• Anonym (ts)

Svårt att få graviditetspenning?

Jag arbetar som sjuksköterska på natten, är gravid med första barnet och har lite funderingar på detta med gravidpenning.
    Ska ha barn i sommar och nu ska semestrar och allt läggas in. Men jag har ju ingen aning om hur jag kommer må i sommar.
    Har kollegor uskor/sskor som är gravida och de säger typ "ähh jag planerar att gå hem det och det datumet". Verkar så enkelt i deras ögon att få ansökan beviljad.
    När man går in på försäkringskassans hemsida så är det tal om omplaceringar och långa formulär som ska fyllas i, inte så himla enkelt med andra.

Så hur är det för er andra som varit gravida; är det svårt att få graviditetspenning beviljat och fr.om när brukar man få gå hem? Jag är gravid med första barnet och känner mig som en rookie...

• Svar på tråden Svårt att få graviditetspenning?
  • ssa123

Beror ju på en himla massa saker. Typ av arbetsuppgifter lyft osv osv.

Omplacering nja brukar ju inte vara tvärgjort i vården.

Min chef skrev ett jättebra intyg till varför jag inte borde jobba och varför jag inte kunde omplaceras.

Gick hem fyra v innan bf.

• Anonym (K)

Jag har hjälpt medarbetare fylla i ansökan om graviditetspenning. Alla jag har varit med om har fått det. Men ja, det stämmer att chefen först ska kolla om det går att omplacera. Hur tungt (fysiskt) arbete har du?

• Anonym (ts)
    ssa123 skrev 2017-02-20 23:26:49 följande:

Beror ju på en himla massa saker. Typ av arbetsuppgifter lyft osv osv.

Omplacering nja brukar ju inte vara tvärgjort i vården.

Min chef skrev ett jättebra intyg till varför jag inte borde jobba och varför jag inte kunde omplaceras.

Gick hem fyra v innan bf.

Nej det är inte så lätt inom vården, jobbar ju ensam som ssk på natten så det är ingen kollega som kan ta mina arbetsuppgifter heller.
    jobbar du inom vården?
    Är det normalt att gå hem ca en månad innan?
  • Anonym (ts)
    Anonym (K) skrev 2017-02-20 23:28:07 följande: