• rosknoppen

Återkommande STORA blödningar

Hej! Jag är gravid och går in i vecka 16 i övermorgon. För en vecka sedan fick jag en relativt stor blödning som slutade lika fort som den kom. Åkte till akuten som gjorde undersökningar utan att hitta någonting fel och bebis mådde bra.

Igår var det dags igen. Från ingenstans så fick jag en STÖRTblödning. Det forsade verkligen som från en kran och kom stora klumpar. Var helt säker på att det var kört och åkte upp akut. Vul gjordes utan att hitta något fel, och bebis mådde bra. Fick en stor binda från förlossningen ni vet -den fylldes så att den läckte på ca en kvart. Men inga fel och läkaren förstod inte vart allt blod kom ifrån. Fick 4 blodstoppande piller och åkte hem. Blödde fortsatt när jag kom hem och inatt, tog fler blodstoppande imorse och nu har det avtagit. Kommer bara lite numera.

Men vafan? Är det någon som har varit med om det här? Har ni fått någon orsak? Har graviditeten fullföljts eller har något hänt er? Känns som att jag ändå måste få reda på varför då det här återkommer och i så pass enorma mängder.. Ska ringa min bm imorgon måndag och avvakta idag om det fortsätter hålla sig under kontroll. Tills dess vänder jag mig hit!

• Svar på tråden Återkommande STORA blödningar
  • thecoc

Har de kollat så att du inte har t.ex. föreliggande moderkaka? Är den enda orsaken till blödning som jag kan komma på. Hoppas att blödningarna upphör och att allt går bra!

• EpicNurse

Skulle också säga placera Previa (föreliggande moderkaka). Det är den vanligaste orsaken till plötsliga, rikliga blödningar i andra och tredje trimestern. Tycker dock att dom borde sett det på ul som jag förmodar och hoppas dom gjort när du varit inne för detta. Det är lätt att se, även med abdominellt ul. Man kan blöda från livmoderhalstappen också men det brukar inte vara så rikligt.

Har man föreliggande moderkaka såhär tidigt i graviditeten så brukar den växa med upp när livmodern växer så att den följer med upp på fram- eller bakvägen i livmodern så man kan föda vaginalt. :)

• rosknoppen
    thecoc skrev 2017-02-19 15:23:20 följande:

Har de kollat så att du inte har t.ex. föreliggande moderkaka? Är den enda orsaken till blödning som jag kan komma på. Hoppas att blödningarna upphör och att allt går bra!

EpicNurse skrev 2017-02-19 15:31:53 följande:

Skulle också säga placera Previa (föreliggande moderkaka). Det är den vanligaste orsaken till plötsliga, rikliga blödningar i andra och tredje trimestern. Tycker dock att dom borde sett det på ul som jag förmodar och hoppas dom gjort när du varit inne för detta. Det är lätt att se, även med abdominellt ul. Man kan blöda från livmoderhalstappen också men det brukar inte vara så rikligt.

Har man föreliggande moderkaka såhär tidigt i graviditeten så brukar den växa med upp när livmodern växer så att den följer med upp på fram- eller bakvägen i livmodern så man kan föda vaginalt. :)

Hej! Har gjort 3 vaginala ultraljud och 1 vanligt hittills (bokade ett privat i v 8, gjordes 1 vul och ett vanligt förra veckan när jag var in akut, och ett vul igår) -ingenting avvikande och moderkakan i bakvägg. Livmodertappen stängd, lång och "fin" tydligen. Så jättekonstigt som sagt!

Men tusen tack för era svar!
  • anas998

Jag har samma problem. Jag började blöda i vecka 6/7 första gången och har haft en 4-5 rejäla blödningar. Har gått igenom kläderna direkt och sen slutat lika fort som det kom. Har gjort otaliga vul och ul men de hittar ingen orsak. Nu är jag i vecka 22.
    Jag hade problem med moderkakan i förra graviditeten också och dottern är född med akut kejsarsnitt tidigt pga det. Men de säger att det inte verkar vara fel på moderkakan denna gången.

• Det kommer bli bra

Jag hade föreliggande moderkaka  samt känsliga slemhinnor och sådan plötsliga störtblödningar titt som tätt (slutade i v.20).  

• Misscaswell

Jag blödde mycket under min förra graviditet, fast det var tidigare - mellan v 9 och 12, kanske. Blödde vid flera tillfällen så det gick igenom kläderna, det bara forsade. Klumpar och grejer. Var på ett antal akut-ul. En läkare sa att moderkakan var på väg att lossna pyttelite och jag måste vara superförsiktig med allt möjligt, nästa läkare sa att det såg ut som en liten liten blödning innanför moderkakan men inget farligt, och nästa igen såg inget fel alls. Fick aldrig någon förklaring, det gick över efter kub nån gång och graviditeten och förlossningen var helt normala. Sjukt oklart.

• basio

Med mitt andra barn fick jag en störtblödning i v13. Blödde igenom jeans och stod i en stor pöl inom någon minut bara. De hittade ingen orsak, men allt såg bra ut med barnet. Jag fortsatte att blöda som en mycket riklig mens i 7-8 veckor. Vid rul såg de att jag hade föreliggande moderkaka. Blödningarna upphörde sedan lika fort som de kommit. I v32 hade jag fortfarande föreliggande moderkaka, i v35 hade den flyttat sig och i v36+4 födde jag en fullt frisk pojke vaginalt. Han är idag 11 år och lika envis nu som han var i magen.

Jag hoppas att dina blödningar upphör. För min del kunde de som sagt inte konstatera föreliggande moderkaka förrän vid rul, så det är fullt möjligt att det är vad du har även om de inte kan säga det nu.

• Villhaenliten

Jag vaknade en morgon för några dagar sedan och hade blött igenom trosor och allting, gick upp och det forsade ut på golvet hela vägen till badrummet. Var helt säker på att det var missfall (var i v 7, är i v 8 nu) så vi åkte in akut och gjorde VUL, där lillens hjärta slog för fullt. Dock såg gyn att blödningen kom från ena äggstocken och en cysta hittades (har haft fruktansvärt ont i magen på höger sida emellanåt, åk in till akuten var & varannan dag. Äntligen fått en förklaring på varför). Sen fanns det även pyttelite blod bredvid hinnsäcken - tyder antingen på missfall ellr tex ett blodkärl som spruckit där inne. När jag kom hem kom även levrat blod mm ut så jag vet inte om jag har fått missfall eller inte... men både jag & sambon känner att våran lilla fortfarande lever, ska tillbaka om en vecka och göra nytt VUL. Kan tillägga att jag fortfarande blöder lite, men det är alltså mkt mindre än en vanlig mens :)

Svar på tråden Återkommande STORA blödningar