• Tjej007

Depprition

Hej!!

Jag är en tjej på 15 bast och gick nyligen till doktorn och pratade med henne om hur jag känner mig. Jag gick först dit med magont. Då tog vi blodprov och urin prov. Alla värden var normala. Då säger min doktor (skickar brev) att hon har skrivit ut sömnrubbning- och nedstämdhet piller för mig att hämta ut på Apoteket. Jag har haft problem med att sova om nätterna och vet inte riktigt varför. Vaknar 4-7 gånger per natt och då är jag vaken 15-20 min. Ta 15 gånger 4 ( minimum ) och det blir 60 minuter i bästa fall är jag vaken. I sämsta fall är jag vaken 140 minuter per natt.

Jag går till skol kuratorn och får hjälp där eftersom jag inte mår så jättebra.

Så, då när vi fick hem brevet så vägrade mamma och pappa åka och hämta pillerna. Eftersom "jag kan bli beroende" och de säger att det är som en börjar på drog missbruk. Jag fattar inte vart de får logiken från?! Om jag bara sover 6-4 timmar per natt är det ju ett stort problem. ( har svårt att somna, vaknar om nätterna och vaknar tidigt)

Varför tror ni att de säger så?

Hur ska jag övertala dem att det kommer hjälps mig?

Fattar ni varför de säger så?

Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Depprition
  • Anonym (förälder)

Jag hade inte heller låtit min tonåring börja med den typen av medicin. I nio fall av tio beror det på livsstilen. Det finns också receptfria man kan prova först.

• Tjej007
    Anonym (?) skrev 2017-02-20 19:07:08 följande:

Vad heter medicinen? 

Det stog inte vad den hette men hon sa till mig att det inte var en stark medicin. Mot sömnrubbning- och nedstämdhet piller stog det
  • Tjej007
    Anonym (förälder) skrev 2017-02-20 19:12:30 följande:

Jag hade inte heller låtit min tonåring börja med den typen av medicin. I nio fall av tio beror det på livsstilen. Det finns också receptfria man kan prova först.

Jag tror det är receptfritt, min doktor sa det när vi sågs.
  • Anonym (D)

Det är Inte bra, att äta sån medicin...

• Anonym (Pepp)

Om man lider av depression, är det inte bättre att börja med samtalsterapi eller liknande?

• sextiotalist

Ta med dina föräldrar i detta. För att de ska kunna förstå vad som händer och varför medicinen fungerar så måste de prata med din läkare. För övrigt är jag förvånad att läkaren skriver ut den typen av medicin utan att ha kontakt med vårdnadshavaren.
    Medicinen kan absolut hjälpa och du behöver inte alls bli beroende på det sättet. Men det finns alltid biverkningar och därför behöver dina föräldrar vara med i detta. Depression kan ju även helt eller delvis bero på yttre omständigheter, och medicinen är endast en del av hjälpen. De anhöriga, som här dina föräldrar, behöver också vara med på tåget.
    Jag hade aldrig tagit mig ur min depression så "snabbt" om jag inte hade haft en sambo som fanns där hela tiden.

• sextiotalist
    Anonym (Pepp) skrev 2017-02-21 10:46:19 följande:

Om man lider av depression, är det inte bättre att börja med samtalsterapi eller liknande?

All depression går inte att prata bort. Lika lite som att all diabetes går att bota med livstilsförändringar.

Medicin däremot bör alltid kombineras med samtalsterapi
  • Anonym (?)
    Tjej007 skrev 2017-02-20 19:34:07 följande:
    Det stog inte vad den hette men hon sa till mig att det inte var en stark medicin. Mot sömnrubbning- och nedstämdhet piller stog det
    Det finns sömnmediciner som inte är beroendeframkallande. Tex Theralen eller atarax. 
  • Tjej007
    sextiotalist skrev 2017-02-21 10:53:49 följande:

Ta med dina föräldrar i detta. För att de ska kunna förstå vad som händer och varför medicinen fungerar så måste de prata med din läkare. För övrigt är jag förvånad att läkaren skriver ut den typen av medicin utan att ha kontakt med vårdnadshavaren.

Medicinen kan absolut hjälpa och du behöver inte alls bli beroende på det sättet. Men det finns alltid biverkningar och därför behöver dina föräldrar vara med i detta. Depression kan ju även helt eller delvis bero på yttre omständigheter, och medicinen är endast en del av hjälpen. De anhöriga, som här dina föräldrar, behöver också vara med på tåget.

Jag hade aldrig tagit mig ur min depression så "snabbt" om jag inte hade haft en sambo som fanns där hela tiden.

Tack för svaret
Svar på tråden Depprition