Rimlig hyra i andra hand?
Hyran är på 4500, hyr ut möblerat. El ej inräknat.... Det är min kompis som ska hyra.
Hyran är på 4500, hyr ut möblerat. El ej inräknat.... Det är min kompis som ska hyra.
Låter rimligt! Spelar ingen roll om det är en koja med kallhyra eller ett mindre slott det rör sig om. 4500 kan inte bli fel.
Rimlig hyra till en kompis är exakt vad hyran ligger på, inte ett öre utöver det!
Ligger hyran på 4500kr så är det vad din kompis ska betala.
Måste vara en mini etta eller är det bara ett rum du hyr ut?
Tycker absolut det är rimligt. Rimligt är också att lägga på lite extra eftersom det är man själv som förstahandsgäst står med ansvaret och risken om nåt händer.
Det finns lagliga principer om skälig andrahandshyra, ifall det är en hyresrätt som hyrs ut i andra hand. Det är vanligtvis bostadshyran plus några procent för slitage (kring 10% brukar ses som acceptabelt). Dessutom måste du ha hyresvärdens tillstånd, annars kan du bli av med lägenheten. Om det är en bostadsrätt som hyrs ut måste du ha styrelsens godkännande och kan i princip sätta vilken hyra du vill (lagen om uthyrning av egen bostad).
Rimlig hyra till en kompis är exakt vad hyran ligger på, inte ett öre utöver det!
Man säger att om man hyr ut en möblerad lägenhet så får man lägga på 10% (om jag minns rätt). Utöver det får du ta betalt för el, wifi, och övriga tillkommande kostnader.
Skriv kontrakt. Såna finns att skriva ut från nätet.
Är du osäker så googla runt. Det finns massor av information på nätet.
Låter rimligt! Spelar ingen roll om det är en koja med kallhyra eller ett mindre slott det rör sig om. 4500 kan inte bli fel.
Man säger att om man hyr ut en möblerad lägenhet så får man lägga på 10% (om jag minns rätt). Utöver det får du ta betalt för el, wifi, och övriga tillkommande kostnader.
Skriv kontrakt. Såna finns att skriva ut från nätet.
Är du osäker så googla runt. Det finns massor av information på nätet.
Hyran=lägenhetshyran och andra fasta kostnader, som el, internet, ev värme osv. Självklart ska den som hyr bostaden stå för dessa kostnader, plus en viss procent för slitage på möbler och liknande.
Hyran=lägenhetshyran och andra fasta kostnader, som el, internet, ev värme osv. Självklart ska den som hyr bostaden stå för dessa kostnader, plus en viss procent för slitage på möbler och liknande.
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
Om det är en hyresrätt och en kompis så skulle jag satt hyran efter vilka kostnader jag har. Hyran + 10%-påslag för slitage av möbler + elen + hemförsäkring + internet som brukar ingå + eventuell p-plats. Skulle bakat in alla kostnader som hör ihop med lägenheten och satt hyran efter det.
Den som hyr i andra hand måste ha egen hemförsäkring, annars gäller inte försäkringen! Du kan kräva att personen som hyr har hemförsäkring.
Du måste ha hemförsäkring. Om det börjar brinna så får du ersättning för DITT lösöre samt renovering på insidan av lägenheten. Det är du som är kontraktsägare. Men det täcker inte din hyresgästs lösöre. Så även hyresgästen måste ha hemförsäkring.
En stor etta i storstan. Hyr ju ut möblerat. O elen då? Skulle du bjuda kompisen på det?
Vad menar du? Jag betalar 4300 för en etta på 45 kvadratmeter i Stockholm.
OJ, var ligger den?