• Anonym (blygsam...)

Lön som ny HR-konsult?

Jag har blivit erbjuden ett jobb och ska snart löneförhandla. Jobbet är som HR-konsult på ett konsultbolag i en stor svensk stad (ej sthlm) och är inte uttalat junior men det är sagt att jag börjar med lättare uppdrag och jag är dessutom ca 15 år yngre än de flesta där. Jag har dock 3-4 år relevant erfarenhet dock inte av exakt samma uppgifter. Det är viss rörlig del av lönen och jag har kollat upp att kollegornas årslön innebär ett snitt på 57-75 000/månad. Idag tjänar jag ca 30 000:- och tänkte först föreslå att jag får 32 (eller lite mindre men där det är rimligt att hamna på 32 med den rörliga delen) men nu känns det för lågt när jag vet vad de tjänar. Samtidigt är de ju seniora och jag ska börja med att ta lättare uppdrag. Jag är ju ny i denna typ av roll och kanske hade de bara tänkt betala typ 25-26, då kommer de kanske trilla av stolen om jag säger runt 35 eller nåt. Vad hade ni angett?

• Svar på tråden Lön som ny HR-konsult?
  • Anonym (E)

Jag hade bett dem komma med första budet.

• Anonym (Okej)

Max 22000 tippar jag.

• dfuoih

Du tjänar ju 30 idag? Inte vill du väl gå ner i lön? Klart att du skall be om 35. Det är en förhandling och ni landar troligen under det till slut men att gå in för lågt är ett stort misstag.

• Anonym (blygsam...)

Hittade min gamla tråd, blev erbjuden 34 + rörligt

Svar på tråden Lön som ny HR-konsult?