• Anonym (ts)

Svårt att få graviditetspenning?

Jag arbetar som sjuksköterska på natten, är gravid med första barnet och har lite funderingar på detta med gravidpenning.
    Ska ha barn i sommar och nu ska semestrar och allt läggas in. Men jag har ju ingen aning om hur jag kommer må i sommar.
    Har kollegor uskor/sskor som är gravida och de säger typ "ähh jag planerar att gå hem det och det datumet". Verkar så enkelt i deras ögon att få ansökan beviljad.
    När man går in på försäkringskassans hemsida så är det tal om omplaceringar och långa formulär som ska fyllas i, inte så himla enkelt med andra.

Så hur är det för er andra som varit gravida; är det svårt att få graviditetspenning beviljat och fr.om när brukar man få gå hem? Jag är gravid med första barnet och känner mig som en rookie...

• Svar på tråden Svårt att få graviditetspenning?
  • ssa123

Beror ju på en himla massa saker. Typ av arbetsuppgifter lyft osv osv.

Omplacering nja brukar ju inte vara tvärgjort i vården.

Min chef skrev ett jättebra intyg till varför jag inte borde jobba och varför jag inte kunde omplaceras.

Gick hem fyra v innan bf.

• Anonym (K)

Jag har hjälpt medarbetare fylla i ansökan om graviditetspenning. Alla jag har varit med om har fått det. Men ja, det stämmer att chefen först ska kolla om det går att omplacera. Hur tungt (fysiskt) arbete har du?

• Anonym (ts)
    ssa123 skrev 2017-02-20 23:26:49 följande:

Beror ju på en himla massa saker. Typ av arbetsuppgifter lyft osv osv.

Omplacering nja brukar ju inte vara tvärgjort i vården.

Min chef skrev ett jättebra intyg till varför jag inte borde jobba och varför jag inte kunde omplaceras.

Gick hem fyra v innan bf.

Nej det är inte så lätt inom vården, jobbar ju ensam som ssk på natten så det är ingen kollega som kan ta mina arbetsuppgifter heller.
    jobbar du inom vården?
    Är det normalt att gå hem ca en månad innan?
  • Anonym (ts)
    Anonym (K) skrev 2017-02-20 23:28:07 följande:

Jag har hjälpt medarbetare fylla i ansökan om graviditetspenning. Alla jag har varit med om har fått det. Men ja, det stämmer att chefen först ska kolla om det går att omplacera. Hur tungt (fysiskt) arbete har du?

Det är väldigt varierande. Vissa nätter är det inte fysiskt tungt alls mer än spring i trapport och sådant men om någon faller och behöver hjälp upp så ska jag ju kunna hjälpa till. Vi har demenssjuka på jobbet som kan vara utåtagerande.
  • Anonym (K)
    Anonym (ts) skrev 2017-02-20 23:30:27 följande:

Det är väldigt varierande. Vissa nätter är det inte fysiskt tungt alls mer än spring i trapport och sådant men om någon faller och behöver hjälp upp så ska jag ju kunna hjälpa till. Vi har demenssjuka på jobbet som kan vara utåtagerande.

Och det finns ingen som kan hjälpa dig med lyften? Du är helt själv på avdelningen? Då kommer det säkert att gå igenom. Mina medarbetare är personliga assistenter och kan inte bli avlösta om brukaren ramlar och behöver hjälp upp. Det är det som mina medarbetare fått igenom det på.
  • Anonym (ts)
    Anonym (K) skrev 2017-02-20 23:33:48 följande:
    Och det finns ingen som kan hjälpa dig med lyften? Du är helt själv på avdelningen? Då kommer det säkert att gå igenom. Mina medarbetare är personliga assistenter och kan inte bli avlösta om brukaren ramlar och behöver hjälp upp. Det är det som mina medarbetare fått igenom det på.
    Jo det är ju även uskor som kan hjälpa till (oftast).
    Jag arbetar både ute och inne, så det blir en hel del hoppande ut och in ur bilen och ibland är det bråttom.
  • Alvina

Jag jobbar som uska och fick graviditetspenning från och med två månader före beräknad förlossningsdatum. Min chef hjälpte mig fylla i papperna och redogjorde för att jag inte kunde omplaceras. Det var aldrig några problem och ansökan blev beviljad. Så de sista två månaderna behövde jag inte jobba.

• Anonym (K)

Bilen och utåtagerande patienter tror jag FK kommer se som arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren får lösa. Fokusera på tunga lyft, är mitt hetaste tips. Har du och din chef bokat tid för att fylla i ansökan? Tycker det är lättast att fylla i tillsammans med medarbetaren.

• Anonym (2 barnsmor)

Jag jobbar i industrin men vården är nog tyngre.

Skrev positiva ansökningarna att målet var att kunna jobba 50%, men med möjlighet till hel gravidpenning. Så lite förenklat jobbade jag halvtid månad 8 och var ledig månad 9.

Det viktigaste är intyget från arbetsgivaren och från ev läkare.

• Anonym (N)

Jag är barnmorska på förlossningen och fick det inte beviljat. Det var dock inte fk som var problemet utan chefen som inte beviljar. Vi blir omplacerade till bb. Är oftast ett jättetryck där=jättemycket spring och stress.

Planerade att jobba till v 37+. Födde dock redan i v 31.

• Anonym (Jag)

Jag var väldigt nojig över min graviditetspenning, om den skulle godkännas. La ner sjukt många timmar på att skriva ihop den. Några tips.
    Finns det hot och våld, tryck extra hårt på det! De gjorde jag.
    Beskriv din absolut värsta arbetsdag. (Sa en På FK åt mig att göra)
    Beskriv inte hur din graviditet hindrar dig i ditt arbete. Skriv hellre hur patienterna påverkas av din graviditet.

• sobrio88

Svägerskan som är uska (äldreboende) kommer få gå hem på graviditetspenning 2 månader innan bf. Jag hade inga problem som hästskötare att få det heller (var visserligen sjukskriven från v12 också pga grav foglossning). Fast det jobbet har jag uppleft som tyngre än vården hittills, har jobbat extra som vårdbiträde på hemtjänsten.

Om det räknas som hotbild med de utåtagerande sjuka så använd det och att det är tunga lyft och stressigt att komma i och ur bilen. Använd allt som går att använda helt enkelt ;)

• Anonym (Ortopedusk)

I papperna ska du beskriva dina arbetsuppgifter, Gör det UTFÖRLIGT! Jag antar att du blandar mediciner som antibiotika, har tunga lyft, kanske träffar du människor som är utåtagerande? Alla dessa delar KAN påverka din graviditet, om du får igenom graviditetspenning så får du gå hem 60 dagar innan BF med ersättning fram tills 11 dagar innan BF, dessa dagar kan du ta föräldrapenning eller semester för att dryga ut inkomsten.

Svar på tråden Svårt att få graviditetspenning?