• kn0xvit

Anmälan till socialtjänsten

Hjälp!

-08 blev jag placerad på familjehem då jag fann mig i destruktiva miljöer. Sedan tidig ålder blev jag mobbad i skolan och vände mig då till folk som hängde på stan då jag kände mig accepterad och omtyckt där. Detta resulterade som sagt till en placering på ett bristfälligt familjehem där deras son på då 29 år sex-sms:ade till mig. Nämnde detta till socialtjänsten och blev därefter placerad på ett behandlingshem (!!) i 11 månader, utan behandling.

Sedan fick jag flytta hem till min familj igen, men efter en incident blev jag ganska snart placerad igen hos ännu en bristfällig familj. Då jag skötte mig som jag skulle så fick jag äntligen en egen lägenhet som var kopplat till detta familjehem. (Alltså de hade fortfarande ansvar över mig). Denna lägenhet började brinna en natt och då polis kom kontaktade de familjehemmet som vägrade släppa in mig!! Vill tillägga att denna familj försäkrade att de skulle ha funnits en försäkring på mig och mitt boende, men det fanns det inte, så jag fick ut en ersättning från socialtjänsten på ynka 50.000:- som skulle täcka hela mitt hem inklusive kläder och möbler.

Dagen efter blev jag skickad till mina föräldrar i väntan på ett nytt familjehem. Det tog ca 1 månad innan de hittat ett nytt hem, där tanken skulle vara att jag skulle slussas ut till en egen lägenhet igen. (Samma villkor som på förra hemmet). Då jag ganska fort efter denna placering blev nykär hängde jag mycket hos denna kille och vistades knappt hos denna familj. 3 månader innan jag skulle ta studenten fick jag ett besked om att de skulle avsluta min placering, då de ansåg att jag inte behövde den längre. De påpekade också att jag misskött mig men kunde bara ta upp incidenter som var över 6 månader gamla. Tack och lov löste det sig att jag fick bo hos denna kille under den tiden så jag i alla fall kunde ta studenten i samma stad.

Men efter detta känner jag mig fruktansvärt lämnad och vilsen. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara av vardagen då jag alltid har haft människor som säger åt mig vad jag ska göra och inte göra. Till detta hör också att början av -08 krävde jag en ADHD utredning på mig själv. Inte förens -10 blev denna utredning fastställd, då jag fick hoppa fram och tillbaka mellan olika hem. Detta påverkade ju självklart min skolgång och jag har inte fått det stöd jag egentligen var berättigad. Fick gå om 8-an men under min tid på behandling lyckades jag (!?) hoppa upp en klass. Dock så ca ett halvår in på första terminen i gymnasiet blev jag förflyttad till ett nytt hem i en ny stad och var därför tvungen att gå om ett år igen.

Jag (även familj och vänner) anser alltså inte att jag ens har varit i behov av placeringar över huvud taget, utom jag var en vilsen liten flicka som behövde stöttning och hjälpmedel till att bygga upp mig själv, inte bli bortförd från min familj. Har för övrigt alltid varit social och utåtriktad, men detta har totalt förstörts efter alla dessa placeringar och vuxna som vänder ryggen till när man behöver dem som mest. Jag har idag panik vad gäller det mesta i vardagen, allt ifrån hur man handlar mat till städning, betala räkningar och hur man ens pratar med människor.

Jag känner nu att socialtjänsten ska stå till svars för mitt mående (även fast det är 5 år sedan placeringen avslutades) och vill därför göra en anmälan, men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga, eller om det ens kommer gå igenom eftersom att det gått så pass lång tid.

Tänkte därför om det är någon som har erfarenhet av detta eller vet mer än vad en annan gör, för själv vet jag ingenting. Är oerhört tacksam för svar i alla fall och till de som orkat läsa detta.
  • Svar på tråden Anmälan till socialtjänsten
  • Långbenopluto

Ring dit och begär ut din journal så du kan läsa vad soc har gjort för din bedömning så kanske du kan förstå varför du blev omhändertagen.

• elyse

Här du pratat med dina föräldrar om grunden till en placering från början?

• kn0xvit

Första kontakten med socialtjänsten var då jag hade rymt hemifrån en natt och inte riktigt visste vart jag skulle ta vägen. Sökte mig till akuten då jag frös. Sköterskorna ringde då till socialjouren då jag var så pass ung och ensam vid tillfället. 

Jag har alltid haft kärleksfulla föräldrar som alltid ha velat mitt bästa, det har aldrig förekommit varken våld eller droger i vårt hem. Men då jag var så pass vilsen ville jag bara bort från verkligheten. Det tär ju en del på en när man bara känner sig missförstådd hela tiden.

Skälet till varför jag blev placerad var att "jag vistades i destruktiva miljöer". Vilket jag inte anser är skäl till att bli omhändertagen på detta vis (LVU). Det finns så många andra tillvägagångssätt, men då detta är det enklaste lösningen för socialtjänsten var det så det blev.

Tanken om att ringa och begära ut mina journaler har också slagit mig, men är inte så säker att detta finns kvar då de brukar radera journaler efter X antal år. Ska ringa imorgon i alla fall!

Väldigt tacksam för svar och för att ni tog er tid att läsa!!

• Anonym (Soc)

För det första så raderas inga journaler. Det är bara att begära ut.

För det andra är det ivo du ska anmäla brister inom socialtjänsten till. Du hittar mer information på deras hemsida.

Jag beklagar dina upplevelser!

• kn0xvit

Har begärt ut journalerna nu och ska få dem till veckan!

Har även varit i kontakt med IVO, förklarade min situation lite snabbt varav jag fick frågan om det var tvångsplacering eller ej, vilket jag först svarar "Ja, det var ett LVU omhändertagande". Får till svar att De inte kan göra något då LVU beslutet redan har bedömts och godkänts i domstol. 

Berättar då att jag även har varit SoL placerad, och får då till svar att de inte heller kan göra något då målsman har godkänt placeringen. Jag var ju inte över 18 år.

Så de kunde alltså inte hjälpa mig....

Svar på tråden Anmälan till socialtjänsten