• Anonym (Födelsedagsfirare)

Kan jag ge min mamma en Louis Vuitton -väska i födelsedagspresent?

Jag kommer från en arbetarfamilj. Under min uppväxt har vi varken haft dåligt med pengar eller jättemycket. Svensson liksom :) Min mamma har dock alltid tjänat väldigt lite (inte arbetat heltid + kommunalt) och inte kunnat ta ut svängarna så stort.

Jag är nu 25, flyttat till Stockholm och har lyckats arbeta mig till ett liv där jag tjänar väldigt bra med pengar (får ut mellan 50-60 tusen netto i månaden). Min syster bor kvar i orten vi kommer från och kämpar ekonomiskt och min pappa lika så.

Bakgrunden klar. Nu till min fråga!

Min mamma fyller 60 i år. Stort och härligt och jag har länge drömt om att skämma bort henne. Jag vet precis hur. Jag vill i födelsedagspresent ge henne en Louis Vuitton -påse med ett kort i. Kortet har jag pysslat själv och ska se ut som en av deras ikoniska väskor. I ska det stå att hon och jag tillsammans går till butiken och hon får välja en väska. Hon hade fullkomligt dött, då jag vet att hon älskar LV men aldrig haft råd att köpa något från märket själv.

Jag har i flera år tänkt på detta. Visualiserat när jobbet känns tungt och jag behöver något att kämpa för. Jag vill verkligen ge henne detta. DOCK. Jag är väldigt rädd att detta ska skada relationen till min pappa och syster. Att de ska känna att deras firande av hennes födelsedag inte är lika påkostade. Jag vill verkligen inte att de ska känna att "stockholmsdottern" kommer och gör nån jävla grej. Jag är väl medveten om att en gåva inte mäts efter dess prislapp, men är bara inte lika säker att även de kommer känna så?

Jag har övervägt att bjuda in dem i presenten, men det rubbar lite den visuella målbilden jag haft. Jag och mamma i den där butiken. Går och myser, vrider och vänder på väskor och med största omsorg väljer den mamma tycker bäst om. Ingen av dem skulle njuta av den stunden (ointresserade av detta totalt) och jag vill inte att detta ska förstöras. Dessutom är kärleken till de klassiska modehusen min och mammas gemensamma grej, som vi delar.

Behöver vägledning. Ska jag skippa presenten och komma på något nytt, för att inte såra dem? Har funderat över detta i 2 år haha, men nu börjar det dra ihop sig.

• Svar på tråden Kan jag ge min mamma en Louis Vuitton -väska i födelsedagspresent?
  • Påven Johanna II

Jag tycker att du ska köpa väskan, låter som en perfekt present och som en mysig mamma/dotter-stund för er.

• Anonym (Z)

Kör på men prata med din pappa och syskon innan så de vet vad du planerar.

• Carambolan

Jag tycker att det är en väldigt fin och bra present, men du kanske inte behöver ge "väskpresentkortet" på 60-årskalaset. Ge henne istället det fina kortet men med texten att du kommer bjuda henne på en lyxig helg fylld med överraskningar hos dig i Stockholm. Då är det ingen som på förhand behöver räkna i huvudet vad den presenten kostar jämfört med alla andras.

• Anonym (Bra)

Bra idé med presenten, hon blir säkert väldigt glad.
    Som du säger så har hon jobbat hårt i sitt liv utan att få så mycket för det, så det blir nog väldigt uppskattat.
    En fin gest av dig.
    Som någon skrev, ge den till henne under en stockholmshelg så slipper du problemet med resten av familjen.

• Anonym (eftertänksam)

om du verkligen är säker på att hon skulle bli glad så kör. Dock vet jag att det finns många som beundrar ett visst märke, men som sen inte vill ha det ändå, just för att de inte vet när de ska kunna använda denna fina väska. 
    Har din mamma tillfällen då hon kan ha den utan att folk i umgängeskretsen ska peka och undra osv? 

jag tycker snarare att en stockholmshelg med middag och något nöje tillsammans med dig vore en bättre present än själva väskan, så tycker du ska fråga din mamma faktiskt. Blir inte överraskning riktigt, du behöver ju inte nämna allt runtom, bara liksom fråga om hon skulle gilla att ha en sån väska och när hon i så fall skulle använda den. 

Jag tror min egen mamma (i ungefär samma läge) skulle tacka så mkt men sen tycka det var så mkt pengar att hon skulle lämna tillbaka väskan och ha pengarna till nåt "nyttigt". Hur är din mamma?

• Anonym (Hanna)

Jag hade hellre sett till att hon fått något annat hon har mer nytta av. Den där väskan hjälper ju inte henne ett dugg, om hon har det ekonomiskt svårt. Varför inte köpa vanliga kläder, eller ett bra ytterplagg till henne?

I vilket sammanhang ska hon använda väskan hade du tänkt dig? Passar den in i hennes övriga livsstil/klädstil?

• Anonym (kul att ge?)

Jag håller med flera här. Min mamma är också stort fan av LV men hade hon fått en väska i present så hade hon säkert varit glad under själva födelsedagen. Sedan hade den åkt in i garderoben eftersom hon inte skulle vilja sticka ut och använda den och varje gång hon ser väskan skulle hon tänka på allt annat hon kunde fått för de penarna väskan kostat

Känns mer som en present som uppskattas mer av givaren än av mottagaren

• Femblirsex

Du känner din mamma bäst!! Du säger att hon skulle bli skit glad och det är ju hennes dag kör!! Gör din mamma glad och njut av det!! Om man har slitit hela sitt liv är man väl om något värd "onödig" lyx som en del kan se det.. Skit i det o kör på och ha riktigt skoj med din mamma vi ska skämma bort dom om vi har möjlighet ;)

• flygrl

Låter som en helt faboulus present idé! Klart du ska köra på det men för att förebygga ev komplikationer kanske göra som Carambolan föreslog dvs väskköpet som del av en visit hos dig i Sthlm. Men wow vilken härlig present för din mamma! Det e hon säkert värd efter allt slit.

• Regndamen

Jag tror att du måste fråga rakt ut om hon verkligen vill ha en sådan väska. Har hon några tillfällen då den kan användas?

• taquine
    Regndamen skrev 2017-02-19 15:43:18 följande:

Jag tror att du måste fråga rakt ut om hon verkligen vill ha en sådan väska. Har hon några tillfällen då den kan användas?

Mina funderingar också, personligen tycker jag de är ganska fula .En resa ? En kryssning bara mor och dotter?Eller något liknande , försöka luska ut vad hon önskar sig.
    Goodness me
  • Påven Johanna II
    Regndamen skrev 2017-02-19 15:43:18 följande:

Det är en väska, den kan användas varje dag överallt för att ha allt det man vill ha i en handväska oavsett vilket märke man valt. Det är vad jag förstår inte frågan om en clutch att ha på festliga tillställningar.
  • Anonym (Var generös mot din mamma)

Om jag hade en månadslön på över 100 000 kr, och därmed fick ut ca 50-60 000 i månaden, (700 000 kr om året, 28 miljoner om man jobbar till i 40 år till med den lönen, och har pengarna på ett konto utan ränta) så skulle jag faktiskt känt att det hade känts lite futtigt att bara ge sin mamma en Louis Vuitton-väska när hon fyllde 60 år. Tycker att du ska kosta på henne lite mer, faktiskt. Hon är ändå din mamma.

Bjud henne på nån riktigt lyxig drömresa, bara hon och du. Köp en väska, visst, men som en symbolisk grej, men i den ligger biljetter nånstans t.ex nån kryssning i  Västindien eller nåt. Nåt som ni kan minnas tillsammans, och nåt som du kan minnas när hon inte längre finns i livet.

• Anonym (Födelsedagsfirare)

Stort tack för svar alla! Ville som sagt ha vägledning hur jag skulle göra för att inte såra mina familjemedlemmars känslor, inte huruvida presenten i sig passar min mamma eller inte. Det har jag bäst koll på själv :)

Bjuder nog henne till Stockholm enligt förslag och ger henne överaskningen där. Tack för bra hjälp! ????????

• flygrl
    Anonym (Födelsedagsfirare) skrev 2017-02-19 16:43:57 följande:

Stort tack för svar alla! Ville som sagt ha vägledning hur jag skulle göra för att inte såra mina familjemedlemmars känslor, inte huruvida presenten i sig passar min mamma eller inte. Det har jag bäst koll på själv :)

Bjuder nog henne till Stockholm enligt förslag och ger henne överaskningen där. Tack för bra hjälp! ????????

Det blir säkert en härlig upplevelse för er båda.
    Lycka till!
  • GrönaDruvan
    Anonym (Födelsedagsfirare) skrev 2017-02-19 16:43:57 följande:

Kör på! Vilken härligt underbart onödig grej som många aldrig har råd med eller unnar sig!
    Tror hon kommer bli jätteglad!
Svar på tråden Kan jag ge min mamma en Louis Vuitton -väska i födelsedagspresent?