• Preet90

Är det farligt att simma i en simhall under graviditeten

Hej,

Som rubriken lyder, Är det farligt?

Jag är i vecka 20 och simmade i en simhall igår och det känndes skönt. Nu har några sagt att det ska öka risken för missfall pga klorvatten, stämmer detta?

Är det någon som simmat? Min plan är att jag ska simma 2-3ggr i veckan tills kroppen orkar.

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Är det farligt att simma i en simhall under graviditeten
  • Linnis92

Nej, simma på du. Jag gick på gravidvattengympa som gravid, på order av läkaren då jag hade foglossning

• Preet90
    Linnis92 skrev 2017-02-21 22:54:13 följande:

Nej, simma på du. Jag gick på gravidvattengympa som gravid, på order av läkaren då jag hade foglossning

Gick du en eller fler ggr i veckan? :)
  • Preet90
    Lena skrev 2017-02-21 23:05:22 följande:

Så länge vattnet inte går kan du simma på :)

Perfekt :) Tack för ditt svar :)
  • Anonym (Inte farligt)

Jag hoppas det inte är vårdpersonal som sagt detta för det är helt felaktig information och bör anmälas i så fall. Om det är kompisar mamma eller svärmor så ignorera deras dumma kommentarer och be dem läsa på.

• Linnis92
    Preet90 skrev 2017-02-21 23:10:54 följande:

Gick du en eller fler ggr i veckan? :)

En, mest för att jag inte hade tiden med mer.
  • Anonym (,,)

Frågade nyss min barnmorska om just det och hon sa att om man har väldigt lätt att dra på sig urinvägsinfektioner sedan tidigare så kan det vara en ökad risk att få det av att simma som gravid. Då ska man vara uppmärksam på symtom så att man kan få behandling i tid, eller inte simma så ofta. Det kan minska risken för uvi om man går och kissar när man simmat klart och tagit av sig baddräkten. Har man foglossningar ska man inte simma bröstsim utan hellre crawl eller ryggsim där man har benen ihop. Hon sa också att det går bra att basta så länge det känns bra för den egna kroppen, men att man inte ska sitta tills man blir snurrig och utmattad, och att man helt ska undvika bubbelpoolerna på badhusen. 

• Preet90
    Anonym (,,) skrev 2017-02-22 09:04:07 följande:

Frågade nyss min barnmorska om just det och hon sa att om man har väldigt lätt att dra på sig urinvägsinfektioner sedan tidigare så kan det vara en ökad risk att få det av att simma som gravid. Då ska man vara uppmärksam på symtom så att man kan få behandling i tid, eller inte simma så ofta. Det kan minska risken för uvi om man går och kissar när man simmat klart och tagit av sig baddräkten. Har man foglossningar ska man inte simma bröstsim utan hellre crawl eller ryggsim där man har benen ihop. Hon sa också att det går bra att basta så länge det känns bra för den egna kroppen, men att man inte ska sitta tills man blir snurrig och utmattad, och att man helt ska undvika bubbelpoolerna på badhusen. 

Ok, jag har ganska lätt att få  urinvägsinfektion så kanske ska simma mer sällan.
    Tack för ditt svar :)
  • Höstaster

Jag har simtränat och badat ca 4 ggr/vecka alla mina graviditeter, det är helt ofarligt. Gå och kissa direkt när du badat så minskar du risken för uvi också.

Svar på tråden Är det farligt att simma i en simhall under graviditeten