• Äldre 20 Feb 00:35
    2621 visningar
    5 svar
    5
    2621

    Stor blödning vid första förlossningen, hur våga föda igen?

    Fick en sk. Postpartumblödning när moderkakan lossnade, 10 min efter att moderkakan kom ut låg jag på operationsbordet och blev sövd. Förlorade drygt 2.5 liter blod. Allt detta var såklart väldigt dramatiskt, som tur var hängde jag nog inte riktigt med i vad som hände. Men hur ska jag våga föda igen? Tänk om samma sak händer igen? Då kommer jag nog att få betydligt värre ångest. Någon som fött fler barn efter blödning vid tidigare förlossning, hur gick det?

  • Svar på tråden Stor blödning vid första förlossningen, hur våga föda igen?
  • Äldre 20 Feb 09:22
    #1

    Förlorade 3 liter med första. Det var dramatiskt men jag längtade efter en förlossning till för att få lite revansch liksom. 3 år senare kom lillebror och allt gick som en dans och jag förlorade kanske 3 dl max istället. Bad om extra massage av livmodern efter samt fick dubbel dos av den där sprutan som ska hjälpa att dra ihop livmodern efteråt. Det är ju alltid risker med att föda men det måste ju absolut inte hända igen <3

  • Äldre 20 Feb 17:04
    #2
    Malimari skrev 2017-02-20 09:22:13 följande:

    Förlorade 3 liter med första. Det var dramatiskt men jag längtade efter en förlossning till för att få lite revansch liksom. 3 år senare kom lillebror och allt gick som en dans och jag förlorade kanske 3 dl max istället. Bad om extra massage av livmodern efter samt fick dubbel dos av den där sprutan som ska hjälpa att dra ihop livmodern efteråt. Det är ju alltid risker med att föda men det måste ju absolut inte hända igen <3


    Åh, det är precis sånt här jag behöver höra! Revansch var ju ett jättebra ord, jag vill också ha en "vanlig" förlossning någon gång i framtiden. Nu fick jag ju bara se bebisen kort och sedan var vi isär i 5 timmar då jag var på operation och uppvak och den berömda grattis-brickan fick vi inte heller sedan när vi väl var alla tillsammans... Ska få kallelse till spec. mödravården för uppföljning så hoppas att jag kan bli garanterad vissa extra åtgärder som du skrev om det blir aktuellt med fler barn.
  • Äldre 20 Feb 20:34
    #3

    Har precis samma erfarenhet som du och nu väntar vi 2an. Hos MVC skrev de in i min journal vad som hände förra gången och jag ska få cytotec vid nästa förlossning för att minska risken att samma sak händer igen.

    Har en bekant som råkat ut för samma sak. Hon har fått fyra barn, med nr tre lossnade inte moderkakan.

    Det är inte särskilt vanlig det vi råkat ut för. Tror att 97% av förlossningarna slipper en krånglande moderkaka.

    Saknade också den där födelsedagsbrickan...

  • Äldre 20 Feb 21:25
    #4

    Jag förlorade 3l blod för att livmodern inte drog ihop sig som den skulle. Är också orolig men har pratat med Mvc och de ska skriva (till nästa barn) att de ska ha blod redo, det var nära att det gick åt skogen den gången.. men det gick bra.
    Längtar till nästa bebis : )

  • Äldre 20 Feb 22:09
    #5
    Moooooo skrev 2017-02-20 20:34:41 följande:

    Har precis samma erfarenhet som du och nu väntar vi 2an. Hos MVC skrev de in i min journal vad som hände förra gången och jag ska få cytotec vid nästa förlossning för att minska risken att samma sak händer igen.

    Har en bekant som råkat ut för samma sak. Hon har fått fyra barn, med nr tre lossnade inte moderkakan.

    Det är inte särskilt vanlig det vi råkat ut för. Tror att 97% av förlossningarna slipper en krånglande moderkaka.

    Saknade också den där födelsedagsbrickan...


    Berätta gärna hur det gick sedan!

    Hade ni något annat som var annorlunda med graviditet/förlossning? Jag hade moderkakan i framvägg och dottern kom dessutom i vidöppen bjudning, vilket tydligen kan orsaka värksvaghet. Vet inte om något av de faktorerna kan påverka.

    Har varit inne på 1177 och läst min journal, blir lite förvirrad för på förlossningen stod det att moderkakan kom ut fullständig och hel, men på operationen fick de ut två bitar av moderkakan som var kvar i livmodern, kan jag ha haft fler bitar moderkaka i livmodern? Eller såg de fel på förlossningen?
Svar på tråden Stor blödning vid första förlossningen, hur våga föda igen?