• Sissu

Adoptera hund eller inte?

Hej,

Min systers familj beslutade för en månad sedan att adoptera en hund då maken I familjen velat det länge och han jobbar hemifrån varje dag sedan 10år tillbaka. Maken I familjen undrade om vi ville bli delägare och ha hunden varannan helg hos oss. Vi bor också I villa och har två tonåringar. Glädjen var enorm! Min make är uppväxt med hund så han var överlycklig précis som våra barn.-

Vi köpte valken från en kennel och hon hann vara hos oss två helger innan min svåger ändrade sig och sa att han inte tålde hundens lukt och ville inte ha kvar henne!!!! Vi var så bestörta!! Hur kunde han göra så, oavsett vad min syster sa så vägrar han behålla henne. Så alternativen är att vi tar over henne eller så åker hon åter till kennel.

Det gör ont I mitt hjärta att sätta henne på hunddagis fem dagar I veckan då vi jobbar heltid samt barnen går I skolan.

Vad sager ni kloka hundägare? Jag vill ha det som är bäst för valpen, är det att kennel adopterar bort henne på nytt, hur vet vi om nästa ägare inte sätter henen på hunddagis I fem dagar också. Och är det så ila med heltid på dagis för hund??

PS:Undanber mig vidare dikussioner här gällande min svågers hjärnsläpp, den rundan har vi redan kört här hemma dygnetrunt och leder ingen vart. Skapar bara massa irritation:DS

• Svar på tråden Adoptera hund eller inte?
  • viseversa

Får man ens ha valpar på dagis? Hur gammal är hon? En valp kräver ju en massa träning och innan hon är rumsren och har koppelvana samt alla vaccinationer tror jag inte hon får vara på dagis. Förstår att det känns jobbigt. Vad är det för ras? En ung hund är kanske lättare att omplacera själva.

• Scoops

Alltså.. valpar har ju precis som bebisar en speciell "lukt". Det går ju över eftersom de växer. Han får ju skärpa sig :P

• Dexter dot com

Dom flesta dagis kräver att valpen är över 6 månader eftersom det ofta är en stressig miljö och valpen måste vara någorlunda rumsren och det är svårt att hitta dagmattar som tar valpar då man blir helt låst lång tid framöver.
    Personligen hade jag inte skaffat valp om tanken är att den ska vara på dagis heltid. Jag vill ju umgås med min hund så mycket som möjligt, inte att nån annan ska fostra och ha den större delen av hundens vakna tid.
    Har ni möjlighet att vara hemma med valpen på heltid nu 4-5 månader?

• Sissu

Hon är 4månader.

Beslutet blir att adoptera bort henne oavsett hur ont det gör. Skulle jag tänka egoistiskt så skulle vi behålla henne men vi vill hennes bästa. Det är en famil som bor på landet och som haft den här rasen tidigare som visat sitt intresse. Deras senaste Golden blev 14år. Dem har hästar, höns etc och det känns som att hon skulle få ett fint hem där.

• viseversa
    Sissu skrev 2017-02-17 09:14:43 följande:

Hon är 4månader.

Beslutet blir att adoptera bort henne oavsett hur ont det gör. Skulle jag tänka egoistiskt så skulle vi behålla henne men vi vill hennes bästa. Det är en famil som bor på landet och som haft den här rasen tidigare som visat sitt intresse. Deras senaste Golden blev 14år. Dem har hästar, höns etc och det känns som att hon skulle få ett fint hem där.

Låter bra. Förstår att det smärtar men starkt av dig att tänka på hennes bästa och inte vara ego. Hon får det säkert toppenbra. Säg att du vill ha uppdateringar lite då och då så du kan följa henne och se hur hon mår.
  • Dexter dot com
    Sissu skrev 2017-02-17 09:14:43 följande:

Hon är 4månader.

Du kan ju alltid höra om dom vill ha avlastning/hundvakt då och då så du fortfarande får ha kontakt med henne. Bra hundvakter brukar alla uppskatta!
Svar på tråden Adoptera hund eller inte?