Hur mycket ersättning kan vi tänkas betala vid flytt?
Hej!
Vi bor i en hyresrätt, men vill gärna flytta till en större snart (inte samma fastighetsbolag). Vi har lagt undan 25 000 kr för att kunna betala för skador vid flytt, men nu funderar jag på om det kommer att räcka efter att ha läst att summor på upp till 50 000 kr inte är ovanliga :( Jag kan börja med att säga att vad vi vet är alla tapeter nya. Tror att plastmattor i vardagsrum och sovrum är nya, men tvivlar på att mattan i badrummet är det (ser ut som gympaomklädningsrum a la 90-tal). Vi har dessutom bara bott här i 1,5 år. De skador vi har är:
1. Ett tiotal borrhål med plugg (vi har barn och var tvungna att förankra vissa möbler i väggen), spridda över 2 rum och kanske 3-4 tapetlängders yta. Extra tapet från förra gången det byttes finns. Dessutom ett skrapmärke på tapeten från när möbler flyttades in. Gissning på kostnad: 7000 kr?
2. Ett ca 40 cm långt rivmärke på klinkers i hallen (måste ha fastnat en sten under en sko). Vet inte hur lätt det är att byta en mindre del. 5000 kr här med?
3. Missfärgning på plastmattan i badrummet. En blöjförpackning ramlade ner på det blöta golvet utan att vi märkte och färgade av sig på mattan. Badrummet är kanske 5 kvm. Kostnad: 10 000 kr?
4. En liten missfärgning på tapeten i köket från mat. 2000 kr?
5. Inbuktningar på golvet (allt golv är plastmatta förutom i hallen) där tunga möbler står. Trodde det räknades som normalt slitage, men är inte säker.
Det var allt. Låter min kalkyl rimlig eller kan det kosta betydligt mer? Kan man ta hjälp av hemförsäkningen om det blir extrema summor? Eller komma överens med värden om en avbetalningsplan?
En annan fråga: alla hyresvärdar frågar efter kontaktuppgifter till ens nuvarande värd. Ringer de alltid? Vad frågar de om? Bara om man har betalat hyran eller mer detaljerat? Brukar den nuvarande värden göra en inspektion av lägenheten innan de ger ett omdöme?
Hoppas att någon kan hjälpa mig :)