Svag vänster tumme och atrofi, rädd för ALS.
Hej,
Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Jag har sedan några veckor haft svårigheter med att greppa föremål, såsom dricksglas. Jag har då känt av en svaghet i vänster tumme, en känsla av att jag tappar föremålet. Jag började då undersöka mina händer noga och kan skymta en atrofi (muskelförtvining) på vänster tummuskulatur (thenarmuskeln) när jag jämför med höger hand.
Jag försöker vara realistisk och inte tänka några orostankar. Första tanken var karpaltunnelsyndrom (eftersom jag är i slutskedet av min graviditet) eller någon annan nervinklämning/överbelastning/muskelinflammation. Jag vet dock att inklämning av nerv även kommer med domningar/stickningar, framförallt nattetid. Jag har inga stickningar/domningar, utan endast muskelsvagheten. Jag har heller ingen värk, vilket är vanligt vid överbelastning och muskelinflammation.
"Dum" som jag är börjar jag googla runt och läser givetvis om ALS (en sjukdom jag känner till sedan innan). Efter lite efterforskning läser jag att vid flertalet fall så startade symtomen med just svaghet i ena tummen och svårigheter att greppa föremål. Jag stötte även på ett fall där en tjej som väntade barn märkte en försvagning av just vänster tumme som senare visade sig vara ALS.
Givetvis blir jag enormt orolig då man har hela livet framför sig och dessutom väntar sitt första barn. Kan inte sova och tänker enbart på detta.
Känner någon igen dessa symtom eller har en fundering på vad det kan vara?
Tack!