Anonym (.) skrev 2017-02-21 22:04:35 följande:
Min son slutade äta när han var 4. Han kunde gå en heldag, för det var viktigare för honom att trotsa än att ge efter för hungern. Vi fick ta till mer och mer drastiska knep (distrahering) och till slut fick jag nog och gick till BVC för en hälsocheck ifall det var nåt fysiskt problem. Det var det inte, men BVC-läkaren tyckte att jag skulle prova att ge honom fast mat istället. Och då vände allt!
Det finns bebisgröt som är berikad på samma sätt som ersättning, så att de får i sig allt som behövs. Vi brukade ta på lite fruktpure också, för att det skulle bli gott. Det var en sån jäkla lättnad när han började äta igen. Det var som att maten blev spännande.
Och sen började han matvägra igen när han var 8 månader... men det släppte när han var runt 2, och nu är det inga problem längre. Är din son high-need-baby? Det är vanligt att såna (min är en sån) matvägrar.
Vad kännetecknar en high-need-baby? Jag har inte andra barn så khat ingenting att jämföra med. Folk brukar dock säga att jag har fått ett ovanligt snällt barn. Men visst skriker han när han vill ha uppmärksamhet eller så, men han är mest sådär väldigt glad och nyfiken på allt.