• Anonym (Rädd)

Knöl under bröstet. Hur känns cancer?

Jag vet att jag sökte för detta på vc för flera år sedan och fick höra att det är bröstbenet/revben jag känner , som ligger precis under bröstet. Men nu tycker jag det känns ännu tydligare än då och oroar mig för cancer.

Det som läkaren sa är bröstben/revben är _mycket_ tydligare i/under höger bröst än vänster. Stryker jag med handen under vänster så känns det platt och jämnt. Stryker jag under höger så är det som ett stenhårt "berg" som går från bröstbenet in i bröstet. Inga tydliga kanter så svårt att säga hur stor denna knölen är.

Det känns alltså inte som en förstorad körtel, utan snarare som att något växer från skelettet in i bröstet.

Senaste tiden har jag tappat mycket vikt, känt mig onaturligt trött till och från under dagen (skulle kunna somna på stört) får attacker av illamående och matthet (blir darrhänt). Nu kopplar jag givetvis ihop dessa två grejer och är övertygad om att jag är dödsdömd..

Jag ammar dock , blir väckt några gånger på nätterna av bebis och går upp tidigt på morgnarna. Har även ulcerös kolit och är mitt i ett mindre skov. Så trötthet och viktminskning kan ju bero på sånt också.

Tanken är att jag ska ringa om detta på måndag, men är ju så jäkla rädd nu så vet inte om jag vågar. :(

• Svar på tråden Knöl under bröstet. Hur känns cancer?
  • Anonym (Tufft)

Nu kan såklart endast en läkare och ordentlig undersökning svara på din fråga. Men jag ville ändå säga att det inte låter som cancer.

Dessutom har du ju faktiskt ordentliga förklaringar på dina symptom. Det ÄR väldigt tufft att ha en liten bebis och amma genom nätterna. Har du då dessutom ett skov just nu så är det väl inte alls märkligt att du mår som du gör?

Att något skulle växa från bröstbenet in i bröstet är högst osannolikt. Såvida du inte menar ett revben. Varför tror du inte att det är ett revben?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Tufft) skrev 2017-02-18 07:22:01 följande:

Nu kan såklart endast en läkare och ordentlig undersökning svara på din fråga. Men jag ville ändå säga att det inte låter som cancer.

Dessutom har du ju faktiskt ordentliga förklaringar på dina symptom. Det ÄR väldigt tufft att ha en liten bebis och amma genom nätterna. Har du då dessutom ett skov just nu så är det väl inte alls märkligt att du mår som du gör?

Att något skulle växa från bröstbenet in i bröstet är högst osannolikt. Såvida du inte menar ett revben. Varför tror du inte att det är ett revben?

Det är säkert ett revben.. men kan inte känna det så tydligt på vänster sida som på höger. På höger är det ju liksom så tydligt att jag reagerar på det. Som en rejäl upphöjning ! Vänster känns det plant och fint , inget att fundera på liksom.
  • McIris

Bor du i en större stad så kan du ringa direkt till en bröstmottagning. Det är bättre så får du tydliga svar och undersökningar direkt.

• Anonym (Tufft)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-02-18 07:35:35 följande:

Det är säkert ett revben.. men kan inte känna det så tydligt på vänster sida som på höger. På höger är det ju liksom så tydligt att jag reagerar på det. Som en rejäl upphöjning ! Vänster känns det plant och fint , inget att fundera på liksom.

De flesta av oss är lite asymmetriska här och där :)

Men ring imorgon så du får kollat upp det ordentligt. Det är inte kul att gå omkring och oroa sig för cancer.
Svar på tråden Knöl under bröstet. Hur känns cancer?