• Anonym (Ont i hjärta­t)
    Äldre 16 Feb 13:50
    6122 visningar
    16 svar
    16
    6122

    Egoistisk kusin vill skaffa fler barn

    Hej. Det är så att min kusin är arbetslös, skuldsatt upp till öronen, har en dotter på 1 år som föddes för tidigt med hjärnskada (mild CP-störning) som varken hon eller hennes man har råd att köpa något till. De kunde ej få barn på naturlig väg (de är 27 samt 28 år gamla) så deras dotter blev till genom ivf. De kämpade länge med att skaffa barn, flera år! Och när hon väl blev gravid så kunde hon inte ens sluta röka!!! Det gör mig mest förbannad! Hon röker mer än ett paket per dag, både nu och när hon blev gravid. Hon är kraftigt överviktig och vill inte göra något åt det heller (hon är lat). Har ej heller körkort och djur som hon knappt orkar ta hand om. Deras lägenhet ser ut som en svinstia mestadels. Nu försöker de igen att skaffa fler barn, för de vill ha en stor familj.

    Jag förstår inte? Blir så arg på henne samtidigt som jag inte riktigt vågar säga till. Hon tänker bara på sig själv! Vet att jag inte borde lägga mig i men mår så dåligt för dotterns skull.. vill inte att de skaffar fler innan de verkligen får ordning på sitt liv men det kan man ju inte direkt stoppa. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Egoistisk kusin vill skaffa fler barn
  • Anonym (yber)
    Äldre 16 Feb 13:52
    #1

    Inte lagt mig i. Det är nämligen inte upp till mig att bestämma under vilka omständigheter andra väljer att skaffa barn.

  • Anonym (Tjipp­)
    Äldre 16 Feb 13:54
    #2
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2017-02-16 13:50:32 följande:

    Hej. Det är så att min kusin är arbetslös, skuldsatt upp till öronen, har en dotter på 1 år som föddes för tidigt med hjärnskada (mild CP-störning) som varken hon eller hennes man har råd att köpa något till. De kunde ej få barn på naturlig väg (de är 27 samt 28 år gamla) så deras dotter blev till genom ivf. De kämpade länge med att skaffa barn, flera år! Och när hon väl blev gravid så kunde hon inte ens sluta röka!!! Det gör mig mest förbannad! Hon röker mer än ett paket per dag, både nu och när hon blev gravid. Hon är kraftigt överviktig och vill inte göra något åt det heller (hon är lat). Har ej heller körkort och djur som hon knappt orkar ta hand om. Deras lägenhet ser ut som en svinstia mestadels. Nu försöker de igen att skaffa fler barn, för de vill ha en stor familj.

    Jag förstår inte? Blir så arg på henne samtidigt som jag inte riktigt vågar säga till. Hon tänker bara på sig själv! Vet att jag inte borde lägga mig i men mår så dåligt för dotterns skull.. vill inte att de skaffar fler innan de verkligen får ordning på sitt liv men det kan man ju inte direkt stoppa. Vad hade ni gjort?


    Tyvärr får vilken idiot som helst skaffa barn.
  • Caramb­olan
    Äldre 16 Feb 13:54
    #3

    Jag hade bara tyckt väldigt synd om barnen men i övrigt inte lagt mig i och helt enkelt låtit bli att umgås med dem för att slippa se eländet.

  • Anonym (Ont i hjärta­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 13:56
    #4

    Det är så jobbigt att se på =( skär i hjärtat varje gång jag träffar deras dotter. Har själv barn och jag förstår inte hur man kan göra så som hon gör, att prioritera sig själv och sina egna behov framför barnets....

  • Anonym (a)
    Äldre 16 Feb 13:59
    #5

    du får väl anmäla familjen till soc om du har oro för barnet

  • Anonym (yber)
    Äldre 16 Feb 14:04
    #6
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2017-02-16 13:56:53 följande:

    Det är så jobbigt att se på =( skär i hjärtat varje gång jag träffar deras dotter. Har själv barn och jag förstår inte hur man kan göra så som hon gör, att prioritera sig själv och sina egna behov framför barnets....


    Det är så livsvillkoren ser ut. De flests människor fortplantar sig oavsett omständigheter eftersom den driften är väldigt primal och stark. Och alla barn har olika förutsättningar beroende på i vilken familj och vilket samhälle de föds in i.

    Ditt kusinbarn är inte enda barnet som föds in i en mindre optimal miljö. Faktiskt kryllar världen av såna barn. Särskilt drabbade är barn i tredje världen. Varför är det särskilt synd om ditt kusinbarn?
  • Anonym (Anna)
    Äldre 16 Feb 14:07
    #7
    Jag hade inte gjort något alls. Det är deras liv. Hade bara lagt mig i om jag sett att deras barn far illa av deras val.

    Sen om din kusin är arbetslös och skuldsatt och har en dotter de inte inte har råd att köpa något till, så lär du inte behöva oroa dig. IVF kostar nämligen en hel del.
    Det brukar även finnas viktgräns för att få göra IVF. Så är hon kraftigt överviktig så är det inte ens säkert att någon klinik tar emot dom.
  • Anonym (Kosta­r)
    Äldre 16 Feb 14:10
    #8

    Försöker? De kunde väl inte på naturlig väg och visst kostar syskonförsök via ivf?
    Du får väl hoppas att dom inte lyckas.

  • Anonym (Ont i hjärta­t) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 14:10
    #9

    För att jag tycker jättemycket om henne och vill egentligen att hon ska få växa upp under samma omständigheter som mina barn får göra. De får leksaker, nya kläder med jämna mellanrum, lagad mat varje dag, ett rent hem, föräldrar med både trygg ekonomi och inga lån.. samt har en hälsosam livsstil där ingen av oss röker, dricker osv.

  • elyse
    Äldre 16 Feb 14:14
    #10

    Om man fått barn via IVF så är syskonförsök aldrig gratis. Oavsett om första barnet "tog sig" på första försöket. Det kostar 35-40000.

  • Anonym (???)
    Äldre 16 Feb 14:24
    #11
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2017-02-16 14:10:49 följande:

    För att jag tycker jättemycket om henne och vill egentligen att hon ska få växa upp under samma omständigheter som mina barn får göra. De får leksaker, nya kläder med jämna mellanrum, lagad mat varje dag, ett rent hem, föräldrar med både trygg ekonomi och inga lån.. samt har en hälsosam livsstil där ingen av oss röker, dricker osv.


    Hur ska dom ha råd med det? Ivf är knappast gratis liksom.
  • Äldre 16 Feb 14:35
    #12

    Anmäl dem till soc. Vanvårdade djur och ett hem som ser ut som en svinstia kan förhoppningsvis sätta käppar i hjulet för slöddret.

  • Anonym (Blir äcklad­)
    Äldre 16 Feb 14:36
    #13
    Carambolan skrev 2017-02-16 13:54:32 följande:

    Jag hade bara tyckt väldigt synd om barnen men i övrigt inte lagt mig i och helt enkelt låtit bli att umgås med dem för att slippa se eländet.


    Ja det är tyvärr så många vuxna gör och det är såna som du som sviker barnen i samhället. Kollar bort för det är jobbigt att se? Hur vore det om man kunde ta sitt ansvar som vuxen istället och anmäla till soc om barnet lider? Sen får soc avgöra om familjen behöver hjälp eller ej

    Växte själv upp med såna föräldrar som Ts nämner och önskade många gånger att vuxna i närheten skulle hjälpa mig, istället kollade de bort och låtsades som att problemet inte fanns.
  • Anonym (V)
    Äldre 16 Mar 19:11
    #14

    Jag hade försökt att inte lägga mig i för mycket, men om barnet far illa så skulle jag absolut anmäla till soc.

  • Anonym (Släkt­en är värst)
    Äldre 2 Sep 00:25
    #15
    Anonym (Ont i hjärtat) skrev 2017-02-16 14:10:49 följande:

    För att jag tycker jättemycket om henne och vill egentligen att hon ska få växa upp under samma omständigheter som mina barn får göra. De får leksaker, nya kläder med jämna mellanrum, lagad mat varje dag, ett rent hem, föräldrar med både trygg ekonomi och inga lån.. samt har en hälsosam livsstil där ingen av oss röker, dricker osv.


    Wow. Snyggt jobb med att framställa din kusin som en lat sluskig gris medan du är perfekt... Efter att ha läst beskrivningen av din kusin undrar jag hur hon fick ivf första gången? Hade en kompis som tvingades gå ner runt 25 kg innan hon kom i fråga för ivf. eftersom hon var överviktig. Har hört och läst om otaliga liknande fall. Men din kusin kanske var helt normalviktig då?

    Hursomhelst. Du säger att du tycker om ditt lilla kusinbarn. Jag gissar att du gärna vill bibehålla den kontakt ni har i dag. Hur mycket du tycker om din kusin vet jag inte då jag inte tycker det framgår lika mycket. Men mitt råd till dig är att du låter din kusin vara den vuxna människa hon är, och att hon får fatta vuxna beslut. Til syvende og sist är hon den enda som vet vad som är bäst för henne både ekonomiskt och kroppsligt. Dock tycker jag at du, om du har möjlighet, har tät kontakt med din kusin. Umgås ofta, hör efter hur hon mår. Skulle du märka tecken på att något är fel kallar du in resten av familjen till rådslag. Att störta iväg och göra en anonym anmälan till de sociala myndigheterna i detta skede tror jag bara kommer slå fel. Men ha ögonen öppna!

    Lycka till


  • Anonym (H)
    Äldre 2 Sep 11:48
    #16
    Anonym (a) skrev 2017-02-16 13:59:04 följande:
    du får väl anmäla familjen till soc om du har oro för barnet
    Eller hur
Svar på tråden Egoistisk kusin vill skaffa fler barn