Arboga skrev 2017-02-23 00:03:34 följande:
Hej.
Har någon koll på detta med E-cigaretter?
Ang E-cigg med nikotin i:
För man röka det inomhus på allmän plats?
På jobbet t e x?
Om nån har E-cigg med nikotin i så borde väl vi andra bli passiva rökare?
Det är väl inte lagligt med nikotin i, eller det säljs inte i Sverige väl, om det är så så varför inte?
Mvh.
Det har så vitt jag vet endast kommit lagförslag angående e-cigg och att folkhälsomyndigheten har gjort en utredning som stödjer lagförslagen.
Så med andra ord kan du för tillfället röka inomhus, arbete, på allmän plats osv. Om lagförslaget går igenom kommer det dock bli förbjudet.
Man vet inte hur farligt den "passiva rökningen" är, så främsta anledningen till att man vill ha förbud inomhus, på allmän plats och dylikt är för att man är rädd att det fria rökandet lockar ungdomar till att börja röka.
E-liquid med nikotin får så vitt jag vet säljas i Sverige. Jag har själv sett flera butiker sälja det i Sverige, alltså fysiska butiker och inte e-stores.
Eftersom e-cigg med nikotin är med i tobakslagen så får man inte göra reklam för dem. Inte heller skylta öppet med dem i butik.
Jag är som sagt inte säker på mina uppgifter, och är rätt trött i huvudet just nu för att lusläsa lagarna och lagförslagen. Men jag har för mig att det är så som jag beskrivit :/