• Anonym (Ridskoleryttare)

Fråga till folk som rider på ridskola...

Om er ridskola skulle införa en maxvikt på 65 kg för hästarnas välmående hur skulle din ridgrupp påverkas? Skulle du själv drabbas? Om ja, hur skulle du agera?

I min ridgrupp är vi ca 10 personer. Jag skulle tro att 3-4 av oss skulle ligga över en sån gräns. Jag tror jag skulle anstränga mig för att nå den vikten eftersom jag gillar stallet jag rider på.

• Svar på tråden Fråga till folk som rider på ridskola...
  • Anonym (V)

Jag skulle påverkas liksom majoriteten i min grupp.

• Anonym (Tretorn)

Jag ligger precis under gränsen (och försöker dessutom bli av med några kilon), så för mig vore det ju lugnt. Dock flera i min ridgrupp som inte skulle kunna fortsätta. Men det vore ju ganska märkligt; 65 kg är inte särskilt tungt? Min ridskola har en viktgräns på 95 kg.

• Anonym (V)

Jag skulle börja rida någon annanstans.

• BuoBä

Låter som en extremt låg gräns. Det skulle tex diskvalificera typ alla män från att gå på den ridskolan.

• Anonym (Häst)
    BuoBä skrev 2017-02-15 19:57:58 följande:

Låter som en extremt låg gräns. Det skulle tex diskvalificera typ alla män från att gå på den ridskolan.

Precis.

Kan dock tänka mig den maxgränsen för en D-ponny, eller exempelvis en tunn arab.

Ni som liksom jag skulle påverkas... Beror det på att ni är långa eller överviktiga?

Min ridskola har inte så låg viktgräns utan 85 kg. Men självklart mår hästar överlag bättre av lägre vikt. Men 85 kg kan jag tycka kan vara ok för en medellång man men som kvinna bör man ligga en bra bit under det normalt sett.

• Jill 79

Låter mycket lågt. Minimum vikten i monté (tävling i trav under sadel). Och då är ju travhäsyar generellt klenare byggda än ridhästar. Därmot är den gränsen ok på ponnyerna.

Jill 79 skrev 2017-02-15 20:17:51 följande:

Låter mycket lågt. Minimum vikten i monté (tävling i trav under sadel). Och då är ju travhäsyar generellt klenare byggda än ridhästar. Därmot är den gränsen ok på ponnyerna.

Tror min ridskola har viktgräns 50 kg för ponny men då finns inga rejäla d-ponny utan snarare c-ponny.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Häst) skrev 2017-02-15 20:12:41 följande:

Precis.

Kan dock tänka mig den maxgränsen för en D-ponny, eller exempelvis en tunn arab.

Instämmer. Sedan känns det även vettigt att ha en lägre vikt för en nybörjare än en van ryttare, obalanserade ryttare är ju besvärligare att bära.

Jag väger strax under 70 och min isis flyger glatt fram med mig på ryggen utan problem, hjälper ibland en väninna med att rida till hennes fjording och inga problem där heller.
  • Jill 79
    Anonym (Ridskoleryttare) skrev 2017-02-15 20:19:31 följande:

Tror min ridskola har viktgräns 50 kg för ponny men då finns inga rejäla d-ponny utan snarare c-ponny.

Nej. Menar ju förstås de bastantare d ponnyerna. De mindre stackarna kan ju få slippa oss tjockisar. Dock när jag red ponnys fick jag rida både c och d när jag var 12-16 år och då vägde jag nog 55 närmare 60 på skutet. Men då var jag ju ingen nybörjare som skumpade runt . Under 50 har jag nog inte vägt sen jag var 10,11 år och knappt börjat rida.
Svar på tråden Fråga till folk som rider på ridskola...