• jjuulliiaas

Vad händer vid varje Mvc/specmödra möten?

Hej!

Jag har precis varit på min första inskrivning i vecka 10. Där tog de blodprover och frågade om min hälsa. Jag fick två tider bokade, en vecka 15 på mvc (som jag inte har någon aning om vad vi ska göra) och en vecka 18 på specialmödravården för ultraljud.
    Varför har jag en tid bokad vecka 15 och vad ska jag då göra? Någon som har erfarenhet av detta? 

• Svar på tråden Vad händer vid varje Mvc/specmödra möten?
  • Carambolan

Det man brukar göra på de "vanliga" kontrollerna är att mäta blodtryck, järnvärde och ibland kolla så att du inte har protein i urinet (tecken på havandeskapsförgiftning). Längre fram mäter de också magen och lyssnar på bebisens hjärtljud, men det brukar vara från vecka 25 och framåt.

• Fia 28
    Carambolan skrev 2017-02-18 18:35:11 följande:

Det man brukar göra på de "vanliga" kontrollerna är att mäta blodtryck, järnvärde och ibland kolla så att du inte har protein i urinet (tecken på havandeskapsförgiftning). Längre fram mäter de också magen och lyssnar på bebisens hjärtljud, men det brukar vara från vecka 25 och framåt.

Samt kolla vikt och gå igenom om man har några problem eller frågor.
  • Carambolan
    Fia 28 skrev 2017-02-18 21:30:23 följande:

Samt kolla vikt och gå igenom om man har några problem eller frågor.

Ja, det där med egna frågor är väl kanske det mest centrala när det gäller första barnet :) Resten av besöket brukar vara avklarat på fem minuter...
  • Dumbledore

Där jag bor får man komma ensam på ett besök, för att kunna prata om relationen bland annat. Man vill fånga upp utsatta kvinnor i ett tidigt skede.

• jjuulliiaas

Tycker det är så underligt, för nu när jag var där på inskrivningen i vecka 10 så tog de två provrör med blod, kolla blodtryck, fick kissa, väga mig. Samt ha ett samtal om sjukdomar i familjen/ mitt välmående. 

Men dum som jag var frågade jag inte vad det bokade mötet skulle innefatta vecka 15. Men blir nyfiken om vad det är man ska göra då för att jag ska känna mig tryggare. 

• Carambolan
    jjuulliiaas skrev 2017-02-21 15:32:44 följande:

Tycker det är så underligt, för nu när jag var där på inskrivningen i vecka 10 så tog de två provrör med blod, kolla blodtryck, fick kissa, väga mig. Samt ha ett samtal om sjukdomar i familjen/ mitt välmående. 

Men dum som jag var frågade jag inte vad det bokade mötet skulle innefatta vecka 15. Men blir nyfiken om vad det är man ska göra då för att jag ska känna mig tryggare. 

Var bor du? Om du googlar på "basprogram mödravård [landstingets namn]" borde du kunna hitta en lista över alla kontroller som ingår där du bor. I Stockholm sker det inget besök i vecka 15, här är inskrivningen vid 10-12 och nästa träff runt 20-25 beroende på om det är första eller andra barnet. Men varje landsting har sitt eget schema som sedan är det alla mvc går efter :)
Svar på tråden Vad händer vid varje Mvc/specmödra möten?