• Anonym (Nytt)

Att jobba inom hemtjänsten

Hej

Jag undrar hur ni som jobbar inom hemtjänsten tycker det är? Så varsågoda att dela med er av för och nackdelar

Jag funderar på att söka jobb men vet inte ännu. Är orolig för att jag inte kommer hitta till kunderna och så pajar hela dagen pga tiderna :-/

• Svar på tråden Att jobba inom hemtjänsten
  • Anonym (...)

Älskar mitt jobb. Det är stressigt och kommunen har helt missat att vi jobbar med människor. I början tar allt lite längre tid och vi lägger alltid lite lättare schema till nya. Sen ringer vi och kollar om de behöver hjälp med något.

• Anonym (T.V)

Jag jobbar på ett hyfsat litet privat hemtjänst företag. Älskar jobbet!!! Underbara kunder och ännu bättre kollegor. Vi har sällan stressigt om inget händer under dagen och schemat rubbas. Vi har gott om tid hos varje kund, vi lägger mer tid än kommunen. Och bra med tid till att ta sig mellan kunder. På en vardag 7-16 har jag just nu 8 besök. Samma kunder varje dag så vi lär känna de bra så både de och vi är trygga. Bra lön, bra chef. Nya får gå ordentligt med intro innan de börjar.
    Skulle ALDRIG söka mig till kommunal hemtjänst dock. Åtminstone inte i den här stan.

• Anonym (Juppso)

Hemtjänsten e ett slaveri och ingen tackar dig när du e sönderstressad och slut. De finns jobb.. en hel del. Men ibland hinner du knappt med din mat rast. De va de värsta jobbet jag haft i mitt liv, kunde nästintill ramla ihop innanför dörren för ja va så slut när jag kom hem. Konstant springande från 7-17 hade du tur hann du äta! Och inte nog med de ska våra äldre tas om hand på tid! Du får inte va där mindre eller längre tid.. de är sjukt. Ibland kunde ja bara skita i allt o stanna bara för man blev ombedd o stanna 5 min eller bara för att lyssna. Vara mänsklig! Jag älskar gamlingarna men kommunernas krav e dock omänskliga.

• Anonym (Gh)
    Anonym (Juppso) skrev 2017-02-17 00:08:06 följande:

Hemtjänsten e ett slaveri och ingen tackar dig när du e sönderstressad och slut. De finns jobb.. en hel del. Men ibland hinner du knappt med din mat rast. De va de värsta jobbet jag haft i mitt liv, kunde nästintill ramla ihop innanför dörren för ja va så slut när jag kom hem. Konstant springande från 7-17 hade du tur hann du äta! Och inte nog med de ska våra äldre tas om hand på tid! Du får inte va där mindre eller längre tid.. de är sjukt. Ibland kunde ja bara skita i allt o stanna bara för man blev ombedd o stanna 5 min eller bara för att lyssna. Vara mänsklig! Jag älskar gamlingarna men kommunernas krav e dock omänskliga.

Word
  • Anonym (Kommunen)

Jag jobbar inom kommunala hemtjänsten. Vi har så klart stressigt ibland men på mina 10 år har det hänt kanske 5 gånger att jag fått korta lunchen och då pga att brukare blivit sjuk och jag måste vänta på ambulans.

Beror helt på vilken kommun det handlar om samt hur dina arbetskamrater är, på min arbetsplats hjälper vi varandra när man får problem. Men man måste vara rätt självständig och inte vara rädd att ta tag i saker själv när du står ensam och något händer. Jag har nästan alltid roligt på jobbet, på sommaren är det verkligen ett bra jobb. Det bra överväger det dåliga enligt min erfarenhet. Jag tycker du ska testa, sök till sommaren ????

• Anonym (Årsarbetstid)

Gick från hemtjänst till Lss boende just pga den sjuka stressen men kan nog se olika ut. Själva jobbet att finnas för äldre människor som har lång livserfarenhet och har massor att berätta är härligt om man hinner sitta ner och ta en kopp kaffe och få den tiden. Inte bara stressa skiten ur sig.

Den där årsarbetstiden är inget roligt alls! Man måste jaga tider och har alltså mer timmar att utföra än vad som finns på schemat för att få sin lön på den % man är anställd för. Sonen förstod inte riktigt hur det funkade i somras och blev återbetalningsskyldig på slutlönen på över 7000 så de hade inte förklarat på ett bra sätt hur det fungerade. Han hade ändå värsta skit tiderna, och jobbade nästan varje dag trots 85%. Hur han skulle fått ihop alla de timmarna vete sjutton?!

Så om ni har årsarbetstid Ts där du ev börjar jobba håll koll så du förstår principen.. (finns givetvis fördelar om man vill va ledig utan att ta semester men mest stressigt att aldrig veta fullt ut hur det ser ut framöver och stressigt att ligga på minus och jaga timmar).

• Anonym (Nytt)

Jag har gått introduktion en dag och kan säga.... Nope inget för mig! Vi hann inte ta lunch pga klients dusch och jag skulle slutat 14:30 men var kvar till 15:15. Och då gick jag bredvid :-O

Dessutom att hitta runt och portkoder osv osv...

• Anonym (?)

Behöver man göra obehagliga saker som att hjälpa till ngn på toan eller typ hjälpa till att klä på någon eller hjälpa i duschen? :/

• Tiina87
    Anonym (?) skrev 2018-08-20 09:42:37 följande:

Behöver man göra obehagliga saker som att hjälpa till ngn på toan eller typ hjälpa till att klä på någon eller hjälpa i duschen? :/

Ja, det ingår i jobbet att hjälpa med personlig hygien och det är inga obehagliga saker.
  • Anonym (Trivs)

Hur det är att jobba inom hemtjänsten beror helt och hållet på ledningen. Har man en bra chef som är mån om sina anställda så ser de till att man har en bra arbetsmiljö. Att man kan samarbeta i gruppen är såklart också otroligt viktigt. Där jag jobbar fungerar det bra. Jag känner att jag har ordentligt med tid till besöken, och om det kör ihop sig (t.ex om en vårdtagare behöver ambulans och jag behöver stanna kvar), så vet jag att kollegorna alltid hjälper till. 
    Där jag jobbade tidigare var det däremot väldigt oorganiserat och otroligt stressigt. På planeringen räknade de inte in restid mellan besöken så man fick köra som en blådåre för att hinna och jag kände mig hemsk för att jag bara hann springa in till vårdtagarna och sen ut igen, de ville ju såklart att jag skulle stanna en stund och prata. När jag tog upp något problem med chefen så kände jag inte att jag fick någon respons, hon bara la alla problem på hyllan och orkade inte ta tag i det. 
    Jobbet jag har nu är som sagt jättebra, jag trivs helt klart bäst med att vara på ett mindre område och i en mindre grupp som jag är nu. På förra jobbet var vi runt 20 personer, här är det 6 st ordinarie, samt vi som är vikarier och hoppar in när det behövs. 
    Var inte rädd för att inte hitta, det var jag också i början men jag använder gps på telefonen när det är en ny vårdtagare jag ska till, fungerar fint! Och jag tror säkert att dina kollegor hjälper dig också :) 
    Det är roligt och givande att jobba inom hemtjänsten om man är på rätt ställe. Kontakta enhetschefer för hemtjänsten i din kommun och försök bilda dig en uppfattning om hur det fungerar hos dem. Lycka till! :) 

Svar på tråden Att jobba inom hemtjänsten