umgänge
Min dotter är 7 år och dom första ca 3.5-4 åren av hennes liv har jag haft hand om henne större delen av tiden. Jag och hennes pappa fick ett umgänge bestämt med dom i tingsrätt. Som då var varannan helg. Men under åren har jag tyckt att det gått bättre och bättre han skaffade ny tjej (har haft 2 förhållanden) efter vi gått isär.. inte för att det spelar någon roll men jag har iaf upplevt en förändring att det har gått bättre och bättre och har därför utökat umgänget successivt och vi har haft sen nästan 50/50. Men nu har det för ca ett halvår sedan tagit slut mellan min dotters pappa och hans sambo.. och det har fram kommit en massa hemsk heter..han dricker och blir full framför barnen! ( dom har också ett barn ihop) och han är elak mot våran dotter hon har skadat sig när han har varit full och pårökt för att han har lekt med henne och tappat henne.. han trycker ner henne psykiskt. Att hon är dum i huvudet och är en ungjävel och mycket annat sånt.. detta har resulterat i att hon mår dåligt. .hon sitter hemma (tex) när vi läser läxan och själv säger att hon är dum i huvudet och kan inget och ingen behöver henne och hon kan lika gärna dö.. Han har även lämnat henne utan att ha koll på skolan när den har varit stängd. en gång på en studiedag och en gång för tidigt innan den öppnade då hon tog sig hem till mig. Han har inte heller kommit och hämtat henne i tid.. en gång försov han sig i lver 1 timme. Och en gång ringde han och bad mig hämta henne. Fick sedan höra att han hade åkt med några av sina vänner ca 40 mil bort för att kolla på en motorcross och drack alcohol istället.hon är nu livrädd för att bli lämnad ensam.. Hon är deprimerad arg och ledsen när hon kommer hem till mig och hon vill inte vara hos sin pappa..(detta kan svänga) barn är tyvärr alltid lojala mot sina föräldrar. När hon är hos sin pappa har hon bett mig att komma och hälsa på henne på skolan när hon har rast.. (vi bor ganska nära) och jag går självklart upp till henne varje dag..(är mamma ledig) jag vill nu återgå till den gamla domen om umgänget för jag är orolig för mitt barn..både att det ska hända något när han är full och jag vill inte se mitt barn må sähär dåligt och bli nedtryckt och inte ha något självförtroende! Har pratat med min advokat som jag hade för flera.år sedan som berättade för mig att domen om umgänget är det som gäller om inget annat funkar. Och jag har sagt detta till min dotters far att vi ska återgå till detta och jag har pratat med advokaten.. Men han vägrar att godta detta och har sedan igår åkt upp och tagit våran dotter direkt efter skolan och vägrar att lämna henne tillbaka... nu får jag isf skicka en stämning om verkställande utav dom till tingsrätten. Känner mig bara helt förtvivlad just nu... vill nog mest prata av mig och få lite feedback om att jag gör rätt!!