• Arboga

Hur är det med E-cigaretter?

Hej.

Har någon koll på detta med E-cigaretter?

Ang E-cigg med nikotin i: 
    För man röka det inomhus på allmän plats?
    På jobbet t e x?

Om nån har E-cigg med nikotin i så borde väl vi andra bli passiva rökare?

Det är väl inte lagligt med nikotin i, eller det säljs inte i Sverige väl, om det är så så varför inte?

Mvh.

• Svar på tråden Hur är det med E-cigaretter?
  • Ecigg

Vet inte alltså dom säljer med nikotin med och hur starkt får man bestämma själv =P har köpt min första nu ihopp om att kunna sluta röka, dom är kraftigt nedsatta I pris här så tips om du vill pröva själv www.electrocigarette.se/

• Arboga

Ok, jag hade för mig att det är bara utan nikotin som gick att köpa i Sverige.

Konstigt att man inte har sett reklam på TV för det?
    -Eller det kanske finns då jag erkänner att jag kollar nästan aldrig på TV.

• Tamla
    Ecigg skrev 2017-02-23 00:11:38 följande:

Vet inte alltså dom säljer med nikotin med och hur starkt får man bestämma själv =P har köpt min första nu ihopp om att kunna sluta röka, dom är kraftigt nedsatta I pris här så tips om du vill pröva själv www.electrocigarette.se/

Jag är också lite nyfiken på e-cigg och den där sidan var ju väldigt informativ. Har du börjat röka e-cigg ännu? Går det att jämställa med känslan av en vanlig cigg? Förstår att det är individuellt, men jag har tyckt att det sett lite fjantigt ut. Tror du att man röker mer med en e-cigg? Det stör ju inte omgivningen på samma sätt. Hmm... många funderingar.
  • Fnollet
    Arboga skrev 2017-02-23 00:03:34 följande:

Hej.

Har någon koll på detta med E-cigaretter?

Ang E-cigg med nikotin i: 

För man röka det inomhus på allmän plats?

På jobbet t e x?

Om nån har E-cigg med nikotin i så borde väl vi andra bli passiva rökare?

Det är väl inte lagligt med nikotin i, eller det säljs inte i Sverige väl, om det är så så varför inte?

Mvh.

Det har så vitt jag vet endast kommit lagförslag angående e-cigg och att folkhälsomyndigheten har gjort en utredning som stödjer lagförslagen.

Så med andra ord kan du för tillfället röka inomhus, arbete, på allmän plats osv. Om lagförslaget går igenom kommer det dock bli förbjudet.

Man vet inte hur farligt den "passiva rökningen" är, så främsta anledningen till att man vill ha förbud inomhus, på allmän plats och dylikt är för att man är rädd att det fria rökandet lockar ungdomar till att börja röka.

E-liquid med nikotin får så vitt jag vet säljas i Sverige. Jag har själv sett flera butiker sälja det i Sverige, alltså fysiska butiker och inte e-stores.

Eftersom e-cigg med nikotin är med i tobakslagen så får man inte göra reklam för dem. Inte heller skylta öppet med dem i butik.

Jag är som sagt inte säker på mina uppgifter, och är rätt trött i huvudet just nu för att lusläsa lagarna och lagförslagen. Men jag har för mig att det är så som jag beskrivit :/
  • Tow2Mater

De kan ju explodera, så det borde väl göra dig till en terrorist om du medvetet har en?

• Tirem

Jag röker e-cigg, Gamucci. Jag får röka inne av chef och kollegor, ingen drabbas av passiv rökning då e-cigg inte innehåller tobak och kemikalier vilket är de farliga substanserna.

• Arboga
    Tirem skrev 2017-02-23 06:30:40 följande:

Jag röker e-cigg, Gamucci. Jag får röka inne av chef och kollegor, ingen drabbas av passiv rökning då e-cigg inte innehåller tobak och kemikalier vilket är de farliga substanserna.

Ok, men är det inte nikotin i din utandningsluft efter du har inhalerat det?
  • Tirem
    Arboga skrev 2017-02-23 08:33:51 följande:
    Ok, men är det inte nikotin i din utandningsluft efter du har inhalerat det?
    En del, ja. Men det är ju inte nikotinet i sig som är det farliga med passiv rökning det är de andra ca 4500 kemiska ämnena som finns i en vanlig cigarett varav ca 50 av dem är cancerframkallande.
  • Fnollet
    Tirem skrev 2017-02-23 11:25:36 följande:

En del, ja. Men det är ju inte nikotinet i sig som är det farliga med passiv rökning det är de andra ca 4500 kemiska ämnena som finns i en vanlig cigarett varav ca 50 av dem är cancerframkallande.

Man har som sagt inte tillräckligt mycket forskning eller studier på e-cigg och hur man påverkas av passiv rökning. Dessutom skiljer e-ciggen från tillverkare till en annan, samt e-liquiden. I vissa har man hittat metalpartiklar som kan orsaka cancer osv. Den långsiktiga effekten av passiv rökning och användning av e-cigg kommer vi först veta om ett 10-tal år.

Vissa forskningsrön påvisar att e-ciggs ångan är till och med till viss del farligare än cigarett rök. Detta är gällande hals och mun, och man har upptäckt en stor celldöd i användarnas munnar efter bara 3 dagars rökande. Så vitt jag vet har man ingen aning om varför det blir så, men det kommer väl snart komma mer forskning om det. Iaf verkar e-liquiden vara hälsofaran, då de är fyllda med en massa kemikalier (bla för smak) som vi inte har tillräckliga studier om.

OT, jag röker själv e-cigg :) dock hoppas jag att det kommer mer oberoende forskning på området.
  • Josefine24

Att använda en e cigg när du ska sluta röka har hjälpt både mig och flera av mina vänner. Senaste förra veckan fick jag en vän att sluta med vanliga cigaretter.

Hon har rökt vanliga cigaretter i flera år (över 15 år) och provat allt man kan tänka sig, plåster, tuggummin m.m och nu med e cigg så slutade hon samma dag.

Jag kan starkt rekommendera e cigg och det finns massor av butiker som säljer i Sverige men dom som jag tycker har fungerat bäst för mig är ecocig som jag tycker verkar seriösa.

https://ecocig.se/sluta-röka

Jag kan ju tillägga att jag varit utan vanliga cigaretter sedan jag började med e cigg i snart 4 år. Använder fortfarande min e cigg men utan nikotin, men ska du börja med e-cigaretter för att sluta röka så  ska du nog börja med lite nikotin för att få samma känsla och sedan dra ner såsom jag gjorde. 

Som tidigare talare skrev så är det ju inte nikotinet i sig som är det farliga i en vanlig cigarett.

lycka till. 

kram.
    /J

• Themis

I en dom den 17 februari 2016 slog högsta förvaltningsdomstolen fast att e-cigaretter inte är något läkemedel i den mening som avses i läkemedelslagen.

Därför var det förbud mot försäljning av e-cigarettprodukter som läkemedelsverket i oktober 2013 utfärdade mot bolaget The Trade Team i Vintrie inte befogat. (och produkterna får därmed säljas lagligt i Sverige)

Produkterna kommer däremot (så småningom när utredningarna har ältats klart) att klassas som tobak enligt EUs tobaksproduktsdirektiv.

"Bolaget [The Trade Team] framhöll att syftet med e-cigaretter främst är njutning och att det är avsikten med en produkt som är avgörande. Läkemedelsverket hävdade att produkter med nikotin till sin funktion är läkemedel och för att sälja dem krävs ett godkännande. Exempel på läkemedel med nikotin är de produkter som används som hjälp vid tobaksavvänjning. 

Läkemedelsverket åberopade ett antal vetenskapliga studier som bekräftade deras uppfattning. Högsta förvaltningsdomstolen anser att dessa studier inte tillåter några säkra slutsatser om att e-cigaretterna skulle ha ?så gynnsam effekt på människors hälsa så att de ska kunna klassas som läkemedel?.

www.tobaksfakta.se/e-cigaretter-ar-inte-lakemedel/
    --
    => detta sista är viktigt, för ett läkemedel måste vara gynnsamt för användaren och göra mer nytta än skada. Det är inte klarlagt exakt vilka ämnen som kan avges av alla billiga märken av e-cigg tillberkade i Kina, men om ni tror att helt oreglerade tillverkare i ett land där utsläpp är vardag och miljölagarna är decennium efter Europa bryr sig om er hälsa så tror jag ni har lite fel.

Det finns e-cigg som har risk att börja brinna i din ficka och det finns e-cigg som släpper ut bl.a. formaldehyd eller som ovan skrev innehåller tungmetaller.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • djtorro

Japp.. har rökt i några månader nu och tycker det funkar som ett bra kompliment till mitt sluta röka försök :P.. betydligt billigare att röka ecigg än vanliga också .. jag har köpt allt mitt på e-liquids.se där de har bra priser tycker jag := 

• johnnyeriksson24

Det finns ingen passiv rökning med e-cigg! Det luktar endast gott för de andra!
    Jag slutade röka cigaretter för ca 1år sedan, mitt livs bästa beslut! Blev av med min rökhosta vilket var mitt största problem. Handlar påfyllningsvätska varje vecka på en e-cigg butik i stockholm på Sveavägen som heter eciggcity. Trevlig och kunnig personal, perfekt för den som är helt nybörjare och behöver info. www.eciggcity.se 

• Themis
    johnnyeriksson24 skrev 2018-04-02 16:44:18 följande:

Det finns ingen passiv rökning med e-cigg! Det luktar endast gott för de andra!
    Jag slutade röka cigaretter för ca 1år sedan, mitt livs bästa beslut! Blev av med min rökhosta vilket var mitt största problem. Handlar påfyllningsvätska varje vecka på en e-cigg butik i stockholm på Sveavägen som heter eciggcity. Trevlig och kunnig personal, perfekt för den som är helt nybörjare och behöver info. www.eciggcity.se 

E-cigg är mindre skadligt än tobaksrök, absolut. Men du sprider myter här nu, sluta med det. Vid kontroller på lab har även vejpvätskor som påstås vara utan nikotin visat sig innehålla nikotin, bland annat.

www.lung.org/stop-smoking/smoking-facts/myths-and-facts-about-e-cigs.html

MYTH: There's no secondhand emissions from e-cigarettes.
    FACT: E-cigarettes expose others to secondhand emissions.

The aerosol (vapor) emitted by e-cigarettes and exhaled by users contains carcinogens, such as formaldehyde, according to early studies. Little is known about these emissions or the potential harm they can cause.
    --

MYTH: E-cigarettes don't have nicotine.
    FACT: Almost all e-cigarettes contain nicotine?including many that claim they are nicotine-free.

A 2014 study showed wide-ranging nicotine levels in e-cigarettes and inconsistencies between listed and actual nicotine levels in these products. Nicotine is an addictive substance that can have negative health impacts, including on adolescent brain development. 

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Danne59

Jag bytet till e-cigg för ett år sen, och bästa beslut.
    Vanlig lukt i kroppen från vanliga cigaret borta. Att kyssa en icke-rökare går fint nu Cool
    Ja, du ska akta på inte att röka på den mycket mer än de vanliga. Det kan vara en risk som jag själva blivit uppmärksam på.

Betydlig bättra hälsa en vanliga. Det positivt.

Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
Svar på tråden Hur är det med E-cigaretter?