• Johannus

Vad är bästa sättet att bli av med vaxpropp i örat?

Fick vaxpropp i örat på torsdag med yrsel. Ringde vårdcentralen, men dem vägrade ta emot mig för att spola örat. Det bad mig köra med Revaxör och spola själv. Detta ledde till ett helsike i örat på mig så nu frågar jag mig hur blir jag av med detta.

Försökt nu även ringa 1177, men där är det kö och kommer inte fram.

• Svar på tråden Vad är bästa sättet att bli av med vaxpropp i örat?
  • Jag är bara jag

Vägrade? Märkligt,maken ringde och bokade tid för spolning åt mig och jag behövde inte ens prova med Revaxör innan. Finns en olja man sprayar i örat som heter Vaxol. På apoteket då.

• nnnnnnnn

Öronkliniken rådde oss till att droppa 1-2 droppar i varje öra, varje kväll eller ännu hellre morgon + kväll, i 10 dagar och sedan köra en revaxörkur som det beskrivs på förpackningen.
    Enligt dem var detta helt ofarligt och löser upp vaxet även om det blivit väldigt hårt eller tjockt, oftast blir det inte så bra att bara köra en revaxörkur då det inte tar hela proppen om den är stor.

Sen efter en sådan rengöring (10 dagar+full kur) så skulle man underhålla öronen med Vaxol eller liknande olja.

• Johannus
    Jag är bara jag skrev 2017-02-18 21:20:11 följande:
    Vägrade? Märkligt,maken ringde och bokade tid för spolning åt mig och jag behövde inte ens prova med Revaxör innan. Finns en olja man sprayar i örat som heter Vaxol. På apoteket då.
    För några år sen när jag tillhörde en annan vårdcentral fick jag komma och spola och det nämnde jag för den här nya vårdcentralen, men sköterskan sa att nej vi gör inte det för man måste köra Revaxör flera daga före :( Har försökt med revaxör, men det blir bara värre. Susar massor och ett tryck

• Johannus
    nnnnnnnn skrev 2017-02-18 21:49:24 följande:
    Öronkliniken rådde oss till att droppa 1-2 droppar i varje öra, varje kväll eller ännu hellre morgon + kväll, i 10 dagar och sedan köra en revaxörkur som det beskrivs på förpackningen.
    Enligt dem var detta helt ofarligt och löser upp vaxet även om det blivit väldigt hårt eller tjockt, oftast blir det inte så bra att bara köra en revaxörkur då det inte tar hela proppen om den är stor.

Sen efter en sådan rengöring (10 dagar+full kur) så skulle man underhålla öronen med Vaxol eller liknande olja.
    Droppa vad 1-2 droppar?
  • nnnnnnnn
    Johannus skrev 2017-02-18 21:51:41 följande:
    Droppa vad 1-2 droppar?
    Revaxör
  • Johannus
    nnnnnnnn skrev 2017-02-18 21:54:26 följande:
    Revaxör
    Men den jag har är sprayflaska.
  • nnnnnnnn
    Johannus skrev 2017-02-18 21:56:53 följande:
    Men den jag har är sprayflaska.
    Spraya pyttelite då!

Dropparna ska man ta 10-20 st i varje öra om man följer beskrivningen, men öronkliniken rekommenderade att man först tog 1-2 droppar i varje öra morgon + kväll i 10 dagar.

Sprayen står det att man ska ta 2-3 doser, så motsvarande skulle då vara 0,2 - 0,3 doser, kan man trycka ut så lite? Stoppa innan man kommit halvvägs?
    Om det inte känns enkelt så kanske du kan köpa dropparna imorgon och börja din 10-dagarskur då?
  • Johannus

Pratat nu med 1177 och fick en jourtid till i morgon. Skulle sluta med Revaxör då det blev värre av den.

• volvo142

Spola örat har haft vaxpropp 2 gånger allt annat än att få spola örat är slöseri med tid & pengar. Enligt mig dom där jävla dropparna funkar inte och den där mini "spolaren" från apoteket till suger också. / en som blir på dåligt humör av vaxproppsminnen ;)

• Johannus
    volvo142 skrev 2017-02-19 01:04:32 följande:
    Spola örat har haft vaxpropp 2 gånger allt annat än att få spola örat är slöseri med tid & pengar. Enligt mig dom där jävla dropparna funkar inte och den där mini "spolaren" från apoteket till suger också. / en som blir på dåligt humör av vaxproppsminnen ;)
    Med vad har du spolat med om du inte haft den lilla gummiblåsan som man ska spola med?
  • volvo142
    Johannus skrev 2017-02-19 01:09:13 följande:
    Med vad har du spolat med om du inte haft den lilla gummiblåsan som man ska spola med?
    På Hälsocentralen med deras mer rejäla "sprut" spolare. :) Det blir på tok för lite tryck i dom där små gummiblåsorna..enligt mig. Skräp med andra ord ;)
  • Johannus
    volvo142 skrev 2017-02-19 01:37:04 följande:
    På Hälsocentralen med deras mer rejäla "sprut" spolare. :) Det blir på tok för lite tryck i dom där små gummiblåsorna..enligt mig. Skräp med andra ord ;)
    Jag hoppas att Juoren i morgon tar och spolar.
  • volvo142
    Johannus skrev 2017-02-19 01:40:51 följande:
    Jag hoppas att Juoren i morgon tar och spolar.
    Gör det ställ lite krav så du får som du vill, annars finns risken att du får gå och köpa halva apoteket o ha ett tinnitus öra tills dom hjälper..
  • Johannus
    volvo142 skrev 2017-02-19 01:53:50 följande:
    Gör det ställ lite krav så du får som du vill, annars finns risken att du får gå och köpa halva apoteket o ha ett tinnitus öra tills dom hjälper..
    Så sant som du säger att man måste ställa krav. Talade om för vårdcentralen att jag tidigare fått hjälp på en annan vårdcentral med vaxpropp och det var inga problem, men nej sa dom på den här vårdcentralen......Ja sjukvården har verkligen gått till det sämre och man ska bara köpa en massa medicin och annat från apoteken.
Svar på tråden Vad är bästa sättet att bli av med vaxpropp i örat?