har jag och min sambo i princip splittat på, men det handlar om "tid och möda"; jag har ensam stått och slipat väggar i en vecka, spacklat och målat. Dessutom har sambon, jag och pappa gjort mycket i lägenheten tillsammans (enklare renoveringar så som målning). Det går därmed inte att sätta ett pris på det, jag tycker mer att det handlar om känslan av rättvisa.

  • gahadas
    ElsaLuvan skrev 2017-02-15 18:42:25 följande:

    Materialkostnaden har jag och min sambo i princip splittat på, men det handlar om "tid och möda"; jag har ensam stått och slipat väggar i en vecka, spacklat och målat. Dessutom har sambon, jag och pappa gjort mycket i lägenheten tillsammans (enklare renoveringar så som målning). Det går därmed inte att sätta ett pris på det, jag tycker mer att det handlar om känslan av rättvisa.


    Och bestämde ni innan vad din tid och möda är värd?

    "Känslan av rättvisa" har (som tur är) ingen plats i den juridiska biten. Så om han inte känner för att vara snäll så tror jag det är kört.

    Hur det än blir kan du bära med dig en lärdom från detta:
    Hoppas på det bästa, planera för det värsta.
  • Ms H

    Rättvist blir det om du köper in dig i lägenheten och ni delar lika på alla kostnader (eller möjligen procentuellt utifrån inkomst).

  • Carambolan

    Jag hade nog tänkt att du bör köpa in dig i lägenheten så fort som möjligt, så att det inte blir något tjafs om upplevd rättvisa i framtiden. Ni kan ju välja om du ska köpa in dig till nuvarande marknadspris eller till det pris som gällde när ni blev tillsammans, och om du ska köpa halva eller en lägre andel. Förslagsvis kan du få rabatt på köpeskillingen motsvarande det jobb du och din pappa har lagt ner. Ni skulle kanske kunna utgå från vad det hade kostat att anlita hantverkare för samma arbete och ställa det i proportion till hur fackmannamässiga du och din pappa är, och t.ex ta halva den summan.

  • ElsaLuvan

    Ni ska vi ju sälja så att köpa in mig är absolut inte aktuellt. Vi vill bara veta hur vi ska fördela vinsten.

  • Jamesdio

    Ni måste även tänka på att din sambo kommer att behöva betala vinstskatt som du inte behöver göra. Så nej, dela vinsten rakt av efter avdrag av 70000 blir inte rättvist. Vinsten blir försäljningssumman-mäklararvoden-70000-vinstskatten. Den summan kan ni dela på, resten blir din sambos (eventuellt kan han ge dig det ni uppskattar du har lagt in i form av arbete och material först).

  • Ms H
    ElsaLuvan skrev 2017-02-16 11:10:18 följande:

    Ni ska vi ju sälja så att köpa in mig är absolut inte aktuellt. Vi vill bara veta hur vi ska fördela vinsten.


    Jaha, det framgick inte tidigare. Du får nog ge oss lite mer fakta om vi ska kunna ge ett bra svar. Vem har betalat vad när lägenheten köptes? Köpte ni den för att bo ihop från början eller bodde ni på olika ställen i början av ägandet? Har din sambo också arbetat med lägenheten? Ska ni köpa nytt tillsammans (och använda pengarna till det) eller ska ni separera eller ska ni bo tillsammans men inte köpa boende?
  • Noname00

    Är det det sambo som köpt lägenheten och också betalat den så är det inte mer rätt att han också får vinsten.

    Vem köpte lägenheten, vem äger den?

Svar på tråden Hur dela amortering i efterhand?