• Lilla Bettan

Kan mousserat vin bli gammalt???

Jag hittade en flaska mousserat vin (stavning???) som har några år på nacken...vanligt vin blir ju ofta bättre med åren men hur är det med mousserat vin...finns det något bäst före datum på dom???

Sååå sugen så svara gärna om ni vet

• Svar på tråden Kan mousserat vin bli gammalt???
  • misun

Om du berättar vad det är för märke/producent samt hur gammalt det är kan jag kanske hjälpa dej.
    Många mousserande viner mår jättebra av att lagras medans andra skall drickas upp direkt. Beror på kvaliteten på vinet.

• Lilla Bettan

Glömde säga att jag köpte flaskan i Italien så jag har ingen aning om vad det står på den...

Ingen som vet hur länge mousserande viner är drickbara???

• Lilla Bettan

misun: det är Asti Tosti köpt i Italien för 7-8 år sen tror jag

• misun

Jag råder dej att springa ner i källaren och dricka ur flaskan så snart du bara kan!
    Det är inte något specifikt lagringsvin tyvärr. Men det kan mycket väl smaka bra om du har lagrat det någorlunda väl. Men risken är att alla syror försvunnit och det känns gammalt och "trött". Skall du bjuda gäster på vinet är det säkrast att ha någon form av "back up" om vinet skulle vara odrickbart.

Berätta gärna hur det smakar när du provat det!
    skål!

• Lilla Bettan

OK...nu har jag smakat

Ett halvt glas räckte för mig. Det smakade mer som vitt vin än bubblande sött gott vin som jag trodde det skulle smaka. Får nog gå och köpa mig nåt annat och inte låta det stå så länge nästa gång

• misun

NÄej va trist.
    Det hade varit väldigt kul om det visade sej att det var alldeles strålande

Ja, det är väl så att vi har en förmåga att lagra enkla viner lite för länge. De alra flesta viner man köper på bolaget (under 150 kr) bör inte lagras mer än ett år. Vissa kortare tid ändå.

Lycka till med vindrickandet
    kram

Svar på tråden Kan mousserat vin bli gammalt???