Kan jag ge min mamma en Louis Vuitton -väska i födelsedagspresent?
Jag kommer från en arbetarfamilj. Under min uppväxt har vi varken haft dåligt med pengar eller jättemycket. Svensson liksom :) Min mamma har dock alltid tjänat väldigt lite (inte arbetat heltid + kommunalt) och inte kunnat ta ut svängarna så stort.
Jag är nu 25, flyttat till Stockholm och har lyckats arbeta mig till ett liv där jag tjänar väldigt bra med pengar (får ut mellan 50-60 tusen netto i månaden). Min syster bor kvar i orten vi kommer från och kämpar ekonomiskt och min pappa lika så.
Bakgrunden klar. Nu till min fråga!
Min mamma fyller 60 i år. Stort och härligt och jag har länge drömt om att skämma bort henne. Jag vet precis hur. Jag vill i födelsedagspresent ge henne en Louis Vuitton -påse med ett kort i. Kortet har jag pysslat själv och ska se ut som en av deras ikoniska väskor. I ska det stå att hon och jag tillsammans går till butiken och hon får välja en väska. Hon hade fullkomligt dött, då jag vet att hon älskar LV men aldrig haft råd att köpa något från märket själv.
Jag har i flera år tänkt på detta. Visualiserat när jobbet känns tungt och jag behöver något att kämpa för. Jag vill verkligen ge henne detta. DOCK. Jag är väldigt rädd att detta ska skada relationen till min pappa och syster. Att de ska känna att deras firande av hennes födelsedag inte är lika påkostade. Jag vill verkligen inte att de ska känna att "stockholmsdottern" kommer och gör nån jävla grej. Jag är väl medveten om att en gåva inte mäts efter dess prislapp, men är bara inte lika säker att även de kommer känna så?
Jag har övervägt att bjuda in dem i presenten, men det rubbar lite den visuella målbilden jag haft. Jag och mamma i den där butiken. Går och myser, vrider och vänder på väskor och med största omsorg väljer den mamma tycker bäst om. Ingen av dem skulle njuta av den stunden (ointresserade av detta totalt) och jag vill inte att detta ska förstöras. Dessutom är kärleken till de klassiska modehusen min och mammas gemensamma grej, som vi delar.
Behöver vägledning. Ska jag skippa presenten och komma på något nytt, för att inte såra dem? Har funderat över detta i 2 år haha, men nu börjar det dra ihop sig.