• Anonym (Lemmel)

Bebis som vägrar äta

Min bebis blir 4 månader nästa vecka och har nu okltsligt tappat intresset för att äta (han helammas) och äter bara några minuter innan han börjar skratta, titta sig omkring och hålla på med annat.

Blir ju orolig för att han inte får i sug tillräckligt, men samtidigt, då borde han väl ändå bli kinkig? Han är på gott humör och är jättenyfiken på allt omkring sig och verkar inte ha "tid" för att äta. Ska jag oroa mig?

Brösten har förresten blivit lite mindre och känns mjukare nu än för en vecka sedan.

• Svar på tråden Bebis som vägrar äta
  • Carambolan

Det är vanligt att de blir ofokuserade och svårmatade när deras intresse för omgivningen växer. Försök amma på lugna ställen där det inte händer någonting runt omkring som stjäl fokus. Du behöver inte vara orolig för att han svälter sig, blir han hungrig så kommer han äta.

• Alvina

Provat med flaska i stället? Om jag hade en bebis som jag märkte inte drack tillräckligt efter att ha provat både bröst och flaska, hade jag självklart kontakt vården! Att väga barnet regelbundet ger en bra indikation på hur mycket det får i sig.

• Anonym (Speed)

Bebisar som inte längre är nybörjare på amning är riktigt snabba. De kan dra i sig en hel måltid på fem minuter för att få mer tid över till att hålla koll på allt runtomkring

• Anonym (.)

Min son slutade äta när han var 4. Han kunde gå en heldag, för det var viktigare för honom att trotsa än att ge efter för hungern. Vi fick ta till mer och mer drastiska knep (distrahering) och till slut fick jag nog och gick till BVC för en hälsocheck ifall det var nåt fysiskt problem. Det var det inte, men BVC-läkaren tyckte att jag skulle prova att ge honom fast mat istället. Och då vände allt! 
    Det finns bebisgröt som är berikad på samma sätt som ersättning, så att de får i sig allt som behövs. Vi brukade ta på lite fruktpure också, för att det skulle bli gott. Det var en sån jäkla lättnad när han började äta igen. Det var som att maten blev spännande.

Och sen började han matvägra igen när han var 8 månader... men det släppte när han var runt 2, och nu är det inga problem längre. Är din son high-need-baby? Det är vanligt att såna (min är en sån) matvägrar.

• Anonym (Lemmel)
    Alvina skrev 2017-02-21 21:59:08 följande:

Provat med flaska i stället? Om jag hade en bebis som jag märkte inte drack tillräckligt efter att ha provat både bröst och flaska, hade jag självklart kontakt vården! Att väga barnet regelbundet ger en bra indikation på hur mycket det får i sig.

Hittills har han gått upp riktigt ordentligt, men detta har bara pågått i två dagar. Jag vill inte ge flaska pga risken för tuttförvirring.
  • Anonym (Lemmel)
    Anonym (.) skrev 2017-02-21 22:04:35 följande:

Min son slutade äta när han var 4. Han kunde gå en heldag, för det var viktigare för honom att trotsa än att ge efter för hungern. Vi fick ta till mer och mer drastiska knep (distrahering) och till slut fick jag nog och gick till BVC för en hälsocheck ifall det var nåt fysiskt problem. Det var det inte, men BVC-läkaren tyckte att jag skulle prova att ge honom fast mat istället. Och då vände allt! 
    Det finns bebisgröt som är berikad på samma sätt som ersättning, så att de får i sig allt som behövs. Vi brukade ta på lite fruktpure också, för att det skulle bli gott. Det var en sån jäkla lättnad när han började äta igen. Det var som att maten blev spännande.

Och sen började han matvägra igen när han var 8 månader... men det släppte när han var runt 2, och nu är det inga problem längre. Är din son high-need-baby? Det är vanligt att såna (min är en sån) matvägrar.

Vad kännetecknar en high-need-baby? Jag har inte andra barn så khat ingenting att jämföra med. Folk brukar dock säga att jag har fått ett ovanligt snällt barn. Men visst skriker han när han vill ha uppmärksamhet eller så, men han är mest sådär väldigt glad och nyfiken på allt.
  • Anonym (A)

Gå undan och amma i ett lugnt och mörkt rum är ett knept. Ett annat är att ge honom något att undersöka med händerna medan han ammas.

Håll lite extra koll på vikten, men är han glad och nöjd får han antagligen i sig det han behöver. De blir ju mer och mer effektiva på att dra i sig sina måltider. Sedan kanske han suger i sig lite extra på kvällen eller nattetid.

• Sunshine81

Mina brukar också bli så runt den tiden. Är för nyikna på allt runt omkring sig. Så fick alltid Gå undan när jag skulle mata där det var lungt annars gick det inte alls. Och nu med sista barnet ville hon inte ha när jag satt ner för då kollade hon bara runt med huvudet så det blev att jag ställde mig upp och gick runder och då äter hon. Ammar fortfarande så annars äter hon inte . Är 7 månader nu. Om det inte är på natten då hon är helt borta och trött och inte orkar titta runt. Du får prova dig fram. Lycka till

Svar på tråden Bebis som vägrar äta