• 15detärmittliv

    Är jag inte bra nog?

    Ja som ni ser i mitt namn är jag då 15! Och ni får skylla på hormoner och dylikt men det finns en sak som jag ofta tänker på. Som nog många andra också gör eller har gjort.

    Jag har alltid velat vara som min ett år äldre storasyster. Hon är en som är snygg, har många kompisar, festar, underbar personlighet, inte är blyg, smart och atletisk. Men många av dessa sakerna är bara inte jag.

    Eftersom att vi är så nära i åldern har vi alltid blivit jämnförda med varandra och nu på senare år har jag fått känslan av att våra gemensamma kompisar eller släktingar ser henne som den lyckade ungen och mig som en sämre kopia av henne. Alltid har det varit vad är Elin hon är så snäll o snygg. Medan om jag har varit borta har de inte sagt något. Kanske är jag bara avundsjuk men det gör mig ont. Det som sker hemma är nog ännu värre eftersom det är bland min familj.

    Även där blir Elin special behandlad och istället för att skälla på henne för en sak skäller de på mig och jag orkar inte det. Ofta känns det som om de gör uppoffringar för henne och istället sätter mer regler på mig utan att visa någon starkare vördnad. Svårt att förklara och jag kanske skriver för långt men det är så svårt. Vill hon bli hämtad blir hon det, vill hon gå på bio klockan 9 gör hon det o visst de blir sura men inte när hon väl är där då är det bara frågor om hur hon har haft det eller om bion var bra. Visst det är ok men det gör nästan aldrig sånt för mig.

    Förlåt mig nu om jag verkar bortskämd men kan någon snälla berätta för mig varför jag är så mycket sämre än henne och varför jag aldrig är bra nog.

    Ni förstår inte hur mycket jag ställer upp för Elin fastän hon inte ofta gör det för mig. Och nu på senare år har vi glidit isär och det har blivit ännu värre och jag gör absolut vad som helst för henne medan hon hellre är iväg eller sitter på sitt rum än o vara med mig...

    Jag är blyg, jag är tramsig, smart, lång, hål mellan framtänderna men för det jag gör för henne känns jag aldrig tillräcklig detsamma med kompisar eller med mamma o pappa. Vad ska jag göra?

    Det är alltid jag som måste göra sysslor som Elin egentligen borde göra men mamma o pappa säger bara att det inte frågar henne utan mig. Ibland gör det mig så förtvivlad och att det bara känns som om Elin är prinsessan medan mamma o pappa spelar kung o drottning och jag är som en underordnad som måste göra allt de säger och passa på både de o prinsessan.

    Jag vet att jag inte är lika söt eller framåt som henne men varför kan de inte visa uppskattning åtminstone det är allt jag begär. Jag är osäker om jag ens fick med allt men isåfall återkommer jag och hoppas att någon orkar läsa detta och svara! Tack!

  • Svar på tråden Är jag inte bra nog?
  • mirrormask2

    För det första så ska du absolut inte tro att du inte duger glöm de tankarna och sluta jämföra dig med din syster! vet själv hur det är som nr 2 av 4 storebror slapp ofta göra sysslor hemma utan han var med flickvännen eller vänner så det blev jag själv som fick göra saker hemma, där får du sätta ner foten! din storasyster borde ha mer sysslor hemma än dig, med tanke på att hon är äldre, det kallas att växa upp, annars kan hon få problem när hon väl sitter ensam i en lägenhet en dag och inte kan göra vissa saker *facepalm*

    Sen att hon som du beskriver det verkar undvika dig gör det samma mot henne ett tag ignorera henne, sluta hjälpa henne och ställa upp människor brukar reagera och ändra sig ganska snabbt då om inte så mår du i alla fall lite bättre själv efter ett tag.

    Att du inte är som din syster är väl bara positivt man vill väl vara sig själv och unik och inte bara en kopia? ni har olika intressen jag frågar dig skulle du vilja vara mer som din syster, festa, träna ha många kompisar etc vore det du? jag kom till insikt med att jag och min storebror är ganska olika, som natt och dag egentligen, han var den tysta och den som inte hördes och då förväntade väl mina föräldrar sig att jag skulle vara likadan? men icke! jag förde liv och var sprallig och fick mycket stryk (misshandel) då min far inte kunde förstå vad som va fel med mig, sen när min lillebror och senare min lillasyster kom så förstod mina föräldrar att barn kan vara olika. 

    Om du vill må bättre så ska du göra följande saker.

    1. Prata med dina föräldrar att det inte är okej att du ska göra mer sysslor än din storasyster då hon är äldre och då borde ha mer ansvar, ta upp att hon måste också lära sig hur det är att bli vuxen någon gång så hon inte får en chock i framtiden.
    2. Engagera dig mer i dig själv, sådant som du gillar och vill göra, följ dina intressen vad de nu än må vara.
    3. Sluta jämföra dig med din syster ni är olika inte samma person.
    4. Det är absolut inget fel med dig du är perfekt som du är och ignorera de som tycker annorlunda! min morfar har ett bra ordspråk som han använde under åren jag blev mobbad i skolan "Dumma människor ska man inte bry sig om, då tröttnar de till slut" detta hjälpte faktiskt och idag när jag jobbar som personlig assistent så är det som så att personen jag tar hand om en av mobbarna är hens kusin, lustigt va? personen har bett om förlåtelse säkert tusen gånger och skäms fortfarande och vågar inte se mig i ögonen även fast jag för länge sedan förlät och gick vidare inga onda känslor.
    5. Sen om jag ska vara ärlig så gillar jag tjejer som är lite blyga, eller barnsliga, inte någon som festar och inte kan göra saker = städa, diska, laga mat, tvätta etc enkla saker bara tjejen har humor sött leende och personligheten så ordnar det sig och ofta är det samma tvärtom så var du lugn och tänk du är bara 15 med hela livet framför dig du duger precis som du är.

    Ha det bra Mvh Joel

  • enannansomvaritdar
    Hej!

    Jag känner igen mig. När jag var yngre jämförde jag mig ofta med min lillebror. Han verkade så mycket mer lyckad på alla sätt och vis - hade många kompisar, sprang på aktiviteter hela tiden, verkade alltid så glad och när han saknades på släktmiddagarna frågade de andra alltid efter honom och sa att det är såååå synd att han inte är här, han som är så trevlig! Jag inbillade mig att jag var misslyckad i jämförelse och att andra människor alltid skulle föredra någon som han.

    Nu är jag vuxen och vet att det inte är sant och nog aldrig var det heller. Jag och min bror är bara två helt olika personligheter i grunden - med olika styrkor och svagheter och intressen. (Obs! Det blev lättare att se och uppskatta skillnaderna efter att vi båda flyttat hemifrån!) Häromåret nämnde jag dessutom allt det här för min bror och vet du vad han sa? Han sa att HAN brukade jämföra sig med MIG när vi var yngre och alltid hade sett mig som det lyckade syskonet! Vem hade rätt?

    Kom ihåg att man lätt blir ganska egocentrerad i sitt självhat: Det är alltid mycket, mycket lättare att se sina egna fel och brister än någon annans. Din syster har garanterat också mycket hon tycker är fel med sig själv och oroar sig för, om du bara kunde läsa hennes tankar. Försök fokusera mer på dig själv och vem DU vill vara - vad är DU bra på, vad vill DU bli bättre på, vilka intressen vill DU utveckla?

    Det är för övrigt okej att glida isär lite som syskon i tonåren. Ibland behöver man det utrymmet för att växa. Var snälla mot varandra bara för, tro mig, syskon är värda allt guld i världen i vuxen ålder, när tonårens och tidiga tjugoårsålderns identitetsångest är överspelad.

    Ps: Det här med att du får fler sysslor än Elin, kan det bero på att du är hemma oftare, alltså mer tillgänglig? Då är det nämligen lätt hänt. Jag var ofta hemma på mitt rum och märkte att jag fick utföra betydligt fler hushållssysslor är brorsan - INTE för att han var nån liten prinsessa och mamma och pappa tyckte att det var mitt jobb att passa upp på dem, utan helt enkelt för att jag var där oftare och det var lätt att be mig. När jag fick för vana att ta långa skogspromenader i flera timmar och lyssna på ljudbok sjönk antalet hushållssysslor på något magiskt vis. Flört <--- tips: hitta en hobby som tar dig ur huset
  • Anonym (Ä)

    Det är inget fel på dig alls, du låter som en smart flicka.

  • Anonym (Lillasyster)

    Du är inte som din syster, som du verkar tycka är fantastiskt bra på många sätt, speciellt i andras ögon. Men om hon inte ställer upp för dig som du gör för henne så är hon ju inte en lika bra vän/syster som du är, har du tänkt på det? Även om ingen annan ser det nu, så vet nog både hon och du det.

    Och det är bara början, tro mig!

    Att inte vara den mest sociala, inte ha 100 vänner man hänger på hela tiden, inte festa en massa eller vara populär på olika sätt - det kan löna sig.

    Det finns en massa spännande jobb för personer som inte känner behov av att stå i rampljuset. När du blir äldre kommer du träffa människor som är mer som du, och du kommer att se att du aldrig var ensam! Se bara på alla som känner igen sig i din text...

    Jag gillade tipsen en annan gav här i tråden, om att tala med dina föräldrar om hur du upplever det, det är viktigt att de vet.

    Fundera bara över och förbered dig på att de kanske kommer påpeka saker du inte tänkt på, om det så är sysslor din syster faktiskt gör, saker du fått göra tidigare än din syster eller andra sätt som de ser annorlunda på situationen.

    Det enda sättet för er alla att gå framåt är att de lyssnar på dig och att du lyssnar på dem... allas upplevelser är sanna för dem själva, så det kommer att vara svårt att "övertyga" varandra om er egen sanning. Försök istället att få ihop era sanningar, hitta de saker ni ser lika på, och bygg vidare därifrån till hur ni vill ha det.

    Lycka till!

Svar på tråden Är jag inte bra nog?