• nilfons

Törstig kille

Hej,

Min son fyller 3 till sommaren. Jag är skitnojig för sjukdomar och allt som kan drabba honom och nu har jag snöat in på diabetes. Det är så att när vår kille kommer in till oss på natten så vill han alltid ha vatten. Han får en vattenflaska, tar ett par klunkar och somnar oftast. Ibland går det två minuter och han vill ha mer vatten. Inte speciellt törstig under dagen i övrigt, men just på natten när han vaknar. 

Jag tänker själv att när jag vaknar är jag aldrig törstig, därför känns det konstigt att han alltid är törstig när han vaknar. Så.... jag behöver något lugnande ord om möjligt, har ni haft törstiga barn utan att behöva ha diabetes...?

Ps: Jag vet att jag kan gå och kolla upp det, men jag vågar inte. Har svår ångest över detta.  Ds.

• Svar på tråden Törstig kille
  • Minimalen

Jag tycker att det att han inte är så törstig på dagarna talar emot Diabetes. Det är nog det klassiska att han vill ha uppmärksamhet och inte vara ensam. Eller har han för varmt i sängen och svettas?

• nilfons
    Minimalen skrev 2017-02-17 15:55:10 följande:

Jag tycker att det att han inte är så törstig på dagarna talar emot Diabetes. Det är nog det klassiska att han vill ha uppmärksamhet och inte vara ensam. Eller har han för varmt i sängen och svettas?

Nja, uppmärksamhet får han ändå, denna törstgrej är när han lämnat sitt rum och kommit in till oss. Väl där är han törstig.

Får kolla temperaturen i hans rum möjligen och se om han möjligen kan vara törstig därför förhoppningsvis.
  • Starka

Nu är jag i och för sig vuxen men jag dricker massor på natten, har en flaska med pipkork vid sängen. Dricker oftast upp den under natten 50cl

• Ms H

Om han inte är törstig på dagarna, kanske han dricker för lite på grund av det. Då är det ju inte konstigt om han behöver dricka på natten.

• nnnnnnnn

Testa att låta honom ha vattenflaska hela förmiddagen, och sen dricka mer till lunch och fika, vill man så kan man ha tex soppa till lunch några dagar för att öka vätskeintaget.
    Även ge gurka eller melon till fika på fm och em, även servera till eller efter lunch.
    Från kl 17-18 (direkt efter kvällsmålet är klart) så serveras ingen dricka.

Alltså:
    massor med dricka eller vätskeinnehållande mat: frukost, fm, lunch, em.
    Lite eller ingen dricka efter kl 17-18.

Se om törsten håller i sig.
    Om det fortfarande är så att han dricker mycket (mät upp i flaskan) på kvällen , sök vård såklart!
    Slutar han dricka på kvällen - fortsätt att ge mer dricka på förmiddagarna. Antagligen drack han för lite tidigt på dagen.

• nilfons

Stort tack för era svar, de betyder massor för mig!

Jag kanske skall säga det, jag är själv diabetiker och att barnen skall få det är min värsta mardröm. Jag minns själv när jag fick det, den här törsten som sköljer över en. Med mina tidigare barn har jag fått ont i magen varje gång de sagt att de varit törstiga. På riktigt alltså, inte som ett talesätt, utan fysiskt ont i magen varje gång. Nu har de inte haft mycket av någon törst i livet, så det har gått rätt bra. Men nu har jag plötsligt ett barn som är törstigt...

Men bra tips, jag skall se över hela dagen hur mycket han dricker. Att jag är extra nojig idag är för att han var extra törstig i natt. Men när jag tänker på det så drack han i princip ingenting efter att han kom hem från förskolan igår, inte ens till middagen. Låter som ett hopp om att det grundade för törsten inatt.

Tack alla!

Svar på tråden Törstig kille