• Jelicat1

Ensamstående+jobba natt

Någon som har tips eller något om hur det kan funka med min 1 åring och jobba nattskift? Hur kan jag få det att funka? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ensamstående+jobba natt
  • Fru Ve

Sök nattdagis? Om du inte har någon släkting eller vän som kan passa barnet då du ska jobba + sova. Men tänk då på att denne måste ha barnet kanske från kl 19 på kvällen då du ska gå på, till kl 15-16 dagen efter så du får sova. Och flera dygn i sträck kan det ju bli så. Bättre med nattdagis då kanske? Nattjobb är ju rätt bra då man har barn eftersom man kan jobba mindre och få mer tid för barnet trots att lönen är densamma. 

• zemer

Har du ingen som kan hjälpa dig så är det ju nattdagis som gäller.

Här har vi dock 1,5-2 års kö för en plats på nattdagis.

Jag kan jobba kväll, natt och helg tack vara att barnens pappa stället upp när jag jobbar och att jobbet har vart snälla och lagt mitt schema lite efter hans schema.

• Amanda84

Jag slår ett slag för nattis/OB-förskola! Jag arbetar själv dagtid på OB-förskola men har arbetat på renodlat nattis tidigare. Att arbeta natt och ha sitt barn på Nattis eller OB-tider är faktiskt bra eftersom man generellt sett får mer tid med sitt barn än vad man får om man arbetar vanliga kontorstider. Jämför jag de barn jag har på OB-förskola med de barn som jag har haft på vanliga förskolor, så umgås OB/nattis-barnen helt klart mer tid med sina föräldrar. Går barnet dessutom på en renodlad OB-förskola där alla barnen har OB-tider, så är det oftast heller inte särskilt stora barngrupper eftersom det aldrig händer att hela barngruppen är där samtidigt.

Svar på tråden Ensamstående+jobba natt