• ohthesedays

    Ärlig om föräldraledighet

    hej!

    har blivit erbjuden ett nytt jobb. barnprat har inte förekommit under intervjuerna. jag och min sambo väntar barn. hon beräknas föda i juni.

    frågan är om jag ska berätta det för den kommande arbetsgivaren innan jag skriver under avtalet? jag kommer förmodligen vara föräldraledig under våren 2018.

    eller hur borde jag göra? kan/borde arbetsgivaren dra tillbaka erbjudandet om de får veta?

    /erik

  • Svar på tråden Ärlig om föräldraledighet
  • Carambolan

    Jag tycker inte du ska säga nåt, det ligger ju över ett år fram i tiden! Hade varit en annan sak om du planerat att vara ledig nu till sommaren...

  • Kiiwi00

    Dom har ju inte rätt att säga upp dig pga graviditet. Och det ska egentligen inte påverka ett beslut hos arbetsgivaren. Men ofta så spelar det in ändå tyvärr, arbetsgivaren är ju människa med.. ;) men å andra sidan som nån sa till nån annan i liknande sits, vad som helst kan ju fortfarande hända så du behöver ju inte berätta riktigt än så att säga, även fast den risken är extremt liten :)

  • K med lilla E

    Jag hade nog berättat om kommande föräldraskap. Det är ju redan i juni ni väntar barn och du kommer ju sannolikt vara borta några veckor vid födseln. Hade det varit precis i början av graviditeten hadr jag inte nämnt något men detta är ju om bara några månader.

  • Monchichier
    K med lilla E skrev 2017-02-17 12:27:52 följande:

    Jag hade nog berättat om kommande föräldraskap. Det är ju redan i juni ni väntar barn och du kommer ju sannolikt vara borta några veckor vid födseln. Hade det varit precis i början av graviditeten hadr jag inte nämnt något men detta är ju om bara några månader.


    Som jag förstår det så är TS den manliga sidan av paret. Då kommer han förmodligen inte vara mer ledig än någon annan på företaget som har sin sommarsemester.
  • Mandelskorpan

    Tycker jag inte. Svara på en rak fråga, låt det vara annars. Anställer man unga människor får man räkna med att de i många fall skaffar familj. Helt naturligt.

  • K med lilla E
    Monchichier skrev 2017-02-17 12:39:30 följande:

    Som jag förstår det så är TS den manliga sidan av paret. Då kommer han förmodligen inte vara mer ledig än någon annan på företaget som har sin sommarsemester.


    Jo det förstod jag det också som men eftersom det ligger nära i tiden så jag jag definitivt berättat men jag har ju väldigt svårt att tro att arbetsgivaren drar tillbaka sitt erbjudande om jobb.
  • Afasi

    Nej eftersom du inte planerar att vara ledig än på ett tag sen skulle jag vänta med att säga något.

  • ohthesedays

    ja, precis. jag är den manliga parten. funderar på att berätta hur allt ligger till innan jag skriver på. för om de då drar tillbaka allt vet jag ju vad det handlar om. och då blir det väl någon form av diskriminering?

  • nnnnnnnn

    Jag hade inte sagt något för man vet ju aldrig vad som kan hända på så lång tid!

    Ta jobbet och låt det komma fram i samtal med kollegorna eller chefen, tex är det rätt vanligt att man frågar "har du barn?" på fikarasten och då får du ju svara "snart, vi väntar i juni"

    Sen när chefen vill ha in info om sommarsemester så kan du inflika att "då ska vi ha barn" lite fint.
    Kanske vill du inte ha semester när barnet föds, det blir lite kluddigt att ta ut de 10 pappadagarna då, men du kan ju säga att du kommer ta dina 10 pappadagar och därefter fylla i med föräldraledighet tills din semester börjar tex:

    BF 15/6 : 10 pappadagar sen 2 veckors FL och sedan semester 4 veckor tex hela juli.
    Så har du marginal om förlossningen inte är förrän v. 42, då tar du 10 pappadagar och sedan semester.
    Kommer barnet för tidigt så tar du FL lite längre eller tex jobbar 2 dagar/vecka mellan förlossningen och semestern börjar.

  • nnnnnnnn
    ohthesedays skrev 2017-02-17 13:42:59 följande:
    ja, precis. jag är den manliga parten. funderar på att berätta hur allt ligger till innan jag skriver på. för om de då drar tillbaka allt vet jag ju vad det handlar om. och då blir det väl någon form av diskriminering?
    Provocera inte fram diskriminering, det är så svårt att bevisa och du tjänar inget på det.

    Bättre att se barn som en naturlig del av livet, så klart att du har rätt att vara ledig när barnet föds, men det är månader dit!


  • ika_109
    ohthesedays skrev 2017-02-17 12:37:56 följande:

    får de dra tillbaka erbjudandet på grund av det?


    Nej, det är diskriminering, en graviditet ska/får ej påverka valet av person man anställer. Tyvärr gör det ofta det ändå, och tyvärr kan det vara svårt att hävda att dem dragit tillbaka erbjudandet just av den anledningen, dem kan ju bara påstå att det beror på andra anledningar och då blir det ord mot ord - men enl. lag får dem inte.

    Sen hade jag valt att berätta så det inte blir ngn osämja på den nya arbetsplatsen. Är själv i ungefärlig liknande sits, har varit inhyrd på ett företag där jag nu ges chansen att söka tjänsten, dock så är jag gravid i månad 7 och kommer i så fall att börja min anställning med 1,5 år mammaledighet. Men min chef sade att hon ser långsiktigt och inte kortsiktigt så jag hoppas på det bästa och jag tycker nog du bör göra likadant.

    Lycka till!!!
  • nnnnnnnn
    ohthesedays skrev 2017-02-17 13:42:59 följande:
    ja, precis. jag är den manliga parten. funderar på att berätta hur allt ligger till innan jag skriver på. för om de då drar tillbaka allt vet jag ju vad det handlar om. och då blir det väl någon form av diskriminering?
    Sen vet du ju inte vad som kan hända fram till sommaren 2018.
    Allt från hemska saker som skilsmässa till trevliga saker som att du hinner byta till ett ännu bättre jobb.

    En grundplan är bra att ha, men att informera om vilka tider du vill jobba under nästa år känns lite överdrivet.

    Och även de som tänkt jobba 100% nästa år kan behöva ändra sina planer!
    Någon kanske får barn helt plötsligt, det händer att man missar en grav. under många veckor (ovanligt men händer), en annan kanske blir sjuk/sjukskriven, en tredje har en anhörig som behöver tuffa behandlingar och närståendevård, en fjärde kanske vinner pengar och drar iväg på jorden runt resa, en femte blir nyfrälst yoga-guru och flyttar till Indien osv.

    Så att informera NU (februari 2017) om att man kanske ska vara ledig våren/sommaren 2018 känns lite överdrivet...
  • Mandelskorpan

    Du kan också fundera på hur gärna du vill ha jobbet och vilken sorts arbetsplats du vill jobba på. Om det är viktigt för dig med en modernt tänkande arbetsgivare som ser det naturligt att man är föräldraledig så kan du berätta och se/iaktta om/hur de reagerar. Reagerar de negativt kanske du ska tacka nej och ta ett annat jobb. Förälder är du ju så att säga för ganska lång tid framåt....

Svar på tråden Ärlig om föräldraledighet