• Frlenn

Gravid och två håriga ragdolls i hemmet!!

Hej alla mammor/familjer med långhåriga katter i hemmet.

Hur har allt funkat för er?

Jag har två ragdolls i hemmet som fäller väldigt mycket.. Nu är jag rädd över att min bebis i magen (BF april 2017) ska få någon allergi. Hur har det gått för er med katt i hemmet? Har hört att ragdolls är allergivänliga då jag själv känner av det då jag egentligen inte tål katter som liten, men ragdolls har alltid funkat. Har ni även några tips på hur man kan vårda kattens päls på bästa sätt? Jag dammsuger 2gånger dagligen men ligger alltid hår överallt tillslut.. så trött på päls!

Mvh Frlenn

Gravid och långhårig katt i hemmet
  • Svar på tråden Gravid och två håriga ragdolls i hemmet!!
  • elyse

Kamma dem dagligen med en furminator.

• Anonym (Vet ej)

Nu är jag ingen expert men jag har läst att det snarare motverkar allergi att växa upp med husdjur. Jag har visserligen korthåriga katter men de hårar de med och har tre barn. Har aldrig oroat mig för att de ska reagera på dem.

Men visst suger det med hår på möbler och golv.

• Anonym (...)

Vad jag har förstått så ska det tvärtom vara bra att ha katter/djur som liten för att slippa allergi.

Jag har själv två långhåriga birmor så jag vet hur jobbigt det är med allt hår. Det finns speciella kammar/borstar som ska ta bort löst underhår, exempelvis foolee. Mina katter gillar det dock inte men det funkar för vissa. Sen kan det också vara en idé att bada katterna. Jag upplever att de fäller markant mindre i några veckor efter ett bad. Annars tycker jag också att de fäller mindre om man drar en blöt wetexduk genom deras päls. Då sprids inte heller håret i luften som det kan göra vid borstning.

Detta är vad jag kan komma på just nu på rak arm.

• Anonym (Norsk skogkatt)

Hej!

Har två stycken norska skogkatter och förstår tanken, hade samma när jag väntade min nu tvååriga dotter och var näst intill manisk med att dammsuga och rolla möbler. Bra är att kontinuerligt kamma dom med typ underhårskam och furminator så de inte fäller lika mkt . 

Jag kan dock säga att jag lugnat ner mig angående håret och katterna och dottern är i dag bästa vänner. Hon älskar dessutom att rolla sina kläder :)

Lycka till ! 

• Queennr1
    Anonym (Norsk skogkatt) skrev 2017-02-21 14:31:33 följande:

Hej!

Har två stycken norska skogkatter och förstår tanken, hade samma när jag väntade min nu tvååriga dotter och var näst intill manisk med att dammsuga och rolla möbler. Bra är att kontinuerligt kamma dom med typ underhårskam och furminator så de inte fäller lika mkt . 

Jag kan dock säga att jag lugnat ner mig angående håret och katterna och dottern är i dag bästa vänner. Hon älskar dessutom att rolla sina kläder :)

Lycka till ! 

Håret är ingen fara. Däremot ska du absolut inte ha hand om kattlådan men det vet du säkert redan.
  • Snuttis2

Skulle råda dig att sluta städa : )

Närhet till bakterier, djur och natur har visat på att minska risken för allergier!

Vi har flera katter, väntar barn och har allergi på båda sidor i familjen (mina syskon o min man)

Vi Kommer inte ändra våra vanor mer än att se till att barnet har en kattfri sovmiljö!

+ att jag är hysteriskt noga runt mat, frukt och låter bli kattlådan ! Men det har ju inte med allergin att göra!

• Snuttis2

Skulle råda dig att sluta städa : )

Närhet till bakterier, djur och natur har visat på att minska risken för allergier!

Vi har flera katter, väntar barn och har allergi på båda sidor i familjen (mina syskon o min man)

Vi Kommer inte ändra våra vanor mer än att se till att barnet har en kattfri sovmiljö!

+ att jag är hysteriskt noga runt mat, frukt och låter bli kattlådan ! Men det har ju inte med allergin att göra!

Svar på tråden Gravid och två håriga ragdolls i hemmet!!