• Anonym (orolig)

Hur mycket ersättning kan vi tänkas betala vid flytt?

Hej!

Vi bor i en hyresrätt, men vill gärna flytta till en större snart (inte samma fastighetsbolag). Vi har lagt undan 25 000 kr för att kunna betala för skador vid flytt, men nu funderar jag på om det kommer att räcka efter att ha läst att summor på upp till 50 000 kr inte är ovanliga :( Jag kan börja med att säga att vad vi vet är alla tapeter nya. Tror att plastmattor i vardagsrum och sovrum är nya, men tvivlar på att mattan i badrummet är det (ser ut som gympaomklädningsrum a la 90-tal). Vi har dessutom bara bott här i 1,5 år. De skador vi har är:

1. Ett tiotal borrhål med plugg (vi har barn och var tvungna att förankra vissa möbler i väggen), spridda över 2 rum och kanske 3-4 tapetlängders yta. Extra tapet från förra gången det byttes finns. Dessutom ett skrapmärke på tapeten från när möbler flyttades in. Gissning på kostnad: 7000 kr?

2. Ett ca 40 cm långt rivmärke på klinkers i hallen (måste ha fastnat en sten under en sko). Vet inte hur lätt det är att byta en mindre del. 5000 kr här med?

3. Missfärgning på plastmattan i badrummet. En blöjförpackning ramlade ner på det blöta golvet utan att vi märkte och färgade av sig på mattan. Badrummet är kanske 5 kvm. Kostnad: 10 000 kr?

4. En liten missfärgning på tapeten i köket från mat. 2000 kr?

5. Inbuktningar på golvet (allt golv är plastmatta förutom i hallen) där tunga möbler står. Trodde det räknades som normalt slitage, men är inte säker.

Det var allt. Låter min kalkyl rimlig eller kan det kosta betydligt mer? Kan man ta hjälp av hemförsäkningen om det blir extrema summor? Eller komma överens med värden om en avbetalningsplan?

En annan fråga: alla hyresvärdar frågar efter kontaktuppgifter till ens nuvarande värd. Ringer de alltid? Vad frågar de om? Bara om man har betalat hyran eller mer detaljerat? Brukar den nuvarande värden göra en inspektion av lägenheten innan de ger ett omdöme? 

Hoppas att någon kan hjälpa mig :)

• Svar på tråden Hur mycket ersättning kan vi tänkas betala vid flytt?
  • Almina

Vi har inte behövt betala något för liknande skador. Men det kan säkert bero på hyresvärd vad de kräver. Dock ska ju avdrag göra för när det är gamla ytskikt som skadats. Är ni med i hyresgästföreningen? De kan hjälpa till om värden kräver orimlig ersättning.

• Carambolan

Jag har väldigt svårt att tro att ni skulle behöva betala sådär mycket. Möjligen för de sönderrivna och matfläckiga tapeterna.

• Anonym (orolig)
    Almina skrev 2017-02-21 14:55:57 följande:

Vi har inte behövt betala något för liknande skador. Men det kan säkert bero på hyresvärd vad de kräver. Dock ska ju avdrag göra för när det är gamla ytskikt som skadats. Är ni med i hyresgästföreningen? De kan hjälpa till om värden kräver orimlig ersättning.

Skönt att höra! Är tyvärr inte med i hyresgästföreningen. Upp till 30 000 kr betalar vi utan att klaga, men tänkte mer om det kan tänkas röra sig om stora summor som vi inte har eller snabbt kan få fram. Fast det kanske är mer vid saker som självförvållade vattenskador som det blir så?
  • Anonym (Milly)
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 14:47:37 följande:

Hej!

Vi bor i en hyresrätt, men vill gärna flytta till en större snart (inte samma fastighetsbolag). Vi har lagt undan 25 000 kr för att kunna betala för skador vid flytt, men nu funderar jag på om det kommer att räcka efter att ha läst att summor på upp till 50 000 kr inte är ovanliga :( Jag kan börja med att säga att vad vi vet är alla tapeter nya. Tror att plastmattor i vardagsrum och sovrum är nya, men tvivlar på att mattan i badrummet är det (ser ut som gympaomklädningsrum a la 90-tal). Vi har dessutom bara bott här i 1,5 år. De skador vi har är:

1. Ett tiotal borrhål med plugg (vi har barn och var tvungna att förankra vissa möbler i väggen), spridda över 2 rum och kanske 3-4 tapetlängders yta. Extra tapet från förra gången det byttes finns. Dessutom ett skrapmärke på tapeten från när möbler flyttades in. Gissning på kostnad: 7000 kr?

2. Ett ca 40 cm långt rivmärke på klinkers i hallen (måste ha fastnat en sten under en sko). Vet inte hur lätt det är att byta en mindre del. 5000 kr här med?

3. Missfärgning på plastmattan i badrummet. En blöjförpackning ramlade ner på det blöta golvet utan att vi märkte och färgade av sig på mattan. Badrummet är kanske 5 kvm. Kostnad: 10 000 kr?

5. Inbuktningar på golvet (allt golv är plastmatta förutom i hallen) där tunga möbler står. Trodde det räknades som normalt slitage, men är inte säker.

Det var allt. Låter min kalkyl rimlig eller kan det kosta betydligt mer? Kan man ta hjälp av hemförsäkningen om det blir extrema summor? Eller komma överens med värden om en avbetalningsplan?

En annan fråga: alla hyresvärdar frågar efter kontaktuppgifter till ens nuvarande värd. Ringer de alltid? Vad frågar de om? Bara om man har betalat hyran eller mer detaljerat? Brukar den nuvarande värden göra en inspektion av lägenheten innan de ger ett omdöme? 

Hade det varit vårt bolag så...
    1, Går tapetvåderna att byta, dvs ingen nyansskillnad. Noll kronor. Annars, går hålen att fylla och dölja, en mindre kostnad. Lämna som de är, hel nytapetsering av rummet.
    2, Materialkostnad för byte av skadade delar om märket är djupt, ev byte av golv om det är relativt nytt.
    3, Ny golvmatta om det gått ner i plasten.
    4, Beroende på storlek, är väggen målad så går det oftast att dölja.
    5, Normalt, det brukar bukta tillbaka så småningom.

Hemförsäkring gäller bara om det hänt olyckor, inte slarv och slitage.
    Avbetalningsplan kan vara en möjlighet.

Vi tar inte som regel kontakt med tidigare värd men har vissa krav för kontraktsskrivning. Vi gör alltid kontroll på ev betalningsanmärkningar dock..

Vi besiktigar alltid lägenheter vid avflyttning och man har te månader på sig att åtgärda anmärkningarna.

//Besiktningsman inom allmännyttan
  • Anonym (orolig)
    Carambolan skrev 2017-02-21 14:58:45 följande:

Jag har väldigt svårt att tro att ni skulle behöva betala sådär mycket. Möjligen för de sönderrivna och matfläckiga tapeterna.

Det låter ju bra! Tapeten är alltså inte sönderriven. Det är ett svart märke, ungefär som de som skor med svart sula kan lämna på golv. Det är möjligt att det går att sudda bort på något sätt, men vi tänkte inte på det då eftersom soffan ändå står där.

Matfläcken är kanske 2*2 cm och orsakad av morot...

Som sagt finns det en hel del extratapet kvar från när det tapetserades om. Kan vi anlita en egen hantverkare för att göra det jobbet eller måste det vara värden som anlitar?
  • Carambolan
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 15:10:17 följande:

Det låter ju bra! Tapeten är alltså inte sönderriven. Det är ett svart märke, ungefär som de som skor med svart sula kan lämna på golv. Det är möjligt att det går att sudda bort på något sätt, men vi tänkte inte på det då eftersom soffan ändå står där.

Matfläcken är kanske 2*2 cm och orsakad av morot...

Som sagt finns det en hel del extratapet kvar från när det tapetserades om. Kan vi anlita en egen hantverkare för att göra det jobbet eller måste det vara värden som anlitar?

Jag tycker att ni ska låta värden besiktiga först! Då får ni ett protokoll där det står vad ni måste åtgärda och vad som räknas som normalt slitage. Med det i handen kan ni sedan välja om ni vill göra åtgärderna själva eller få ett pris från värden. Onödigt att fixa saker i förväg, om det inte är sånt ni enkelt kan göra själva :)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-21 15:08:40 följande:
    Hade det varit vårt bolag så...
    1, Går tapetvåderna att byta, dvs ingen nyansskillnad. Noll kronor. Annars, går hålen att fylla och dölja, en mindre kostnad. Lämna som de är, hel nytapetsering av rummet.
    2, Materialkostnad för byte av skadade delar om märket är djupt, ev byte av golv om det är relativt nytt.
    3, Ny golvmatta om det gått ner i plasten.
    4, Beroende på storlek, är väggen målad så går det oftast att dölja.
    5, Normalt, det brukar bukta tillbaka så småningom.

Hemförsäkring gäller bara om det hänt olyckor, inte slarv och slitage.
    Avbetalningsplan kan vara en möjlighet.

Vi tar inte som regel kontakt med tidigare värd men har vissa krav för kontraktsskrivning. Vi gör alltid kontroll på ev betalningsanmärkningar dock..

Vi besiktigar alltid lägenheter vid avflyttning och man har te månader på sig att åtgärda anmärkningarna.

//Besiktningsman inom allmännyttan
    Tack för detaljerat svar!

Märket i hallen är definitivt ytligt. Det syns bara i vissa vinklar/ljus. Låter 10 000 kr rimligt för den nya badrumsmattan? Har dock hemförsäkring med drulle. Försäkringsbolaget ger exempel som skador på parkettgolv, så det låter ju möjligt att det skulle kunna täcka.
  • Anonym (orolig)
    Carambolan skrev 2017-02-21 15:19:09 följande:
    Jag tycker att ni ska låta värden besiktiga först! Då får ni ett protokoll där det står vad ni måste åtgärda och vad som räknas som normalt slitage. Med det i handen kan ni sedan välja om ni vill göra åtgärderna själva eller få ett pris från värden. Onödigt att fixa saker i förväg, om det inte är sånt ni enkelt kan göra själva :)
    Men då finns kanske risken att vi inte har tillgång till lägenheten för att åtgärda eftersom den nya hyresgästen ska flytta in? Om besiktningen sker innan vi har flyttat ut våra saker syns ju inte vissa av skadorna eftersom hyllor sitter kvar på väggarna osv.
  • Carambolan
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 15:24:07 följande:

Men då finns kanske risken att vi inte har tillgång till lägenheten för att åtgärda eftersom den nya hyresgästen ska flytta in? Om besiktningen sker innan vi har flyttat ut våra saker syns ju inte vissa av skadorna eftersom hyllor sitter kvar på väggarna osv.

Jaha, det kanske är olika. När jag flyttat har besiktning alltid skett ganka nära inpå uppsägning av kontraktet, dvs nästan tre månader före utflytt. Kolla hur din värd brukar göra!
  • Anonym (orolig)
    Carambolan skrev 2017-02-21 15:25:47 följande:
    Jaha, det kanske är olika. När jag flyttat har besiktning alltid skett ganka nära inpå uppsägning av kontraktet, dvs nästan tre månader före utflytt. Kolla hur din värd brukar göra!
    Det är säkert jag som inte vet hur det går till. Har bara haft förstahandskontrakt i andra länder och andrahandskontrakt i Sverige och då har besiktningen skett på utflyttningsdagen i samband med att man lämnar tillbaka nycklarna. Men om det sker så långt innan måste det väl vara lätt hänt att skador missas. Och vad händer om skador uppstår mellan besiktningen och flytten?
  • Anonym (Milly)
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 15:20:04 följande:
    Tack för detaljerat svar!

Märket i hallen är definitivt ytligt. Det syns bara i vissa vinklar/ljus. Låter 10 000 kr rimligt för den nya badrumsmattan? Har dock hemförsäkring med drulle. Försäkringsbolaget ger exempel som skador på parkettgolv, så det låter ju möjligt att det skulle kunna täcka.
    Är märket så ytligt så tror jag inte ni behöver ersätta det. Beror lite på hur gammalt golvet är. Var det helt nytt när ni flyttade in så är det helt en bedömningsfråga som jag inte kan svara på utan att se det irl. Är det säg, tio år, inga problem.

Prova med drullen, är dock tveksamt om de godkänner det. Hade varit skillnad om du tappat ut något som missfärgat matten på direkten. Priset låter jag vara osagt, det kan variera stort.
  • Carambolan
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 15:31:07 följande:

Det är säkert jag som inte vet hur det går till. Har bara haft förstahandskontrakt i andra länder och andrahandskontrakt i Sverige och då har besiktningen skett på utflyttningsdagen i samband med att man lämnar tillbaka nycklarna. Men om det sker så långt innan måste det väl vara lätt hänt att skador missas. Och vad händer om skador uppstår mellan besiktningen och flytten?

Den inflyttande hyresgästen får också en kopia på besiktningsprotokollet. Om det finns skador i lägenheten som inte är med i protokollet ska han eller hon anmäla det til värden som då kommer ut och gör en ny besiktning.
  • Anonym (Milly)
    Carambolan skrev 2017-02-21 15:25:47 följande:
    Våra hyresgäster har tre månaders uppsägning och vi brukar besiktiga inom max tio dagar från att vi fått in uppsägningen. Oftast går det fortare så hg ska ha tid på sig.
  • Immie

När jag bodde i hyresrätt och tänkte flyttade till större inom samma bolag efter 5 år i samma lägenhet med liknande skador förutom badrum ville hyresvärden:

Tapetsera om hela vardagsrummet pga. 2 borrhål och 3 spikar.

Tapetsera om sovrum pga. en stol gjort ett märke på ca 3cm på en våd.

Måla om köket pga. ett litet matstänk vid köksbordet

För det ville dom ha 23.000:-

Jag ansåg att det dels var normalt slitage och dessutom fanns andra skador som var sedan innan jag flyttade in. Det var en bekant till mig som skulle ta över den (hyresvärden visste inte att vi kände varandra) och han ville ha nya tapeter i hela lägenheten pga. de inte var hans stil, han hade bott inom samma bolag i 20 år och då får man lite mer som man vill ha det. Hyresvärden hade godkänt det INNAN besiktningen.

För mig kändes det som att dom inte ville stå för det kalaset utan hittade fel för att slippa betala och lägga kostnaden på mig istället. Jag tapetserade om några våder själv, köpte en penna som jag målade i vissa små skador med och fyllde igen borrhålen.

Behöver jag säga att jag bytte bolag?

• Anonym (orolig)

Tack för alla svar!

Det verkar som att de andra skadorna lär bli billigare än beräknat och att badrummet nog blir dyrare efter lite googling (ca 20 000), så det kanske är rimligt att det hela går på 30 000 kr. Då behöver vi inte spara så mycket extra och har råd att flytta i år :)

• Abbi321

Tycker de låter sjukt att du ens ska behöva betala för dom sakerna du angett. De blir hål, fläckar och repor i golvet av normalt leverne.

• Wench85
    Anonym (orolig) skrev 2017-02-21 14:47:37 följande:

Hej!

Jag bodde i helt nyproducerad lägenhet med småbarn i 3 år. När vi skulle flytta ut fanns borrhål likt de du nämner i 1 ovan. Vi frågade hyresvärden om vilken nyans det var målat med, fyllde alla borrhål med silikon och om jag minns rätt slutade det med att vi inte ens målade utan de var nöjda med det.

Vi hade vad som låter som exakt som din skada nr 2. Det sades inget om det vid besiktningen.
    Jag förutsätter att vi hade ett par skada nr 4 efter att ha bott med barn där, men det var ingt som nämndes.

Men det kanske beror på hyresvärd. Vi bodde inom stort väletablerat bolag och det kanske ser annorlunda ut om en hyresvärd får för sig att bråka. Har du anledning att tro att de kommer att ställa till bekymmer, gå med i hyresgästföreningen redan nu. 

Gällande referenser skulle jag tro att det skiljer sig. Men de flesta hyresvärdar vet inte mer om hyresgästerna än huruvida de betalat hyrorna och möjligen om de haft besök av störnignsjouren så jag har svårt att tro att det tas några mer omfattande referenser. Jag bad i något fall om ett intyg från hyresvärden på att jag skött mina hyresbetalningar, vilket räckte. 
  • Anonym (Regg)

Har för mig stt jag läst i hyresgästföreningens tidning att man inte ens behöver åtgärda skruvhål mm i väggar då det räknas som allmänt slitage. Dvs man har rätt att spika/skruva en del i väggarna.

Svar på tråden Hur mycket ersättning kan vi tänkas betala vid flytt?