• babydreams

Sambo jobba eller stanna hemma runt BF?

Hej, denna fråga har jag funderat lite på idag. Min sambo jobbar ganska mycket under somrarna då behovet av personal ökar extra mycket då. Vi ska ha barn den 22 juli och han har tagit semester hela augusti. Men tänk om värkarna och vattnet går när jag är ensam hemma och han på jobbet? Vi har ingen bil så han kan inte ta sig hem på ett nafs (tar ca 30 min med buss för han att ta sig hem) och sen ligger förlossningen kanske 10 min bort med bil.

Hur hade ni gjort? Ska sambon ta ledigt runt BF eller ska han jobba på tills bebis kommer/början på augusti?

• Svar på tråden Sambo jobba eller stanna hemma runt BF?
  • Knäcken

Normalt sett så tar ju det ju tid från att förlossningen startar tills bebisen är ute. Jag tycker han kan jobba. 30 minuter bort är ju inte långt. Hur ska ni ta er till förlossningen utan bil? Taxi?

• Jasmin Karlsson

Första barnet? Då brukar man dels föda omkring BF eller senare och dels tar förlossningen lång tid. Det lär ta mer än 30+10 min för dig att känna första värkarna tills du behöver åka in till förlossningen.

• babydreams

Tack för era svar! Ja första barnet :) och det finns sjuktaxi i min stad som man kan ringa.

• Wooden

Jag skulle säga att det är "helt onödigt" att slösa lediga dagar på att vara hemma runt bf. Bebisen kan ju faktiskt komma betydligt tidigare än beräknat och då sitter man i samma sits iallafall. Förhoppningsvis går det ju inte så fort att han inte hinner hem. Det går ju såklart att mötas upp på sjukhuset också om man får så bråttom att man måste åka själv eller få skjuts av någon annan. 

Med vårt förra barn jobbade sambon för fullt (iofs med bil till jobbet men 3 mil bort) och vi har 5 mil till förlossningen. Han dömer dessutom ishockey och var faktiskt iväg och dömde den kvällen värkarna startade. Värkarna startade lite smått vid 17, han kom hem vid 23 och då hade jag smsat att jag trodde det var på gång. Vid 6 på morgonen åkte vi in. Som tur är är det ingen hockey mitt i sommaren, väntar också andra i juli. Hoppas dock att det inte går så fort att man inte hinner hem och iväg till förlossningen. 

Ursäkta att jag blev långrandig, men det jag menar är att jag hellre skulle spara semester och föräldradagar så pappan kan vara hemma ordentligt när bebisen kommit istället för innan när man ändå inte vet när det blir :)

• Anonym (hmm)

Ni får väl båda vara lyhörda för din kropp, hur du mår osv. Går slemproppen? går vattnet? du känner av smärtsamma sammandragninfar osv, be honom komma hem från jobbet eller be honom stanna hemma den dagen för att se hur det blir.

Vi hade samma "problem" ingen av oss har körkort. Min man åkte tidigt till jobbet och jag kände sedan av en smärtsam sammandragning. Efter ett par av dom efter varandra ringde jag min man och sa att ngt kändes annorlunda och att det kanske var på G. Han tog första bussen hem, och var hemma  på ca 40 minuter. Dock föddes inte bebis förrän 29 h senare xD

Sen om n i akut behöver åka in kan ni ju beställa taxi och be taxin hämta upp honom på jobbet i samma veva på väg mot förlossningen.

• babydreams

Tack Wooden! Du har helt rätt i det :) vi gör nog så! Vi får bara vara glada som bor mitt i stan och har såpass nära till förlossningen haha :D

• nnnnnnnn

Lägg undan några hundralappar i kontant tex i hans mobilfodral, så känner han att han kan ta taxi direkt till sjukhuset om du ringer och det är full förlossning på gång.
    Vanligtvis tar det många, många timmar, men jag vet en som det bara tog ca 2 h från första känning till barnet var ute - det händer men är otroligt ovanligt.
    Men om det skulle hända dej, du känner första känningen och sedan är det fullt pådrag, ringer förlossningen och maken, han ringer taxi och du ringer taxi så ses ni på sjukhuset.
    För 30 minuter med buss, borde vara mycket kortare tid med taxi.

Om du lovar att ringa på första känningen och rapporterar om det är en lugn start eller det är akutläge direkt, han lovar att inte bli sur om det avstannar och han sitter på bussen hem, så borde det inte vara några problem...

Om du däremot tänker gå hemma och jobba igenom alla sammandragningar utan att informera partnern, då är risken att han missar det uppenbar.

• babydreams

Tack anonym (hmm), skönt att veta att det finns fler här som inte har bil :) (jag har körkort men inte sambon, vi tycker det är onödigt med bil just nu då vi har så nära till allt). Skönt att det brukar ta lång tid för de flesta, har ju hört att vissas barn kommer efter några minuter bara :o

• Anonym (Lisa)

Men det behövs väl inga kontanter för att ta en taxi! Herregud han har väl plånbok med sig på jobbet.

nnnnnnnn skrev 2017-02-17 13:20:19 följande:

Lägg undan några hundralappar i kontant tex i hans mobilfodral, så känner han att han kan ta taxi direkt till sjukhuset om du ringer och det är full förlossning på gång.

Vanligtvis tar det många, många timmar, men jag vet en som det bara tog ca 2 h från första känning till barnet var ute - det händer men är otroligt ovanligt.

Men om det skulle hända dej, du känner första känningen och sedan är det fullt pådrag, ringer förlossningen och maken, han ringer taxi och du ringer taxi så ses ni på sjukhuset.

För 30 minuter med buss, borde vara mycket kortare tid med taxi.

Om du lovar att ringa på första känningen och rapporterar om det är en lugn start eller det är akutläge direkt, han lovar att inte bli sur om det avstannar och han sitter på bussen hem, så borde det inte vara några problem...

Om du däremot tänker gå hemma och jobba igenom alla sammandragningar utan att informera partnern, då är risken att han missar det uppenbar.

• Wooden
    babydreams skrev 2017-02-17 13:17:29 följande:

Tack Wooden! Du har helt rätt i det :) vi gör nog så! Vi får bara vara glada som bor mitt i stan och har såpass nära till förlossningen haha :D

Ja, vi bor också i stan, men en stad där det inte finns förlossning längre. Vi har 5 mil till närmaste förlossning (i annat landsting dock, där födde vi förra gången) och 6 mil vardera till de två förlossningar som finns i länet. Det där med hockeyn är värre... Då kan han vara 15 mil bort och inte nåbar under matchen. Tur att det blir mitt i sommaren den här gången som sagt... Haha :)
  • Birgitta02

Eftersom det är svårt att veta NÄR barnet kommer så finns ju risk att killen får vara hemma i 14 dgr innan nåt händer. Rent slöseri.

Om det är ert första barn så kommer det troligen ta ganska många timmar från det att värkarna är regelbundna tills barnet de facto kommer ut. Om du ringer honom när det är fem minuter mellan värkarna så kommer han hinna gott och väl. Även om han promenerar till sjukhuset. Men taxi funkar väl alltid?

Så sitt lugnt i båten.

• nnnnnnnn
    Anonym (Lisa) skrev 2017-02-17 13:30:08 följande:
    Men det behövs väl inga kontanter för att ta en taxi! Herregud han har väl plånbok med sig på jobbet.
    Tänkte mer mentalt: Man VET att man har pengar och att de är till enbart för att betala taxin.

Enklare då (rent mentalt) att ringa en taxi och åka, än om man ska fundera på om man behöver föra över pengar mellan konton och hur det påverkar ekonomin.

Man brukar inte vara den mest klartänkta när det är bebis på gång.
    Då kanske man slår på autopiloten och går till bussen, för att så brukar man göra.
    Men har man gjort en symbolhandling, tagit ut cash, lagt i plånboken/mobilfodralet, pratat med partnern om att nu har man cash till taxi om det behövs, då är man mentalt mer förberedd på att ta taxi vid behov.

Säkert överdrivet för många människor, men min partner hade behövt göra så för att enklare frångå sina invanda rutiner.
  • Anonym (Lisa)

Ok, förstår hur hur du tänker. Men ja, jag skulle tycka att det var extremt överdrivet att behöva göra det, ja. Hade väl räckt att bestämma att när det blir aktuellt så tar du taxi. Men om man har extremt dålig ekonomi eller någon diagnos så kan det nog vara en klok idé.

nnnnnnnn skrev 2017-02-17 13:56:37 följande:

Tänkte mer mentalt: Man VET att man har pengar och att de är till enbart för att betala taxin.

Enklare då (rent mentalt) att ringa en taxi och åka, än om man ska fundera på om man behöver föra över pengar mellan konton och hur det påverkar ekonomin.

Man brukar inte vara den mest klartänkta när det är bebis på gång.

Då kanske man slår på autopiloten och går till bussen, för att så brukar man göra.

Men har man gjort en symbolhandling, tagit ut cash, lagt i plånboken/mobilfodralet, pratat med partnern om att nu har man cash till taxi om det behövs, då är man mentalt mer förberedd på att ta taxi vid behov.

Säkert överdrivet för många människor, men min partner hade behövt göra så för att enklare frångå sina invanda rutiner.

• Anonym (Nddnbs)

När det började för mig så tog det 11 timmar med värkar innan vi åkte in -började dock på kvällen - så sambon hade hunnit fram och tillbaka till Skåne under tiden vi väntade ;) så han kan nog gott och väl jobba :)

• fridalavidaloca

Jag vaknade med värkar kl 3:30 och då låg min sambo och sov i sin lastbil 2,5h bilfärd hemifrån där jag var med vår ettåring. Ringde och väckte honom vid 4 och då ringde han sin pappa som kom med personbil och bytte av honom, så hans pappa fick åka 2,5h till min sambo och min sambo fick åka 2,5h hem. Min mamma körde in mig till förlossningen (min pappa var hemma med ettåringen) och vid kl 9 möttes jag och sambon vid sjukhusets entré och kl 11:59 föddes bebisen :) men det är ju så olika hur förlossningarna går till, och hur man är som person. Min första första förlossning startade med värkar vid kl 10 på en onsdagförmiddag och hon föddes kl 5:47 på fredagmorgonen efter. Då var det påskhelg och vi åkte in till förlossningen på skärtorsdagskvällen.

Svar på tråden Sambo jobba eller stanna hemma runt BF?