• karu96

Hur fungerar det rent praktiskt att gå isär med barn

Hej, jag är en tjej på 21år.

Har en son på 8 månader och en sambo som är 29 i år.

Pga olika skäl har jag funderat på att lämna honom, bo.a då han dricker mycket och lovar saker som han aldrig håller (givetvis flera saker till).

Nu till saken: om jag skulle lämna honom. Hur fungerar det med ekonomin?

Jag får ut Max 6500kr/mån med full ersättning.

Lägenheten ligger på 5600kr/mån och bil, telefonräkning, internet osv blir det snart över 6500kr..

Kommer jag få bostadsbidrag? Hur vet man det? Är det någon mer summa jag kan få in bortsätt från bostadsbidrag?

Sedan jobbar sambon borta vanligtvis mån-Tors, hur gör vi med fördelningen av vår son?

Jag hade ju tyckt att han kan ha honom varannan helg, men tror han tycker det är för lite..

Men enligt mig tycker jag att det är det ända sättet i mina ögon. Vad tycker ni?

Otrevliga svar undanbes!

• Svar på tråden Hur fungerar det rent praktiskt att gå isär med barn
  • Fjäril kär

Underhåll för barnet ska du självklart begära.

Bostadsbidrag får du utifrån hur du bor. Du kan räkna ut preliminärt vad summan kan bli på försäkringskassans hemsida.

Har du något jobb att gå till efter mammaledigheten? Fundera redan nu på jobb och är du arbetslös kan det löna sig att ringa en handläggare nu och ta reda på vad som gäller för dig rent ekonomiskt.

Kommer du inte upp i existensminimum får du hjälp av soc tills du har bättre inkomster.

Så små barn behöver tät och ofta kontakt med den förälder som den inte bor med. Varannan helg rekommenderas inte förrän barnet är stort nog att hantera övernattning och avsked.

• karu96
    Fjäril kär skrev 2017-02-23 14:41:36 följande:

Underhåll för barnet ska du självklart begära.

Bostadsbidrag får du utifrån hur du bor. Du kan räkna ut preliminärt vad summan kan bli på försäkringskassans hemsida.

Har du något jobb att gå till efter mammaledigheten? Fundera redan nu på jobb och är du arbetslös kan det löna sig att ringa en handläggare nu och ta reda på vad som gäller för dig rent ekonomiskt.

Kommer du inte upp i existensminimum får du hjälp av soc tills du har bättre inkomster.

Så små barn behöver tät och ofta kontakt med den förälder som den inte bor med. Varannan helg rekommenderas inte förrän barnet är stort nog att hantera övernattning och avsked.

Hur hade du gjort det med fördelningen av vår son?
  • Kasperina

Växelvis boende rekommenderas inte för barn under 2-3 år.
    Det man gör är i så fall att pappan får komma hem till er och umgås där på vardagarna, samt att han kan ta med barnet på kortare utflykter utan övernattning på helgerna.
    Personligen rekommenderar jag inte att separera under barnets första två år om det inte är direkt risk att du eller barnet far illa, och i så fall ska pappan iaf inte ha så mycket ensamtid med barnet.
    Anledningen till att vänta med att separera är att det är mycket som är tufft under de första åren och det kan vara svårt att ta ett genomtänkt beslut.

• karu96
    Kasperina skrev 2017-02-23 20:06:55 följande:

Växelvis boende rekommenderas inte för barn under 2-3 år.

Det man gör är i så fall att pappan får komma hem till er och umgås där på vardagarna, samt att han kan ta med barnet på kortare utflykter utan övernattning på helgerna.

Personligen rekommenderar jag inte att separera under barnets första två år om det inte är direkt risk att du eller barnet far illa, och i så fall ska pappan iaf inte ha så mycket ensamtid med barnet.

Anledningen till att vänta med att separera är att det är mycket som är tufft under de första åren och det kan vara svårt att ta ett genomtänkt beslut.

Han smygdricker & är ofta full även mitt i veckan och jag ser just nu separation som ända lösningen.

Förstår din tanke, men det har inte med stressen att vara småbarnsföräldrar som är största grejen..

tack för tipsen annars :)
  • Kasperina
    karu96 skrev 2017-02-23 20:49:27 följande:
    Han smygdricker & är ofta full även mitt i veckan och jag ser just nu separation som ända lösningen.

Förstår din tanke, men det har inte med stressen att vara småbarnsföräldrar som är största grejen..

tack för tipsen annars :)
    Men om han dricker kan han inte få ta hand om barnet, så då är det ingen issue.
    Eller menar du att du vill slippa ta hans drickande som anledning att han inte får ha barnet? Funkar det med så länge han är så liten
  • Fjäril kär

Ta kontakt med familjerätten och tillsammans gå dit och skriv umgängesavtal.

Han ska under inga omständigheter ta hand om sitt barn om han är onykter. Det är helt enkelt inte förhandlingsbart.

Nu när barnet är så litet kan det vara lämpligt med umgänge några timmar åt gången några dagar i veckan. Hemma hos dig, hos honom, hos farmor eller promenad eller what ever.Bra också om han har möjlighet att natta barnet vissa kvällar och sen gå hem.

• mammalovis

Ekonomin är en sak, umgänget en annan.

Rent ekonomiskt får du räkna på
    Fp/lön
    Barnbidraget
    Bostadsbidrag
    Underhåll
    Ev socialbidrag

För att få ut pengar från soc måste du ta ut 7 dagar per vecka, så det kan ju påverka din föräldraledighet.
    För bostadsbidrag räknar de på inkomst, antal barn, bostadsyta och hyra. Det finns maxtak på både hyran och ytan.

Med tanke på hans drickande kan du aldrig lämna honom ensam med barnet utan att han kan bevisa sin nykterhet under längre tid. Lämnar du ändå barnet medvetet till honom kan ni bli orosanmälda till socialen och ni båda kan bli av med vårdnaden! D v s så länge han dricker är du ensamt ansvarig för barnet. Frågan är om du själv kan göra en orosanmälan till socialen och få hjälp den vägen? Det går i alla fall att ringa anonymt och fråga. Annars är alternativet att ta diskussionen hos familjerätten som är en rådgivande instans med barnets bästa för ögonen. Sista alternativet är att tvinga honom att söka hjälp för sitt drickande och så han blir nykter.

Så för barnets bästa gäller korta umgängen med någon du litar på närvarande om han är så opålitlig med drickandet. Så på ett vis kan man säga att du har kontrollen så länge ni bor under samma tak ... även om det inte heller blir det optimala för någon av er.

Dotterns pappa ville separera när hon var 14 månader. Med hjälp av familjerätten så blev vi rådda till kortare umgängen, ca 2 timmar 3 gånger i veckan. Tyvärr orkade inte pappan med detta, så jag blev helt ensam i långa perioder. Sedan hade vi ett tag med varje lördag och senare har det utökats med en övernattning varannan vecka. Nu är hon 6 år och är hos pappa lördag kl 10 till söndag kl 16 plus att han hämtar henne på fritids och har henne till morgonen efter då hans flickvän lämnar i skolan. Denna extradag har vi mest för att dottern tycker hon har för långa dagar på fritids. Tyvärr är han fortfarande opålitlig, senast häromdagen ställde han in umgänget för han mådde dåligt. Det är ju sådant en umgängesförälder kan göra ... som inte klarar av att ta ansvar för mer än sig själv.

Svar på tråden Hur fungerar det rent praktiskt att gå isär med barn