• Anonym (Jag)

Hjälm på fsk?

Förskolan meddelade att samtliga barn i mina barns grupp SKA ha med hjälm godkänd för pulkaåkning i morgon. Inte "kan" eller "önskas", utan SKA. Jag ifrågasatte det och fick bara ett:

- ja vi ska åka pulka i morgon och de hjälmar som finns att låna är redan upptagna!

Får de ens göra såhär? Ska jag alltså behöva ge mig ut på hjälmjakt nu? Betalar förskolan då eller? -_-

• Svar på tråden Hjälm på fsk?
  • Sophan

Jag vet inte vad som gäller, om de kan tvinga en att köpa sån utrustning, men jag hade faktiskt inte kunnat fixa en hjälm med så kort varsel så jag hade fått komma till förskolan utan och så hade de helt enkelt fått lösa det. 

• LiaSthlm

Nej de kan inte kräva att alla ska ha hjälm med sig. Hos oss brukar vi säga att vi gärna vill att barnen har med sig för att vi ska åka pulka.

De som inte har brukar få låna av kompisar eller så brukar jag ta med någon hemifrån mig att låna ut.

• Anonym (Berit)

Vet inte egentligen när det gäller just hjälm, men kan tycka att det nästintill får anses som grundutrustning i likhet med rejäla ytterkläder, galonställ osv som ju också krävs. Däremot tycker jag att de får ha lite framförhållning, åtminstone om det gäller små barn som man kanske inte hunnit köpa till ännu (vi saknar hemma då vi inte haft något egentligt pulkaväder i år).

• Anonym (Minna)

På alla förskolor jag vet om brukar man ha hjälm med sig på vintern och barnen där mina går sätter dom på hjälmar när dom är ute för att de är is.

Förr eller senare behövs hjälm ändå och jofa passar bra till många olika aktiviteter så som pulka och cykla. Jag ser faktiskt inte problemet att skaffa en hjälm. Dessutom borde de väl stått på förskolan eller att ni blivit informerad att köpa hjälm.

• Anonym (Jag)

Barnen i gruppen är 5-6 år gamla och de har inte "efterfrågat" hjälm tidigare. Vi har inget behov av någon sån hjälm och kommer heller inte ha nästa år när de börjat skolan. Hade de kommit i november, fine, men i slutet av februari?

• Anonym (Ez)

Nej dom kan knappast kräva att du ska köpa en hjälm.

Ditt barn får väl titta på eller bygga en snögubbe eller nått.

• Jill 79

Tycker det är aldeles aldeles för kort varsel men hur kan man inte ha en hjälm?

Åker ni aldrig pulka eller skridskor? Och hur vet du att det inte kommer behövas i skolan?. Min son behövde ja med sig hjälm minst tre gånger när han gick i förskoleklass.

• Maddi
    Anonym (Jag) skrev 2017-02-22 15:36:52 följande:

Barnen i gruppen är 5-6 år gamla och de har inte "efterfrågat" hjälm tidigare. Vi har inget behov av någon sån hjälm och kommer heller inte ha nästa år när de börjat skolan. Hade de kommit i november, fine, men i slutet av februari?

Då får ditt barn stå och kolla på när andra åker. Som en Anna skrev så håller jag med om att de hör till grundutrustning. Barnet börjar snart skolan, du tror inte att dom har liknande aktiviteter där hjälm behövs? Med facit i handen kan jag säga att dom faktiskt har det. Så hjälmen behövs vid fler tillfällen.
  • Anonym (Jag)

Har äldre barn i skolan, så jag vet att de inte behöver det där.

Nej vi åker inte pulka eller skridskor.

• Anonym (V)

Vadå, har ni ingen hjälm hemma? Cyklar ni aldrig? Åker aldrig pulka, skridskor eller skidor?

Tråkigt för ditt barn som inte kommer att få åka pulka med de andra barnen bara för att ni inte ser till att barnet har vanlig grundutrustning. Typ som att ni skulle säga att ditt barn inte kan vara utomhus och leka för hen har ingen jacka eftersom ni inte har användning för det då ni bara håller er inomhus.

Svar på tråden Hjälm på fsk?