• Missilence

Tatuera sig i v.2?!

Hejsan!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är ok att tatuera sig när man kan vara gravid?

Gjorde IVF idag och har tatueringstid om ca 2 veckor..

Har läst mycket om ökad infektionsrisk men jag hittar inget om det kan vara farligt för barnet eller om det ökar chansen för MF i tidig graviditet?

• Svar på tråden Tatuera sig i v.2?!
  • BK1986

Det är infektionsrisken som är själva faran. Om du drar på dig en infektion så ökar det risken för att ett eventuellt barn skadas. Du får såklart göra som du vill, men jag skulle inte ta risken utan vänta.

• Praktisk59

Vem bryr sig om hur ungen blir
    Satsa på tatueringen, den har du hela livet.
    Ungen bara 18 år

• Missilence
    Praktisk59 skrev 2017-02-21 13:18:18 följande:

Vem bryr sig om hur ungen blir

Satsa på tatueringen, den har du hela livet.

Ungen bara 18 år

Just vad jag tänkte! ;D
  • lllycka

Vet flera som tatuerat sig som gravida.

Visst infektionsrisken, ja... men denna tiden på året är en bra årstid att tatuera sig.

Bara för man är gravid blir man inte helt plötsligt immunförsvarslös. Var aldrig sjuk under min graviditet, inte ens under förkylnings period.

Sen OM du skulle få en infektion, vilket risken är väldigt liten för om det är en seriös tatuera och du sköter din tatuering, är det högst troligt inget som kommer påverka barnet, jag menar, i vecka 2-3-4 finns det ingen koppling mellan dig och embryot, hen har liksom inga blodkärl ännu att fånga upp infektionen....

Bara för man är gravid är man inte gjord av glas.

Kör på! :) hoppas tatueringen blir kanon.

• lllycka

Sen så antar jag att du kommer vara väldigt observant på irritation av din tatuering.

Det är YTTERS sällsynt att man plötsligt vaknar och är med sepsis och 41 graders feber.

Infektioner brukar börja väldigt lokalt med tex rodnad som symtom, och är du observant kommer du kunna behandla de lokalt direkt och då finns det ingen risk att fostret påverkas.

Btw, har flera tatueringar ingen av dem har någonsin blivit infekterade.... det är inte så vanligt...

• Missilence
    lllycka skrev 2017-02-21 21:31:23 följande:

Sen så antar jag att du kommer vara väldigt observant på irritation av din tatuering.

Det är YTTERS sällsynt att man plötsligt vaknar och är med sepsis och 41 graders feber.

Infektioner brukar börja väldigt lokalt med tex rodnad som symtom, och är du observant kommer du kunna behandla de lokalt direkt och då finns det ingen risk att fostret påverkas.

Btw, har flera tatueringar ingen av dem har någonsin blivit infekterade.... det är inte så vanligt...

Vet bara inte om det är värt att riskera då jag har ett missfall bakom mig och min sambo fick hög feber mm efter han hade tatuerat sig på det stället! Jag har fått lite utslag i de tatueringarna han har gjort på mig men aldrig infektioner då
  • nokitus

Visst finns det en infektionsrisk, men om man sköter sin tatuering bra, så borde det gå bra. Däremot vet jag, att många tatuerare vägrar tatuera gravida kvinnor, p.g.a att en gravid kvinna kan blöda mera, och därför försvårar det både för tatueraren att få en fin tatuering, men också läkningen försvåras något. Dessutom finns det vissa färger som man inte rekomenderas att använda, har jag också förstått. Jag tatuerade mig, men jag visste inte att jag var gravid då ännu.

• Anonym (Ifa)

Men låt bli bara!! Tatueringen kan väl vänta?! Sjukt lätt beslut.

• Missilence
    Anonym (Ifa) skrev 2017-02-22 10:05:39 följande:

Men låt bli bara!! Tatueringen kan väl vänta?! Sjukt lätt beslut.

Det var bara en fråga då jag inte har hittat något om att fostret kan skadas.. och jag har redan bokat tiden sedan länge och det var innan jag visste att jag skulle göra insättningen
  • Vet hur det känns

Jag gjorde en rätt stor tatuering vid höftbenet/ovanför snippan i v 7 men jag viste inte att jag var gravid. Hade jag veta så hade jag väntat

Svar på tråden Tatuera sig i v.2?!