Hur det är att jobba inom hemtjänsten beror helt och hållet på ledningen. Har man en bra chef som är mån om sina anställda så ser de till att man har en bra arbetsmiljö. Att man kan samarbeta i gruppen är såklart också otroligt viktigt. Där jag jobbar fungerar det bra. Jag känner att jag har ordentligt med tid till besöken, och om det kör ihop sig (t.ex om en vårdtagare behöver ambulans och jag behöver stanna kvar), så vet jag att kollegorna alltid hjälper till.
Där jag jobbade tidigare var det däremot väldigt oorganiserat och otroligt stressigt. På planeringen räknade de inte in restid mellan besöken så man fick köra som en blådåre för att hinna och jag kände mig hemsk för att jag bara hann springa in till vårdtagarna och sen ut igen, de ville ju såklart att jag skulle stanna en stund och prata. När jag tog upp något problem med chefen så kände jag inte att jag fick någon respons, hon bara la alla problem på hyllan och orkade inte ta tag i det.
Jobbet jag har nu är som sagt jättebra, jag trivs helt klart bäst med att vara på ett mindre område och i en mindre grupp som jag är nu. På förra jobbet var vi runt 20 personer, här är det 6 st ordinarie, samt vi som är vikarier och hoppar in när det behövs.
Var inte rädd för att inte hitta, det var jag också i början men jag använder gps på telefonen när det är en ny vårdtagare jag ska till, fungerar fint! Och jag tror säkert att dina kollegor hjälper dig också :)
Det är roligt och givande att jobba inom hemtjänsten om man är på rätt ställe. Kontakta enhetschefer för hemtjänsten i din kommun och försök bilda dig en uppfattning om hur det fungerar hos dem. Lycka till! :)