• H.L

Svag vänster tumme och atrofi, rädd för ALS.

Hej,

Jag är 29 år och väntar mitt första barn. Jag har sedan några veckor haft svårigheter med att greppa föremål, såsom dricksglas. Jag har då känt av en svaghet i vänster tumme, en känsla av att jag tappar föremålet. Jag började då undersöka mina händer noga och kan skymta en atrofi (muskelförtvining) på vänster tummuskulatur (thenarmuskeln) när jag jämför med höger hand. 

Jag försöker vara realistisk och inte tänka några orostankar. Första tanken var karpaltunnelsyndrom (eftersom jag är i slutskedet av min graviditet) eller någon annan nervinklämning/överbelastning/muskelinflammation. Jag vet dock att inklämning av nerv även kommer med domningar/stickningar, framförallt nattetid. Jag har inga stickningar/domningar, utan endast muskelsvagheten. Jag har heller ingen värk, vilket är vanligt vid överbelastning och muskelinflammation.

"Dum" som jag är börjar jag googla runt och läser givetvis om ALS (en sjukdom jag känner till sedan innan). Efter lite efterforskning läser jag att vid flertalet fall så startade symtomen med just svaghet i ena tummen och svårigheter att greppa föremål. Jag stötte även på ett fall där en tjej som väntade barn märkte en försvagning av just vänster tumme som senare visade sig vara ALS.

Givetvis blir jag enormt orolig då man har hela livet framför sig och dessutom väntar sitt första barn. Kan inte sova och tänker enbart på detta.

Känner någon igen dessa symtom eller har en fundering på vad det kan vara? 
    Tack!

• Svar på tråden Svag vänster tumme och atrofi, rädd för ALS.
  • Queennr1

Inbillade mig också att jag hade ALS eller nåt liknande. Visade sig vara en inklämning an ulnarisnerven.

• Anonym (Arbetsterapeut)

Det kan vara en nervinklämning även om man inte har domningar och stickningar. Eller en senskideinflammation. Muskelinflammation brukar som du säger leda till smärta/värk, värmeökning eller svullnad. Hur är känseln, har du haft någon smärta, hur är rörligheten i tummen? Om du är i slutet av din graviditet och det har kommit i samband med graviditeten så tror jag du ska vara lugn, avvakta efter förlossning när svullnad osv lägger sig. Det är vanligt med handproblem under graviditeten, jag hade själv mycket besvär med både fumlighet och upphakningar i fingrarna, det blev bättre efter förlossningen. Har du mycket besvär så boka tid hos arbetsterapeut som kan undersöka handen och ge dig råd och behandling.

• H.L

Queennr1... Ja, men visst är det lätt hänt, man oroar sig oftast över det värsta tyvärr :( vad hade du för symtom? 

• Påven Johanna II
    H.L skrev 2017-02-21 12:12:30 följande:

Queennr1... Ja, men visst är det lätt hänt, man oroar sig oftast över det värsta tyvärr :( vad hade du för symtom? 

Det är nog just för att du väntar ditt första barn som du oroar dig för sjukdom och död. 
  • H.L

Anonym (arbetsterapeut)..

Tack för svar :) Ja, fumlighet har jag och känner till att man kan ha under graviditeten, framförallt senare delen. Ok, så en nervinklämning kan ge enbart svaghet och atrofi (utan domningar/stickningar)? En senskideinflammation, liknande "De Quervain"? Var inne på den tanken också, men överallt jag läser kommer det med värk/smärta. Har även själv utfört tester för det, samt även tinels- och phalens test (för karpaltunnelsyndrom), utan positivt resultat.

Jag var hos en arbetsterapeut förra veckan och fick en nattskena, vilket nu en vecka senare inte har hjälpt (ska tillbaka på fredag). Den AT:n verkade dock inte tycka att det var tecken på nervinklämning och kände inte igen symtomen från andra gravida patienter hon haft, efter att jag frågade. 

Allt detta tillsammans gör ju att jag fått en sådan här oro för det värsta. För att svara på dina frågor; känseln är bra, ibland känt vissa tendenser till förändrad känsel över tumme och även ett parti över underarmen (undersidan, när handflatan är riktad uppåt). Men detta har kommit och gått och jag tänker att det kanske bara är psykiskt framkallade symtom. Vad gäller rörligheten så är den något nedsatt i oppositionen, tumme till lillfingerbas om jag jämför vänster med höger. Jag kommer till basen, men kommer mycket längre med höger.

Eftersom jag känner till att vissa sjukdomar kan utlösas under graviditet/förlossning (antagligen pga av det nedsatta immunförsvaret och/eller hormonförändringarna), har jag sedan många år varit lite små-nojjig över att bli gravid, men kände mig så himla redo nu äntligen och inte speciellt nojjig längre, så kommer det här som ett brev på posten :( Vill även nämna att en bekant till familjen fick ALS-diagnos efter sin förlossning (ca 30 år sedan nu) och gick bort när hennes dotter var tre år, detta är något jag alltid fruktat och tror min nojighet initialt kom därifrån. Känner dock inte att detta har en psykisk/ångestrelaterad förklaring då min svaghet kom från en dag till en annan (3 veckor sedan), när jag dessutom var vid gott mod psykiskt och inga som helst tankar på ALS. 

Hoppas på fortsatt svar, tack.

• H.L
    Anonym (Arbetsterapeut) skrev 2017-02-21 09:02:14 följande:

Det kan vara en nervinklämning även om man inte har domningar och stickningar. Eller en senskideinflammation. Muskelinflammation brukar som du säger leda till smärta/värk, värmeökning eller svullnad. Hur är känseln, har du haft någon smärta, hur är rörligheten i tummen? Om du är i slutet av din graviditet och det har kommit i samband med graviditeten så tror jag du ska vara lugn, avvakta efter förlossning när svullnad osv lägger sig. Det är vanligt med handproblem under graviditeten, jag hade själv mycket besvär med både fumlighet och upphakningar i fingrarna, det blev bättre efter förlossningen. Har du mycket besvär så boka tid hos arbetsterapeut som kan undersöka handen och ge dig råd och behandling.

Mitt meddelande ovan var riktat till dig :)
    (såg nu att man kunde använda sig av "citera"-knappen), ny här på familjeliv.
  • H.L
    Påven Johanna II skrev 2017-02-21 12:14:03 följande:
    Det är nog just för att du väntar ditt första barn som du oroar dig för sjukdom och död. 
    nja, självklart påverkar det, men oro för sjukdom och död har jag egentligen haft tidigare. Opererade hjärtat för 5 år sedan och fick komplikationer med migrän och känselbortfall som de först trodde berodde på en tumör, där började en existentiell ångest växa fram. Jag har dock mått mycket bra de senaste par åren, men fick reda  på att jag hade cellförändringar, värsta graden tillsammans med virus-positivt av den aggressivaste sorten. Inget görs förrän efter förlossningen, men där växte självklart en oro i mig igen, har dock lyckats hantera det och tänker inte på det nu eftersom jag ändå inte kan göra något åt det förrän om ett par månader och vill inte ta ut något i förskott.

Dessa symtom jag nu fått har dock dykt upp plötsligt och inget jag kopplar  symtomdebuten till oro med, oron har givetvis växt fram nu efteråt när jag märkt att symtomen inte stämmer överens med andra mer vanligt förekommande tillstånd samt tester som utförts.
  • Queennr1
    H.L skrev 2017-02-21 12:12:30 följande:

Svaghet i tumme och pekfinger. Lite domningar. Muskelförtvining. Tog nästan ett år innan det var hyfsat normalt.
  • Anonym (Arbetsterapeut)
    H.L skrev 2017-02-21 12:34:15 följande:

Anonym (arbetsterapeut)..

Tack för svar :) Ja, fumlighet har jag och känner till att man kan ha under graviditeten, framförallt senare delen. Ok, så en nervinklämning kan ge enbart svaghet och atrofi (utan domningar/stickningar)? En senskideinflammation, liknande "De Quervain"? Var inne på den tanken också, men överallt jag läser kommer det med värk/smärta. Har även själv utfört tester för det, samt även tinels- och phalens test (för karpaltunnelsyndrom), utan positivt resultat.

Jag var hos en arbetsterapeut förra veckan och fick en nattskena, vilket nu en vecka senare inte har hjälpt (ska tillbaka på fredag). Den AT:n verkade dock inte tycka att det var tecken på nervinklämning och kände inte igen symtomen från andra gravida patienter hon haft, efter att jag frågade. 

Allt detta tillsammans gör ju att jag fått en sådan här oro för det värsta. För att svara på dina frågor; känseln är bra, ibland känt vissa tendenser till förändrad känsel över tumme och även ett parti över underarmen (undersidan, när handflatan är riktad uppåt). Men detta har kommit och gått och jag tänker att det kanske bara är psykiskt framkallade symtom. Vad gäller rörligheten så är den något nedsatt i oppositionen, tumme till lillfingerbas om jag jämför vänster med höger. Jag kommer till basen, men kommer mycket längre med höger.

Eftersom jag känner till att vissa sjukdomar kan utlösas under graviditet/förlossning (antagligen pga av det nedsatta immunförsvaret och/eller hormonförändringarna), har jag sedan många år varit lite små-nojjig över att bli gravid, men kände mig så himla redo nu äntligen och inte speciellt nojjig längre, så kommer det här som ett brev på posten :( Vill även nämna att en bekant till familjen fick ALS-diagnos efter sin förlossning (ca 30 år sedan nu) och gick bort när hennes dotter var tre år, detta är något jag alltid fruktat och tror min nojighet initialt kom därifrån. Känner dock inte att detta har en psykisk/ångestrelaterad förklaring då min svaghet kom från en dag till en annan (3 veckor sedan), när jag dessutom var vid gott mod psykiskt och inga som helst tankar på ALS. 

Hoppas på fortsatt svar, tack.

Förstår din oro men mycket händer i kroppen under graviditeten. Du har inte typiska symptom på karpaltunnelsyndrom men kan vara det ändå. En nerv kan ju även vara i kläm högre upp i armen och inte ge samma domningar men ändå påverka tummen och ge känselstörningar i armen som du beskriver. Alltid svårt att ställa diagnos utan undersökning men på din beskrivningen tror jag på en nervinklämning, inte nödvändigtvis i handleden. Och då släpper det förmodligen efter förlossningen. ALS är ju mycket mycket ovanligt, särskilt hos yngre personer som du. Så försök njuta av graviditeten och sök vården igen om symptomen inte försvinner inom några veckor efter förlossningen.
  • Queennr1

Fick veta att mina besvär även kallades smekmånadsarm. Eftersom besvären kan uppkomma om man brukar sova med nåns huvud på armen. I mitt fall var det bebben som brukade sova på min arm.

• H.L
    Queennr1 skrev 2017-02-21 19:31:15 följande:

Fick veta att mina besvär även kallades smekmånadsarm. Eftersom besvären kan uppkomma om man brukar sova med nåns huvud på armen. I mitt fall var det bebben som brukade sova på min arm.

Tack för svar, ska försöka tänka på vad du skrivit och inte oroa mig, så onödigt (men lätt hänt). Tack åter igen. 
  • H.L
    Anonym (Arbetsterapeut) skrev 2017-02-21 19:27:55 följande:
    Förstår din oro men mycket händer i kroppen under graviditeten. Du har inte typiska symptom på karpaltunnelsyndrom men kan vara det ändå. En nerv kan ju även vara i kläm högre upp i armen och inte ge samma domningar men ändå påverka tummen och ge känselstörningar i armen som du beskriver. Alltid svårt att ställa diagnos utan undersökning men på din beskrivningen tror jag på en nervinklämning, inte nödvändigtvis i handleden. Och då släpper det förmodligen efter förlossningen. ALS är ju mycket mycket ovanligt, särskilt hos yngre personer som du. Så försök njuta av graviditeten och sök vården igen om symptomen inte försvinner inom några veckor efter förlossningen.
    Tack så mycket för ditt svar. Du har ju rätt och jag ska försöka tänka mer i de banorna och statistiken som talar emot att jag skulle kunna ha ALS. Tack igen för ditt svar, hade gärna haft dig som arbetsterapeut :) 
  • Anonym (Sara)

Upplever lite liknande saker. Men mycket beror nog på att man sitter så mycket med mobilen att händerna blir stela och svaga. Jag domnar av i tummen jämt och är rädd för als. Har till och med gjort magnetröntgen men den visade inget.

• ajnas
    Queennr1 skrev 2017-02-21 19:31:15 följande:

Det var väl det finaste jag läst <3
  • snorklan

Det vanliga är det vanliga. Mest troligt med karpaltunnelsyndrom. Gå till din vårdcentral och be om att få remiss för en neurofysiologs undersökning.

• Anonym (M)

Hej, hur gick det för dig ts?

Svar på tråden Svag vänster tumme och atrofi, rädd för ALS.