• Anonym (Fundersam)

Nån som kan det här med förmånsbeskattning?

Hej,
    Sitter här med en del funderingar...

Om man har en arbetstelefon, som man köper något med för privat nytta. T.ex biobiljetter för 300 kr eller liknande. Och det hamnar på fakturan hos arbetsgivaren.
    Ska det då skattas på de 300 kr?
    Eller ska det bara dras av 300 kr för lönen och inte skattas på?

Sen undrar jag. Om man under ett kundbesök har representationsmiddag och dessutom går på teater.
    Ska man som arbetstagare förmånsbeskattas för teatern då?
    För själva middagen ska man väl inte det va?

• Svar på tråden Nån som kan det här med förmånsbeskattning?
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-02-17 16:25:21 följande:

Om man har en arbetstelefon, som man köper något med för privat nytta. T.ex biobiljetter för 300 kr eller liknande. Och det hamnar på fakturan hos arbetsgivaren.

Arbetsgivaren kan välja, men alternativet med skatt är ju samma sak som extra lön. Arbetsgivaren måste även betala arbetsgivaravgift, och det blir extra administration. Det är nog väldigt få arbetsgivare som går med på det.
    Avdrag på lönen (efter skatt) kostar inte arbetsgivaren något.

Sen undrar jag. Om man under ett kundbesök har representationsmiddag och dessutom går på teater.

Jag är inte säker, men jag tror inte att arbetstagaren behöver skatta för det. En viktigare fråga är förmodligen om det är avdragsgillt för arbetsgivaren.

Sådant som arbetstagare inte behöver skatta för kan vara avdragsgillt eller inte för arbetsgivaren. Man får lusläsa Skatteverkets regler.
  • Anonym (Ekonomen)

Hej,
    Sitter här med en del funderingar...

Det är ok att representera om ag är med på det. Och det är OK att både gå på teater och äta middag, delvis avdragsgillt för ag, men det ska inte förmånsbeskattas, eftersom det inte är en förmån utan representation.
  • Anonym (Ekonomen)

Får du lov att använda telefonen privat?

Arbetsgivaren drar av de 300 kr på din lön. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-02-17 18:07:48 följande:

Får du lov att använda telefonen privat?

Arbetsgivaren drar av de 300 kr på din lön. 

Ok, så det ska inte ingå i skatteunderlaget, de 300 kr?
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-02-19 16:54:21 följande:
    Nej, de ska dras av lönen.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-02-19 17:14:29 följande:
    Nej, de ska dras av lönen.
    Ok, jag blev så kluven där, för här, under rubriken mobiltelefon står det att om det går att särskilja privat användande, t.ex utrikessamtal så ska det förmånabeskattas...borde inte det gälla även privata köp med mobil?
     vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/formansbeskattning
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-02-19 17:44:15 följande:
    Ok, jag blev så kluven där, för här, under rubriken mobiltelefon står det att om det går att särskilja privat användande, t.ex utrikessamtal så ska det förmånabeskattas...borde inte det gälla även privata köp med mobil?
    Det som förmånsbeskattas är månadskostnaden för mobilen,  dvs abonnemanget. Så alla kostnader för själva samtalen ska förmånsbeskattas. Köpet som sådant ska inte förmånsbeskattas, utan dras av från lönen.
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-02-19 18:20:02 följande:
    Det som förmånsbeskattas är månadskostnaden för mobilen,  dvs abonnemanget. Så alla kostnader för själva samtalen ska förmånsbeskattas. Köpet som sådant ska inte förmånsbeskattas, utan dras av från lönen.
    Samma sak som att handla något privat på firmans kontokort, det blir avdrag på lönen.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-02-19 17:44:15 följande:
    Det är ingen skillnad på privata samtal (som går att särskilja) och privata köp som görs med mobilen.
    Det som avgör är om arbetsgivaren gör avdrag på lönen. Görs avdrag på lönen har ju arbetstagaren betalat själv, och det blir ingen förmånsbeskattning.
    Om arbetsgivaren inte gör avdrag på lönen är det en förmån som ska beskattas.

Eftersom det tillkommer arbetsgivaravgifter på beskattningsbar förmån är det billigare för arbetsgivaren att göra avdrag på lönen än att se det som en förmån som ska beskattas.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (xyz) skrev 2017-02-21 23:58:23 följande:
    Eftersom det tillkommer arbetsgivaravgifter på beskattningsbar förmån är det billigare för arbetsgivaren att göra avdrag på lönen än att se det som en förmån som ska beskattas.
    Ekonomiskt är en förmån som ska beskattas samma sak för arbetsgivaren som högre lön. Därför kan man förvänta sig att arbetsgivaren normalt väljer att göra avdrag på lönen, men de måste inte göra det.
  • kvarnfot
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-02-19 16:54:21 följande:
    Nej, de ska dra 300kr på det du får efter skatt.

För övrigt får du gå på teater och äta utan beskattning.
Svar på tråden Nån som kan det här med förmånsbeskattning?