• Makaroner

sociala berättelser

Någon som kan förklara för mig hur man skriver sociala berättelser? Fick rådet idag av en kille som jobbar med barn som har div funktionshinder och utv störningar av olika slag. Min kille skulle behöva få förklarat på sig på nåt bra sätt hur han ska agera i olika situationer, tex att han ska sluta kittla, knuffa, busa, brottas med lillebror/kompis eller någon när denna säger nej eller blir ledsen. För hans EGEN skull måste han lära sig det för det slutar ALLTID med att vi blir arga och han blir arg = psykbryt med slag och sparkar och hela världen är orättvis och han "får aldrig göra nåt" och ingen tycker om honom osv.

• Svar på tråden sociala berättelser
  • Livs mamma

Åh, jag råder dig att läsa böcker om sociala berättelser. Det finns lättillgänglig litteratur om ämnet. Tror att det är bättre än att jag försöker förklara hur man gör det. I stort kan man säga att man skriver eller ritar (beroende på ålder) om en situation som uppstår. Man skriver om känslorna det väcker i de inblandande och sedan skriver man hur man kan göra istället för att det inte ska bli tokigt. Men, som sagt, läs litteratur så får du mer utförliga tips. Tyvärr minns jag inte vad någon av böckerna jag läst heter.... Lycka till!

• Makaroner

Tack för svaret iallfall Ska kika på adlibris... *internet+visa=sant*

• Livs mamma

Ja just det, den där har jag sett. Och där har du ju litteraturtips i kompendiet!

• Makaroner

Tänkte bara berätta att jag hade gjort lite övningsritningar för mig själv och Emil hittade dem. Han undrade vad det var och jag berättade om bilderna och då började det lysa i hans ögon. Han rusade ut i köket och ville ha papper och penna. Sen ritade han själv massa händelser som inte hade varit så bra. På en bild ritade först när han och kompisen sprang, sen "ljög" kompisen för honom och sa att han var dum, då ritade han ett stort kryss över pappret och ritade att man får inte slå, sparka, bita och nypa någon som säger dumma saker. Dagmamma stod brevid och hade jättestora ögon och en jättestor mun och var jättearg. Nästa bild var de kompisarna igen och då sprang de glada

• Makaroner

Vi går ju på bup med Emil, idag när jag frågade om hur vi ska introducera det här med sociala berättelser så såg de mest frågande ut och jag fick förklara för dem om bilderna och hur de funkar... Vet inte folk vad det är eller?

• Livs mamma

Ibland verkar det som om sociala berättelser är något som man inom skolan och BUH har tagit till sig. Pedagoger brukar oftast känna till fenomenet. Kul att han tog till sig dem så bra! Verkligen något att bygga på.

• Virgos

Kan tipsa om en bok som heter "Bygga upp erfarenhetsbibliotek genom sociala berättelser och seriesamtal. En liten grön bok/häfta på ca 60sidor.
    Författarinnan heter Birgitta Andersson

• veroz

man kan både skriva och rita eller använda bilder när man skriver sociala berättelser. Tänk på att den tydlig och inte för lång.

• Makaroner

Det funkar!! Idag när vi hade en liknande situation som för ett par dagar sedan, han bröt raserianfallet när jag tog tag i honom, sen när han fick vara i fred nån minut så gick han och tog fram bildserien (på kylskåpet) och tittade på den. Pappa kom och undrade vad han gjorde och då förklarade han allt som han gjorde där och vad han skulle gjort istället!

Svar på tråden sociala berättelser