• Anonym (Chipsälskaren)

Hur blir man av med sötsuget??!!!

Äter chips, godis, choklad eller kakor i princip varje dag och har gjort det så länge att ja inte kan minnas sist de va jag inte stoppade i mig något sånt.

Förstår verkligen inte hur man blir av med sötsuget. Så fort jag blir sugen på något och inte har nått till hands blir jag skit irriterad och arg på exakt allting.

Behöver tips på vad man kan äta istället eller framförallt hur man blir av med sötsuget... och att det bara är att stå emot och sluta äta, går ikke för mig.

• Svar på tråden Hur blir man av med sötsuget??!!!
  • Presens

Läs Sockerbomben av Bitten Jonsson. Den kom i nyutgåva i höstas. 

• Anonym (Evelina)

För mig hjälpte det att äta på extremt regelbundna tider. Jag kom på att jag mest åt sådant när jag var hungrig och då är såklart mat bättre. Det är tufft i början, jag tänkte inte på mat då jag var hungrig utan godis. Jag äter mycket fullkornsprodukter idag och en riktig frukost inte lite fil och flingor som förr.

• Anonym (Kille)

Ät regelbundet. När suget sätter in, ät en morot istället. Allvarligt, prova om det funkar. För mig funkar det.

• Bibbidi

Du behöver äta mat som håller blodsockret på en lagom nivå hela tiden, och att äta på jämna tider.  Det är när blodsockret dalar upp och ner som sötsuget blir ännu värre. Fullkornsprodukter tex är bättre än vanligt vitt då det tar längre tid för kroppen att bryta ner och håller blodsockret då "jämnare", snabbmakaroner tex höjer det snabbt men sedan dalar den ner igen fort. 

• samhainaddams

Har du provat med LCHF? det är ett otroligt bra sätt att få äta gott, bli av med sötsuget och hålla humöret jämt. :)

• milli79

Kromtabletter kan hjälpa mot sötsug. Även att äta mer fett som nötter, smör, avokado mm. De som äter fettsnålt och mycket kolhydrater brukar vara mer sötsugna. Fett förbränner också fett och att äta ofta håller igång fettförbränningen

• Idbm1937

Ja du det är sjukt jobbigt...i början. Jag är med en riktig gottegris. Började med mellanmål och mer GI så sjunker inte mitt blodsocker som en sten. Älskar bär så brukar bli det med grekisk yoghurt och nötter (skitgott!). Den värsta tiden är i början när man slutar med socker. Hade huvudvärk i en månad typ och första veckan ville jag bara kasta mig i choklad. Detta gick ju över och nu är jag sällan sugen på godis. Ät regelbundet och handla aldrig när du är hungrig. Ha inte sötsaker och onyttiga snacks hemma. Lycka till!

• Fula firren

Äta mat med lågt glykemiskt index så att du håller blodsockernivåerna jämna. Ät ofta. Frukost, förmiddags"fika", lunch, eftermiddags"fika", middag, kvälls"fika".

"Fikat" bör bestå av tex fullkornsknäcke, ägg, keso och broccoli mm.

• Fula firren
    Anonym (Evelina) skrev 2017-02-22 18:33:45 följande:

För mig hjälpte det att äta på extremt regelbundna tider. Jag kom på att jag mest åt sådant när jag var hungrig och då är såklart mat bättre. Det är tufft i början, jag tänkte inte på mat då jag var hungrig utan godis. Jag äter mycket fullkornsprodukter idag och en riktig frukost inte lite fil och flingor som förr.

Vad menar du med "fil och flingor"?

Undrar eftersom det är så jag benämner min frukost och jag tycker att jag äter så bra frulle. Jag äter fil med en frukt och en skopa osötad fullkorsnmüsli. Det står jag mig på i drygt 4 timmar. Det är skillnad på flingor och flingor, menar jag.
  • Jasmin Karlsson

Håller med de andra om att grunden ska vara en sund kost och inte för snabba kolhydrater.
    Jag får också ofta sockersug och inte ens LCHF hjälpte bort det. Det jag brukar äta då är en bit (!) mörk choklad (minst 80%) och dricka en kopp te. Eller testa chokladmousse gjord på mörk choklad. Det mättar mitt sötsug och är iallafall lite nyttigare än en bytta glass.

• Anonym (Raktantajtan)

En stor del av jobbet gör du när du handlar. Se till att inte ha sötsaker hemma. Inte någon form av socker heller, för har man det hemma står man snart där och vispar kaksmeten. Köp istället hem frukt. Drick vatten och ät frukt när du blir sugen. Kanske kolsyrat vatten.

Hur mycket frukt som helst är ju inte heller bra, men ändå så himla mycket bättre än snask.

• Anonym (Raktantajtan)
    Jasmin Karlsson skrev 2017-02-22 20:04:29 följande:

Håller med de andra om att grunden ska vara en sund kost och inte för snabba kolhydrater.

Jag får också ofta sockersug och inte ens LCHF hjälpte bort det. Det jag brukar äta då är en bit (!) mörk choklad (minst 80%) och dricka en kopp te. Eller testa chokladmousse gjord på mörk choklad. Det mättar mitt sötsug och är iallafall lite nyttigare än en bytta glass.

Ett annat gott alternativ till vanlig glass är bananglass. Skär banan i skivor och frys. Mixa de frysta bananerna med lite kakao. Fortfarande mycket socker, men nyttigare än vanlig glass och ett steg mot glassfrihet.

Ät en fullkornsmacka innan glassen. Den fångar upp blodsockerdippen lite efteråt.
  • elyse

Drick två stora glas vatten. Då blir du så mätt att du inte orkar äta. Eller som ovan tipsat; väldigt mörk choklad. Man orkar bara en bit för det är så mäktigt.

• Egon den stora

Sluta med allt sött så till sist ger det sig av sig av sig själv. Se också till att inte bli väldigt hungrig. Är rejält på fasta tider.

• Anonym (Sofia)

Jag kan inte äta socker för då blir jag direkt beroende. Jag gillar inte kakor eller godis utan det är choklad jag är beroende av egentligen. Har slutat flera gånger och det är tufft i början, men jag har några knep som funkar för mig. Den första veckan är värst, då får jag äta vad jag vill förutom just sötsaker: brukar då äta knäckebröd med lite lite honung på och dricka massor med vatten till när suget kommer, det fyller magen och tar bort suget. Andra veckan äter jag en frukt bara på em och är rätt nöjd så. Dricker mycket te och vatten under dagen.

• Anonym (Hejhej)

Hej! Har ett bra tips ???? ta bort 1 sak i taget Tx Sluta med Kolcyra då tappar man massor av kilon, välj 2 dgr i veckan när du Får dricka Kolcyra Tx Lilllördag och lördag på helgen eller söndag kväll gör dom kvällarna till myskvällar framför tvn och längta sedan till nästa gång. Ett annat bra tips jag har är att köpa sånt godis som du inte gillar lika mycket då äter man mindre godis och stoppar inte i sig allt lika snabbt eller så äter man inte upp det alls. Börja ät mera vegetarisk mat och mat som mättar flera timmar ifall du blir sötsugen efteråt tag och tx ät en jacky choklad pudding som efterätt istället för att sedan stoppa i dig en godis påse. Köp lite frukt med dig hem med. Dom första två veckorna är värst då kommer man nästan kvida av sötsug. Ett annat tips till är att antingen bo hos dina föräldrar dom 2 första veckorna och ta dig ut på långpromenader ät frukt efteråt istället tx avokado eller Kiwi eller mango. Sluta inte med allt på en gång minska lite i taget är mitt tips. Kan du inte bo hos dina föräldrar så hör med nån kompis om dom kan stötta dig dom två första v för det är då man blir som sötsugen mest efter ca tre v så kommer man över det värsta. Lycka till ????????

• Anonym (Magnesium)

Om du har chokladsug så kan det bero på magnesiumbrist. Värt att kolla upp.

• Anonym (Evelina)
    Fula firren skrev 2017-02-22 20:02:23 följande:

Vad menar du med "fil och flingor"?

Undrar eftersom det är så jag benämner min frukost och jag tycker att jag äter så bra frulle. Jag äter fil med en frukt och en skopa osötad fullkorsnmüsli. Det står jag mig på i drygt 4 timmar. Det är skillnad på flingor och flingor, menar jag.

Vanliga cornflakes eller kalaspuffar om jag ville lyxa till det lite.
  • knytenknut
    sockerfritt tuggummi hjälper för mig - jag får lite söt smak (botar inte sockersug, men dämpar en stund) och sätter muskler i rörelse. Vilket är mitt andra tips - att göra något som jag måste tänka på eller röra mig hjälper mot mitt sötsug. Men har jag choklad hemma brukar inte viljestyrkan räcka till... så undviker att ha kakor och godis hemma annat än när det är bestämt att vi ska ha i familjen
Svar på tråden Hur blir man av med sötsuget??!!!