• Nimenio

Mellannamn på vår dotter

Hej!

Jag är en tjej på 27 år och väntar mitt första barn. Det blir en liten flicka som föds i mitten av maj. Hon ska heta Elin Andersson. Det vi har svårt att komma på är ett mellannamn.

Jag och min man har kommit på några men vet ej om det passar på henne.

Elin Tindra Andersson

Elin Alice Andersson

Elin Maja Andersson

Elin Nicole Andersson

Är det någon av dessa namnen som passar på Elin?

Om er dotter skulle hetat Elin vad hade ni velat ha som mellannamn på henne?

• Svar på tråden Mellannamn på vår dotter
  • Fnollet

Oj, vad svårt. I min familj brukar vi välja andra- och tredjenamn efter personer i familj/släkt/bekantskap som vi vill hedra. Så jag kan inte direkt komma på något som passar med Elin. Kanske eventuellt ett namn som börjar med vokalen I eller E. Typ som Inga, Evelina, Elvira osv.

Av de namn du och din man föreslog så tycker jag att Nicole och Maja inte klingar rätt med Elin.

• Nimenio
    Fnollet skrev 2017-02-22 14:25:29 följande:

Oj, vad svårt. I min familj brukar vi välja andra- och tredjenamn efter personer i familj/släkt/bekantskap som vi vill hedra. Så jag kan inte direkt komma på något som passar med Elin. Kanske eventuellt ett namn som börjar med vokalen I eller E. Typ som Inga, Evelina, Elvira osv.

Av de namn du och din man föreslog så tycker jag att Nicole och Maja inte klingar rätt med Elin.

Vissa väjer namn åt släkten men vi gör inte så.

Elvira är väldigt fint på mellannamn
  • Kasperina

Det kanske är Elin som ska vara mellannamnet, och så väljer ni förnamn när hon kommer ut och ni ser vem hon är?

Personligen tycker jag att hipsternamn typ Tindra och Nicole inte passar alls ihop med traditionella namn som Elin. Bättre då att ta ett mer inarbetat namn typ Viktoria, Katarina, Karolina, Sofia, Elvira...

Sen tycker jag att ett kort förnamn passar med ett lite längre mellannamn.

Min dotter heter Freja Aquilina, där Aquilina är ett gammalt släktnamn från tidigt 1800-tal.

• Nimenio
    Kasperina skrev 2017-02-22 15:40:03 följande:

Det kanske är Elin som ska vara mellannamnet, och så väljer ni förnamn när hon kommer ut och ni ser vem hon är?

Personligen tycker jag att hipsternamn typ Tindra och Nicole inte passar alls ihop med traditionella namn som Elin. Bättre då att ta ett mer inarbetat namn typ Viktoria, Katarina, Karolina, Sofia, Elvira...

Sen tycker jag att ett kort förnamn passar med ett lite längre mellannamn.

Min dotter heter Freja Aquilina, där Aquilina är ett gammalt släktnamn från tidigt 1800-tal.

nu har jag tänkt på lite längre namn tex: Elin Liselotte Andersson och Elin Vikotoria Andersson.
  • Nimenio
    Coruscant skrev 2017-02-22 15:42:03 följande:

Vad heter pappan - kan hon inte heta typ "Henriksdotter"?

Pappan heter Östen.

Jag gillade inte Henriksdottrr
  • Kasperina
    Nimenio skrev 2017-02-22 15:44:18 följande:
    nu har jag tänkt på lite längre namn tex: Elin Liselotte Andersson och Elin Vikotoria Andersson.
    Jag gillar Elin Viktoria
  • Coruscant

Östensdotter blir det ju i ert fall - men det låter fult. Så glöm mitt tips.

• fluu

Inget av era namn passar väl egentligen sämre än något annat. Jag föredrar släktnamn som andranamn så det hade jag tagit. Annars så gillar jag ett längre namn till eftersom Elin är så kort, tex Elin Vilhelmina.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nelah

Man behöver ju inte ha fler namn. Kommer ni inte på något namn som ni tycker är så fint att ni vill att dottern skall bära det kan ni ju lika bra hoppa över det.

Annars något lite längre.

Elin Magdalena

Elin Olivia

Elin Rebecka

Elin Johanna

Elin Filippa

Elin Aurora

Elin Dorotea

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden Mellannamn på vår dotter