• hemlig12356

Utbildning samtidigt som sjukskriven

Hej, nu är det så att min son som är sjukskrivning för panikångest och depression ska påbörja en väktarutbildning som vi har betalat själva. han får ingen som helst ersättning från något annat håll än försäkringskassan. så nu undrar jag om det är möjligt? bör han informera detta för sin handläggare?

• Svar på tråden Utbildning samtidigt som sjukskriven
  • Anonym (*****')

Antingen är man sjuk eller så är man frisk. Man kan inte vara sjuk för att få ersättning men ändå gå en utbildning.

• Anonym (FK)

Ja, det är absolut hans skyldighet att informera handläggaren.

• Anonym (*****')
    hemlig12356 skrev 2017-02-15 20:03:35 följande:

jag frågade inte för att få ett moraliskt svar, utan om det går eller inte.

Och vi har svarat att det inte går.
  • Anonym (Gggg)

Ni kan ju chansa med risk för att bli påkomna, polisanmälda, återbetalningsskyldiga samt ev. åtalade och dömda för bidragsfusk.

• Anonym (FK)

Går och går...det är ju inte så att FK har kontakt med utbildningscentrat, om han inte får CSN får vi inte någon automatisk impuls om att han börjat plugga. Frågan är väl snarare om det är så smart. Bedrägeri uppdagas oftast och konsekvenserna kan bli långtgående ; utmätning av framtida inkomst och polisanmälan tex. Inte den bästa start på yrkeslivet!

• Anonym (FK)

Tillägg: är det sjukpenning eller aktivitetsersättning han har? Om det senare kan man i vissa fall få ok till att plugga med bibehållen ersättning men det måste självfallet föregås av ett ok från handläggaren.

• Anonym (FK)

Tillägg: är det sjukpenning eller aktivitetsersättning han har? Om det senare kan man i vissa fall få ok till att plugga med bibehållen ersättning men det måste självfallet föregås av ett ok från handläggaren.

• Anonym (!)

Ska han gå väktarutbildning så är väl knappast bidragsfusk polisutredningar mm nåt han vill ha i bagaget? Då lär han oavsett inte få några jobb som väktare.

Svar på tråden Utbildning samtidigt som sjukskriven