• Äldre 18 Feb 20:02
    3671 visningar
    7 svar
    7
    3671

    Vad är det egentligen som känns "rätt" när två väl fastnar för varandra?

    Vad är det egentligen som känns "rätt" när två väl fastnar för varandra?

    Är det för att man känner att man tillhör samma socialklass, typ befinner sig på samma samhälleliga nivå t ex att bägge är akademiker. Eller att bägge t ex är förtidspensionerade för psykisk funktionshinder.

    Listan kan göras betydligt längre. Men är det verkligen sådana här saker som vi går efter och som vi låter vara avgörande när det känns rätt när vi väl kan säga att vi funnit varandra?

    Min fråga är med detta. Hur mycket det egentligen är vi själva avgör vem som är rätt för oss? Kan det inte tänkas att vi även är påverkade utifrån såhär. 

    Det vill säga att det i själva verket är vad samhället tycker är det mest rätt för oss som vi sedermera även låter bli rätt för oss t ex för att nu slippa gå ensam och singel om man nu har problem att finna någon?  

  • Svar på tråden Vad är det egentligen som känns "rätt" när två väl fastnar för varandra?
  • Äldre 18 Feb 20:07
    #1

    Till viss del tror jag att det är samhället. Det är ju mycket enklare att leva med någon som har liknande bakgrund. Min make och jag har väldigt lika uppväxt, lika värderingar och lika livsmål. Det var inte det som fick oss att fastna för varandra (det tror jag är betydligt mer djuriskt) men det har absolut bidragit till att vi hållit ihop. Våra liv passar bra med varandras. Vi passar in i varandras familjer och vänkretsar.

  • Äldre 22 Feb 20:50
    #2

    Personkemi, att man har roligt tillsammans och kan kommunicera på ett fint sätt och kan förstå varandra (även i olikheter). Sedan i en längre relation blir det ju slitningar om man inte har gemensamma värderingar kring sånt som påverkar båda. Det behövs ju gemensamma mål också, iaf i viss mån.

    Men finns nog inget givet recept.

    Men finns massor med män som är lämpliga kandidater utifrån samhällets ideal så tror det är betydligt mer än det som behövs för att det ska kännas rätt för min del.

  • Äldre 25 Feb 15:02
    #3
    pallazathena skrev 2017-02-22 20:50:26 följande:

    Personkemi, att man har roligt tillsammans och kan kommunicera på ett fint sätt och kan förstå varandra (även i olikheter). Sedan i en längre relation blir det ju slitningar om man inte har gemensamma värderingar kring sånt som påverkar båda. Det behövs ju gemensamma mål också, iaf i viss mån.

    Men finns nog inget givet recept.

    Men finns massor med män som är lämpliga kandidater utifrån samhällets ideal så tror det är betydligt mer än det som behövs för att det ska kännas rätt för min del.


    En eloge till dig som vågar skriva att du tror att det är betydligt mer än det som behövs för att det ska kännas rätt. För om jag hade varit kvinna
  • Äldre 25 Feb 15:04
    #4
    pallazathena skrev 2017-02-22 20:50:26 följande:

    Personkemi, att man har roligt tillsammans och kan kommunicera på ett fint sätt och kan förstå varandra (även i olikheter). Sedan i en längre relation blir det ju slitningar om man inte har gemensamma värderingar kring sånt som påverkar båda. Det behövs ju gemensamma mål också, iaf i viss mån.

    Men finns nog inget givet recept.

    Men finns massor med män som är lämpliga kandidater utifrån samhällets ideal så tror det är betydligt mer än det som behövs för att det ska kännas rätt för min del.


    En eloge till dig som vågar skriva att du tror att det är betydligt mer än det som behövs för att det ska kännas rätt. För om jag hade varit kvinna så hade jag också skrivit så.
  • bestof­thebes­t2
    Äldre 25 Feb 15:21
    #5

    Själv sätter jag en stolthet i att vara singel och inte ha någon som är kompatibel, även om alla är kompatibla.

Svar på tråden Vad är det egentligen som känns "rätt" när två väl fastnar för varandra?